رئیس انجمن اسلامی اهل سنت لبنان و مفتی صیدا تأکید کرد: حج، انقلابی علیه تفرقه است و تمامی موانعی که بر سر راه وحدت مسلمانان است را بر می دارد.
اشتراک گذاری :
در آیات قرآن کریم در مورد وفای به عهد و طواف "بیت عتیق" اشاراتی آمده است؛ "عتق" به معنای آزادی است، وفریضه حج که خداوند بر مسلمانان واجب کرده است، فرصتی برای هر انسان مسلمان است که درهای توبه را به روی خود گشوده بیند، از گناهان خود توبه کرده و از نو متولد شود. سنگ زدن به شیطان در سرزمین منا و راهپیمایی برائت از مشرکین نیز انسان مسلمان را برای مبارزه با نفس اماره و مقاومت در برابر شیطان و ظلم یاوران شیطان آماده می کند. بنابراین هدف اصلی این فریضه، در تصویری از اجتماع حجاج و اتحاد آنها در ادای مناسک حج، نمایان می شود.
ما امروز بیش از پیش نیازمند وحدت برای مقابله با شدیدترین اقداماتی هستیم که در راستای ایجاد تفرقه و ازبین بردن وحدت ما صورت می گیرد. به خصوص اقدامات گروه های تکفیری تروریست که تصویری متناقض با دستورات رسول اکرم(ص) در حجة الوداع نشان داده اند. در همین راستا، خبرنگار تقریب در گفتوگو با شیخ "احمد نصار" رئیس انجمن اسلامی اهل سنت لبنان و مفتی صیدا، سؤالاتی در زمینه چگونگی وحدت مسلمانان در فریضه حج، راههای مبارزه با فتواهای تکفیری و نقش علما در شرح مفاهیم حج و ابعاد آن در زندگی مسلمانان، مطرح کرده است که مشروح آن در ادامه می آید:
• مسلم است که هر عمل واجبی که دین اسلام برای مسلمانان قرار داده است، دارای منافع و اهدافی در زمینه های فردی و اجتماعی است. اهمیت فریضه حج در زندگی یک انسان مسلمان و در جامعه مسلمانان به ویژه در شرایط کنونی چیست؟ - حج بزرگترین تجمع انسانی و جهانی است و درطول تاریخ از جهت عظمت و موفقیت، یگانه بوده است؛ چرا که مسلمانان به یک ندای واحد لبیک می گویند و به دور یک محور واحد یعنی کعبه طواف می کنند؛ کعبه ای که در قلب هر مسلمان جایگاهی ویژه دارد و با خضوع و خشوع کامل به آن عشق می ورزد.
مسلمانان در این کنفرانس بزرگ بر اساس این آیه قرآن کریم «واعتصموا بحبل الله جمیعاً و لاتفرقوا» گرد هم می آیند. لذا حج عبادتی است که مسلمانان با اخلاص کامل به خداوند متعال، تمام زنجیرهای خودپرستی و شهوت پرستی را پاره می کنند و در این اجتماع بزرگ اسلامی، متحد و یکپارچه حاضر می شوند.
هدف خداوند متعال از تشریع حج، دستیابی مردم به منافع و فوایدی بوده است، از جمله: ۱- حج راهی برای آشنایی با یکدیگر، انسجام و همبستگی و از بین بردن تفاوت های زبانی، قومی و طبقاتی است که گاهی تبدیل به موانعی بر سر راه وحدت مسلمانان می شوند. این فریضه موجب تحقق وحدت فکری و جمعی میان مسلمانان شده و موانعی که در اثر دوری مسافت زمانی و مکانی به وجود می آیند را از بین می برد. ۲- حج راهی برای اجتماع مسلمانان به منظور ایجاد وحدت کلمه و تحقق شریعتی است که راه را به سوی پیشرفت و سعادت امت اسلامی هموار می کند. بنابراین اگر مرزهای جغرافیایی، میان مسلمانان جدایی انداخته است، حج تمام این موانع ساختگی را از بین می برد و همه مردم در یک امت واحده قرار می گیرند که تمایز قومی و ملیتی نخواهند داشت. ۳- حج بهترین راه برای شناخت اهداف رسول خدا (ص) است؛ یکی از این اهداف، آزادی است که انسان به وسیله آن می تواند بر طغیان هوای نفس خود چیره شود و روحیه استبداد را از خود دور نماید. هدف دیگر، اخوت و برادری است که تمایز میان فقیر و غنی، سیاه و سفید یا عرب و عجم را از بین می برد و همه افراد، در یک مسیر واحد به ندای پروردگاه خود لبیک گفته و متحد و همبسته می شوند. در این صورت، تعصبات مذهبی از بین رفته و همه برای رشد دین اسلام، یک امت واحده خواهند شد. ۴- اگر مفهوم حقیقی حج محقق شود، تبدیل به وسیله ای برای تکامل سیاسی، فکری و اجتماعی خواهد شد؛ از این رو، حج موجب ارتباط اقتصادی و همکاری تجاری میان کشورهای اسلامی و همچنین موجب ارتباطات سیاسی میان این کشورها می شود. ۵- حج راهی برای آگاهی و بیداری مسلمانان و شناخت و بصیرت آنان نسبت به حقایق امور است، به ویژه با وجود این اغتشاش رسانه ای که رسانه های بیگانه برای سرپوش گذاشتن بر واقعیات ایجاد کرده اند. ۶- حج وسیله ای برای آموزش گفت و گو است. زیرا بسیاری از کنفرانس ها به خاطر عدم یک گفت وگوی موضوعی هدفمند و وجود جدال و مناقشه های حاشیه ای، با شکست مواجه می شوند. اما در حج، هدف اصلی که همان گفتگوی سازنده برای رسیدن به هدف های مورد رضایت خداوند است محقق می شود.
• چه مسئله ای موجب جلوگیری از وحدت مسلمانان می شود؟ آیا این عدم وحدت، به خاطر عدم استفاده از حج و اهداف والای آن در زندگی عملیمان نیست؟ امروز مسلمانان با توجه به عوامل خارجی و حوادثی که موجب تفرقه و از بین بردن وحدت آنها می شود، خود را در زندان خود تخریبی زندانی کرده اند و آنچه دشمنان می خواهند، بر سر خود می آورند؛ لذا فتنه ها افزایش یافته و خون ها ریخته می شود. همه این اقدامات نیز به دست دشمنان و به اسم اسلام و فکر و عقیده انجام می شود.
در گذشته اختلافات کلامی منحصر به جدال زبانی میان علمای عقاید و اندیشمندان کلام و فلسفه بود و کتاب نیز مهمترین وسیله برای نشر این مسائل محسوب می شد. اما امروزه ماهواره ها علم کلام و جدال زبانی را تبدیل به کینه ای کرده اند که مردم مانند غذای روزانه خود از آن استفاده می کنند. همین اختلافات نیز میان مسلمانان موجب تفرقه و درگیری های مختلف گردیده است.
• به نظر شما، در این زمان راه خروج از تفرقه و استفاده از شعائر اسلامی مان به ویژه فریضه حج چیست؟ - راه حل این معضل، بازگشت به اسلام صحیح است. البته در اینجا می توان به چند نکته نیز اشاره کرد: ۱- تأمین فضایی امن که همه مردم بتوانند با آرامش و اطمینان و سلامت درآن زندگی کنند و آن را حفظ نمایند. همانطور که خداوند در قرآن فرموده است: «إن أول بيت وضع للناس للذي ببكة مباركا وهدى للعالمين. فيه آيات بينات مقام إبراهيم ومن دخله كان آمنا». ۲- محافظت از خون انسان مسلمان، بنا بر توصیه رسول گرامی اسلام(ص) در حجة الوداع که فرمود: «لا ترجعوا بعدي كفارا يضرب بعضكم رقاب بعض» (پس از من، به کفر خود باز نگردید که گردن های یکدیگر را بزنید.) یعنی نسبت به نعمت برادری و وحدت اسلامی کفران نورزید. هرچند که امروز جهان اسلام، اینگونه شده است. ۳- فهم عمیق مفاهیم عباداتی که مسلمانان انجام می دهند، چرا که عبادت در دین اسلام، تنها یک عمل ظاهری نیست، بلکه در حقیقت دارای مفهوم و معنایی است که احساسات و رفتار انسان را تحت تأثیر قرارمی دهد.
• نقش علما در این زمینه چیست؟ - تمام آنچه ذکر شد، بدون وجود علما و مبلغان صالح و مصلحی که حدود را حفظ کنند و به ابعاد استراتژیک منطقه واقف باشند امکان پذیر نیست. آنان باید توصیههای پیامبر اسلام(ص) را درک کرده و مسلمانان را به درستی ارشاد و راهنمایی نمایند.
و در پایان تأکید می کنم: حج، انقلابی است علیه تقلید کورکورانه ای که انسان را به سمت خود کشانده است و روش جدیدی در زندگی امروز او به وجود آورده است. حج، انقلابی علیه طغیان، تفرقه و عدم پذیرش دیگران است. حج، تسلیم شدن داوطلبانه در برابر دستورات خداوند است؛ حج، رو کردن به خداوند و گشودن صفحه جدیدی از عمل امیدوارانه است. از خداوند متعال می خواهیم که آرامش و امنیت ما را حفظ کرده، صفوف ما را متحد نماید و مقدسات ما به ویژه فلسطین را آزاد فرماید.