تاریخ انتشار۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۹:۵۶
کد مطلب : 166883
یک عالم لبنانی:

علمای مسلمان باید برای از بین بردن فتنه اقدامی بکنند

تنا - بیروت
مسئول فرهنگ و ارتباطات تجمع علمای مسلمان لبنان تأکید کرد: هدف تکفیری ها تقسیم جهان اسلام است لذا از علمای مسلمان می خواهیم که برای از بین بردن فتنه اقدامی جدی انجام دهند.
علمای مسلمان باید برای از بین بردن فتنه اقدامی بکنند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، شیخ "محمد عمرو" مسئول فرهنگ و ارتباطات تجمع علمای مسلمان لبنان در گفت و گو با خبرنگار تقریب، در زمینه سیر تاریخی تکفیر اظهار داشت: پیدایش اندیشه تکفیری یک مسئله تاریخی است و در طول تاریخ، میان حاکمان و فقهای سلطنتی وجود داشته است. به این صورت که حاکمان و پادشاهان از فقها و عالمان برای توجیه شرعی تصمیمات خود استفاده می کردند.

وی در پاسخ به این سوال که آیا بازی با روایات  جزئی از این سوء استفاده ها برای توجیه شرعی اقدامات حاکمان بوده است، خاطرنشان کرد: ما می دانیم که عصر اموی عصری سرشار از روایات جعلی بوده است که به اسرائیلیات معروف است. در آن زمان، این روایات برای سرپوش گذاشتن بر اقدامات نظام حاکم و توجیه شرعی این اقدامات استفاده می شد و هر حاکمی که می خواست مردم را به سمت خود بکشاند، این روش را به کار می برد و در نتیجه دین تنها برای رویارویی با طرف مقابل مورد استفاده قرار می گرفت؛ که این مسئله در طول تاریخ و در ادیان دیگر نیز وجود داشته است.

وی افزود: ما در تاریخ می بینیم که فرعون از علما و دانشمندان که در آن زمان ساحر و کاهن نامیده می شدند، استفاده کرده و با کاهن بزرگ هم پیمان شده بود. نقش این کاهن آن بود که به مردم القا کند که فرعون خدای آنها و یا سایه خدا بر روی زمین است. در عصر اموی نیز فقیه و عالم زمان، می گفت خلیفه جانشین خدا بر روی زمین است و نظر او همان نظر خداوند است لذا هرکه از فرامین خلیفه سرپیچی کند از فرامین خداوند سرپیچی کرده است.

شیخ عمرو در ادامه خاطرنشان کرد: این همان روش فکری تکفیری ها و همان روشی است که در دوران یهودیان، حضرت مسیح را با این اندیشه به دار آویختند و این کار توسط کاهنان معبد یهودیان انجام شد. بنابراین در طول تاریخ، هم پیمانی میان قیصرها، فرعون ها، نمرودها و حاکمان با روحانیون و علمایی را می بینیم که آخرت خود را به بهایی اندک، به دنیا فروخته و مشکلات فراوانی ایجاد کرده اند.

مسئول فرهنگ و ارتباطات تجمع علمای مسلمان لبنان با اشاره به خطرات این هم پیمانی اظهار داشت: این هم پیمانی ها در طول تاریخ به جنایاتی مانند قتل و تکفیر دیگران منتهی می شود. چنانکه حضرت ابراهیم(ع) برای مبارزه با نمرود و کاهنان او، حضرت موسی(ع) برای مبارزه با فرعون و ساحران و کاهنانش و حضرت عیسی(ع) برای مبارزه با قیصرهای زمان و کاهنان آن دوران مبعوث شدند اما توسط همین کاهنان تبعید شده و مورد آزار و اذیت قرار گرفتند.

وی در ادامه افزود: در زمان پیامبر اسلام(ص) نیز شاهد هم پیمانی قریش و علمای آن دوران بودیم، حاکمان اموی نیز از تکفیر و تکفیری ها برای مبارزه با اهل بیت پیامبر(ص) استفاده می کردند و در دوران عباسیان نیز از تکفیر برای مبارزه با اموی ها استفاده می شد. لذا تکفیر، مذهب پادشاهان است نه مذهب خداوند متعال.

شیخ عمرو در مورد روش های تکفیر خاطرنشان کرد: قتل به نام دین و به بدترین شکل آن و همچنین فخر فروشی به این کار، از بارزترین روش های تکفیر است؛ در قرون وسطی کلیسا با نام خدا مردم بی گناه را به قتل می رساند و همدستی کلیسا با پادشاهان آن دوران، منجر به کشتار میلیون ها انسان بی گناه به خاطر تحمیل یک اندیشه واحد به آنان شد. این روشی است که امروز نیز شاهد آن هستیم، قتل و غارت و هتک حرمت مقدسات با عنوان جهاد؛ که متأسفانه چیزی از دین اسلام که دین رحمت و بیرون آوردن مردم از گمراهی به سوی نور است، در آن وجود ندارد.

این عالم لبنانی در مورد انتشار پدیده تکفیر در جوامع اسلامی اظهار داشت: منشأ حرکت تکفیری ها در جهان امروز، شرایط تاریخی و مشکلاتی است که جهان اسلام باآن مواجه است؛ اما از بین بردن این مشکلات از طریق افراطی گری کاری نادرست است زیرا آنچه برای اندیشه اسلامی بسیار خطرناک است همدستی غرب با اسلام افراطی و متعصب یعنی طبقه فقهای سلطنتی است، مانند ابن تیمیه که تفکر تکفیر مذاهب دیگر را پایه گذاری و تفسیر جدیدی از قرآن کریم و احادیث پیامبر(ص) ارائه کرد. وی با این گونه تفسیرها فتوای قتل همه کسانی را صادر کرد که با نظر فقهی او مخالف بودند و مذاهب دیگر را رافضی دانست و مردم را علیه آنان شوراند.

شیخ محمد عمرو ادامه داد: محمد بن عبدالوهاب فرد دیگری بود که پس از ابن تیمیه به روی کار آمد و با هم پیمانی با انگلیس و با رهبری ملک عبدالعزیز، پادشاه سعودی، اندیشه وهابی را پایه گذاری کرد. وی با حمایت از دولت و ارتش انگلیس اندیشه وهابی متکی بر تکفیر را در عربستان سعودی منتشر کرد و به تکفیر مذاهب دیگر پرداخت.

وی افزود: هم پیمانی پادشاهان عربستان با آمریکا، القاعده را نیز پدید آورد. این سازمان تروریستی با عنوان جهاد در افغانستان و به بهانه آزادی این کشور از زیر سلطه اتحاد کمونیستی شوروی، به این کشور نفوذ کردند. این درحالی است که فاصله عربستان و افغانستان بیش از ۱۵۰۰ کیلومتر است اما فلسطین تنها ۱۰۰ کیلومتر با عربستان فاصله دارد، پس به چه دلیل نگاه ها از مسئله اصلی مسلمانان یعنی فلسطین دور مانده است؟ آیا به این دلیل نیست که استکبار جهانی خواستار حمایت از اسرائیل است و در نتیجه این تفکر را ایجاد کرده است؟!

وی با تأکید بر اینکه تکفیری ها در دامن وهابیت پرورش یافته و تبدیل به ادوات فتنه در منطقه شده اند، گفت: هدف تکفیری ها تقسیم جهان اسلام و خدمت رسانی به طرح آمریکایی- صهیونیستی است لذا از علمای مسلمان و رهبران جهان اسلام می خواهیم که با اقدام جدی خود در برابر فتنه ایستاده و پیش از آنکه دلارهای عربستان سعودی و کشورهای حاشیه خلیج فارس بتوانند آتش فتنه را در جهان عرب و اسلام گسترش دهند، آن را نابود نمایند.

https://taghribnews.com/vdcjomevtuqemoz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی