تاریخ انتشار۷ آبان ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۲۲
کد مطلب : 249114
سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی:

فرقه خوارج با ظهور جریان افراطی در جهان اسلام بازتولید شده است

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: فرقه خوارج که در تاریخ صدر اسلام بروز یافت، امروز با جریان های افراطی در جهان اسلام باز تولید شده است.
فرقه خوارج با ظهور جریان افراطی در جهان اسلام بازتولید شده است
به گزارش خبرزاری تقریب(تنا) به نقل از ایرنا، "عباس صالحی" پنج شنبه شب در چهارمین همایش بین المللی جوانان کشورهای اسلامی در مشهد افزود: خوارجِ نخستین و جریان های افراطی جدید به راحتی افراد و گروهها و جوامع دیگر را به کفر متهم می کنند، در حالیکه شریعت اسلامی، مسلمان بودن را به ابراز شهادتین می داند.

وی تئوریزه کردن خشونت با ادله غیر موجه را از دیگر ویژگی های جریان های افراطی ذکر کرد و ادامه داد: فرق نگذاشتن بین افراد غیر نظامی و نظامی و بین کودک و غیر کودک، شاخصه دیگر گروههای افراطی است .

صالحی بیان کرد: فاصله گرفتن از عقلانیت،توجه به قشری گری و اهتمام به ظواهر و تعطیلی عقل ویژگی دیگر گروههای افراطی است.

وی با بیان اینکه جهان اسلام با امکانات انباشته و سرشاری همراه است، افزود: امکانات مادی گسترده جمعیتی که یک چهارم افراد جهان را تشکیل می دهند، ثروت های زیرزمینی سرشار، موقعیت های جغرافیایی بی مانند، افتخارت علمی و میراث بزرگ دانش و تمدنی از قابلیت های جهان اسلام است.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: جهان اسلام با همه داشته ها با مسائل و دغدغه هایی همراه است و اجلاس حاضر تلاش دارد تا خود را به این دغدغه ها نزدیک کند و از طریق گفت وگو و راه حل هایی را برای این دغدغه ها بیابد.

صالحی با اشاره به سه مسئله و دغدغه ای که جهان اسلام امروز دارد، گفت: مسئله نخست توسعه یافتگی است و اینکه چگونه جهان اسلام به توسعه یافتگی با سه شاخصه روشن شامل تولید دانش، تولید ثروت و عدالت به معنای رفع فقر و تبعیض دست یابد.

وی، مسئله هویت را دومین دغدغه ای عنوان کرد که اکنون جهان اسلام با آن درگیر است و اظهار کرد: در این راستا باید دید چگونه می توان هویت را در کنار توسعه یافتگی حفظ کرد.

وی وحدت اسلامی و حفظ انسجام را سومین دغدغه جهان اسلام دانست و افزود: این روزها بیش از گذشته شرایط جهان اسلام با این دغدغه همراه بوده و هست ،چراکه مسئله اختلافات در جهان اسلام رواج دارد.

صالحی با اشاره به عوامل موثر در اختلافات جهان اسلام گفت: نگرش های افراطی به دین و تصویرهای خوارج گونه و کمبود فرصت های ارتباطی به انسجام اسلامی، مسلمانان صدمه وارد کرده و مجال سوء تفاهم ها و احیانا دور شدن و حتی به تقابل رسیدن را فراهم می کند.

به گفته وی، فرصت هایی از قبیل گردشگری اسلامی در فضای داخل جهان اسلام و توسعه آن می تواند گامی برای حل این مسائل باشد.

سرپرست وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بیان کرد: سازمان همکاری های کشورهای اسلامی تلاش دارد، جوامع اسلامی را به هم نزدیک کند و مسئله جوانان جهان اسلام از فرصت هایی است که در دهه اخیر به آن توجه شده است

به گفته وی، بدین منطور مجمع جوانان کنفراس اسلامی شکل گرفته است و از این رو جوانان باید خود را برای رهبری جهان اسلام آماده کنند.

صالحی با بیان اینکه رویداد مشهد 2017 در شهری که به نام امام رضا (ع) مزین است، اجرا می شود، افزود: آن امام همام در دوران طلایی تمدن اسلامی، محور گفت وگوی های بزرگ فرهنگی بوده است.

وی تاکید کرد: با گفت وگوی های علمی نخبگان و تشکیل نهادهای مدنی و اجتماعی و نیز ارتباطی حقیقی و مجازی بین مسلمانان، در راستای حل موانع فرصت سازی می شود.

چهارمین همایش بین المللی جوانان کشورهای جهان اسلام از روز یکم آبان ماه در قالب برگزاری میزگردهای تخصصی و کارگاههای آموزشی آغاز شد.
https://taghribnews.com/vdciz3ar5t1a5z2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی