تاریخ انتشار۲ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : 172101

تشکيل بازارهای اسلامی نياز به فرهنگ سازی دارد

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی به ویژگی های بازار های اسلامی اشاره کرد و گفت : فرق میان بازار اسلامی و غیر اسلامی این است که مومن با ایمانش وارد بازار می شود و توکل به خدا در عمل و اعتقاد قلبی مومن است نه فقط در زبان.
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، " رحیم پور ازغدی" در سخنرانی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ، انصاف و تعادل در دوستی و دشمنی را از ویژگی های مرحوم آیت الله مهدوی کنی دانست و افزود : ایشان بعد از انقلاب نشان داد که وارستگی دارد و هیچ نوع وابستگی به این مقامات دنیوی ندارد و هر جا احساس وظیفه کرد وارد عرصه می شد و هرجا احساس وظیفه نمی کرد ، نمی آمد.

وی تصریح کرد: تبعیت‌ از رهبری و امام راحل جزو خصوصیات مهم آیت‌الله مهدوی‌کنی بود.

این استاد دانشگاه در ادامه به ویژگی های بازار های اسلامی اشاره کرد و گفت : فرق میان بازار اسلامی و غیر اسلامی این است که مومن با ایمانش وارد بازار می شود و توکل به خدا در عمل و اعتقاد قلبی مومن است نه فقط در زبان.

وی افزود : از میان ۲۰۸ کشور جهان بالاترین کشور مسلمانی که به استانداردهای بازار اسلامی نزدیک بوده ، مالزی است که در رده ۳۳ قرار دارد و ۳۲ کشور دیگر در انطباق با شاخص های بازار اسلامی غیر اسلامی هستند.

وی ادامه داد: اغلب کشورهای اسکاندیناوی و سوئد و نروژ و دانمارک در راس استقرار شاخص های بازار اسلامی قرار دارند که کشوری اسلامی نیستند اما از همه کشورهای اسلامی ، در ظاهر اسلامی ترند و در بازار شان کمتر دروغ می گویند ، گران فروشی نمی کنند ، قسم نمی خورند و سفته بازی کمتر است.

رحیم پور ازغدی گفت : ایران از میان ۲۰۸ کشور در این شاخص ها در رده های متوسط قرار دارد و جایگاه ایران صد و چندمی است این درحالی است که همه ادعاهای ما به این مشهور بود که بازارها و خانواده های ما اسلامی باشند.

وی افزود : هر وقت میزان طلاق ، تشکیل پرونده های در دادگاه ها و میزان معتادان به مواد مخدر در جامعه کمتر شود ، معلوم می شود این جامعه به لحاظ فرهنگی اسلامی تر شده است.

این استاد دانشگاه گفت: هر وقت بازارهای ما به شاخص های اسلامی نزدیکتر شد و میزان کلاهبرداری و چک های بی محل به یک هزارم رسید ، معلوم می شود که اسلامی تر شده ایم.

وی افزود : البته دین اسلام در این خصوص کم نگذاشته است و مکتب ما در این خصوص غنی ترین مکتب است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت : البته ما در شاخص های مادی توسعه اتفاقا خیلی جلو رفتیم و آنجا که عقب ماندیم شاخص های فرهنگی و معنوی و تربیتی بوده است که باید بیشتر تلاش کنیم.

رحیم پور ازغدی در ادامه با بیان اینکه ۷۰۰ سال پیش در بازارهای اسلامی ما نظارت های قاطع و بازرسی حاکم بود ، گفت : بازار جامعه اسلامی آن جامعه ای است که ترازوها و پیمانه های آن درست کار کند یعنی تمام نظام های محاسبه و اندازه گیری اش در تمام معیارها درست باشد .

وی افزود : خداوند دو گروه را محارب نامیده و دو دشمن برای خود تعریف کرده است ؛ یکی کسانی که امنیت اجتماعی مردم را به هم می زنند و مزاحم ناموس و جان و مال مردم می شوند و دیگری ربا و رباخواری است که امنیت اقتصادی مردم را به هم می ریزند.

این استاد دانشگاه گفت : حدود ۷۰۰ تا هزار سال پیش برخی از آیین های اسلامی که در بازار اسلامی حاکم بود اکنون در بازار های ما حاکم نیست و این دقت ها را اکنون نداریم و اکنون از هزار سال پیش خود نیز عقب هستیم .
https://taghribnews.com/vdcjy8evvuqeavz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی