تاریخ انتشار۲۴ تير ۱۳۹۴ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : 198517

عربستان با استمرار جنگ در یمن و نقض آتش بس، پرونده جنایات جنگی اش را قطورتر می کند

هیچ تردیدی نیست که رویکرد و استراتژی عربستان و اهداف و برنامه هایی که برای جنگ یمن داشته، به بن بست رسیده و این طرح نتایج معکوس برای عربستان به بار آورده است.
عربستان با استمرار جنگ در یمن و نقض آتش بس، پرونده جنایات جنگی اش را قطورتر می کند
 
احمد کاظم زاده، کارشناس مسائل خاورمیانه در گفت و گو با خبرنگار تقریب(تنا) در خصوص دلایل تغییر مهره های حکومتی در عربستان و رابطه این تغییرات با مشکلاتی که عربستان به واسطه جنگ با یمن با آنها دست به گریبان است، گفت: کادر جدیدی که در عربستان تغییر یافته، در ادامه تغییرات گذشته بوده اما به لحاظ حجم در آن حد نبوده است. عربستان این تحولات گسترده را طی دو مرحله بعد از مرگ ملک عبدالله و به قدرت رسیدن سلمان بن عبدالعزیز  انجام داد و اغلب مهره های سیاسی و امنیتی-نظامی طی آن تغییر کردند.
 وی با بیان این مطلب که در مورد مشکلات پیش آمده در رابطه با جنگ یمن، یکی دو مهره بیشتر تغییر نکرد که آنها هم جنبه غیر سیاسی داشت و بیشتر با هدف آشتی صورت گرفت، خاطرنشان کرد: دادن پست جدید به ولیعهد پادشاه سابق که توسط پادشاه جدید از قدرت کنار گذاشته شده بود، در این راستا صورت گرفت و یک نوع دلجویی از طرف پادشاه جدید بود تا به نوعی اختلافاتی که پیش آمده بود را بپوشاند.
 کاظم زاده افزود: عربستان نتوانسته هیچ کدام از اهداف اعلامی و غیر اعلامی را در یمن به منصه ظهور برساند بنابراین در این که استراتژی عربستان در یمن شکست خورده، هیچ تردیدی وجود ندارد. همه شاخص ها، مستندات و مدارک این قضیه را به روشنی به اثبات می رسانند.
 وی تصریح کرد: الان عربستان با استمرار جنگ و نقض آتش بس، به نوعی دارد پرونده جنایات جنگی اش را قطور تر می کند؛ چون اهداف نظامی در یمن به اتمام رسیده، در نتیجه عربستان دارد اهداف غیرنظامی را مورد هدف قرار می دهد. گزارشی که تلویزیون المسیره که مواضع انصارالله را پوشش می دهد، منتشر کرده بسیار تکان دهنده است. در این گزارش به 17 هزار حمله هوایی عربستان اشاره شده که طی آن 300 هزار خانه مسکونی ویران شده و 500 مسجد نیز هدف حمله هوایی عربستان واقع شده، این در حالی است که عربستان خود را رهبرجهان اسلام و خادم حرمین شریفین می داند ولی با این اقدامات کاملا بر خلاف آموزه های اسلامی گام برداشته است.
 این کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان این نکته که تمامی این حملات بر اساس قوانین بین المللی از مصادیق بارز جنایات جنگی محسوب می شود، اظهار داشت: این تجاوز همواره قابل پیگرد قضایی بوده و حتما وقتی یمنی ها به آرامش برسند، این مسئله را در دستور کار خود قرار خواهند داد.
 وی همچنین گفت: استمرار این حملات باعث می شود که یمنی ها هم به صبر استراتژیکشان پایان دهند و در تدارک حملات تلافی جویانه برآیند.
 کاظم زاده افزود: یمنی ها تاکنون دو موشک اسکاد با برد بسیار طولانی به سمت اهداف نظامی عربستان شلیک کرده اند و احتمال دارد این حملات با برد بیشتر هم افزایش پیدا کند. ضمن اینکه این احتمال هم وجود دارد که انصارالله عنقریب فرمان بسیج عمومی صادر کند و احتمال دارد این فرمان شامل استان های عسیر، نجران و جیزان هم بشود. این استان ها سابقا مال یمن بود و در سال 1934 بعد از شکست یمن در جنگ با عربستان برای مدتی به اجاره عربستان درآمد که این اجاره چند سال پیش تمام شده و اکنون با آغاز تجاوز عربستان به یمن، این فضا ایجاد شده که یمنی ها دوباره خواسته خود را مبنی بر بازگرداندن این استان ها مطرح نمایند.
 وی تاکید کرد: از هر منظری که به مسئله نگاه شود، کاملا مشخص است که عربستان نه تنها در جنگ یمن چیزی به دست نیاورد، بلکه خیلی چیزها را هم دارد از دست می دهد. خطری که از ناحیه جنگ یمن، عربستان را تهدید می کند، خطری جدی است که می تواند فضای حاکم این کشور را به خطر بیندازد.
 وی با اشاره به وجود شکاف های داخلی و جنگ قدرت بین طوایف عربستان تصریح کرد: به نظر می رسد جنگ یمن نوعی وحدت کاذب در میان طوایف ایجاد کرده، اختلاف ها و رقابت های سیاسی داخلی را تا حدودی فرو نشانده و آنها را در برابر یک تهدید خارجی متحد کرده است.
 کاظم زاده در پایان تاکید کرد: اگر عربستان این ضرب المثل که "جلوی ضرر را از هر کجا که بگیری، منفعت است" را مورد توجه قرار داده و به آن عمل کند، امکان برون رفت از مسئله یمن برایش وجود خواهد داشت ولی مشکل اینجاست که الان در سیاست عربستان عقلانیتی دیده نمی شود.  محمد بن سلمان، هم به لحاظ کم تجربگی و هم به دلیل اینکه تا پیش از این، سمت هایی که داشته، خیلی بالاتر از سن و سال و تجربه اش بوده و تجربه کشورداری را نیز تاکنون نداشته است، نمی تواند تصمیمات عاقلانه ای اتخاذ کند. از طرف دیگر نظام سنتی عربستان هم نظامی نیست که بتواند مشورت های لازم و به موقع را در اختیار او قرار دهد و یا در اشتباهات او را بازخواست کند، این مسائل باعث شده که عربستان با وجود اینکه نتیجه ای از جنگ یمن ندیده، چون تصور می کند که پل های پشت سرش را خراب کرده، لذا تلاش می کند که رویکرد گذشته را ادامه دهد. هرچند که هزینه های سنگینی بر دوش این کشور بگذارد. بنابراین فقدان عقلانیت در کنار بی تجربگی زمامداران تازه به قدرت رسیده باعث شده که عربستان کماکان اشتباهات گذشته را ادامه دهد.
 
 
https://taghribnews.com/vdcizvazyt1a3w2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی