تاریخ انتشار۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲:۵۹
کد مطلب : 229981

جهان اسلام و الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت

زمانی که سخن از تقریب مذاهب اسلامی به میان می آید، دولت های اسلامی دیگر، برای بی اطلاع ماندن ملت هایشان از پیشرفت های اصولی و راهبردی ایران، از تبلیغات تفرقه افکنانه به طور جدی حمایت کنند و موانعی را بر سر راه این ارتباط ایجاد نمایند.
جهان اسلام            و  الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت


جهان اسلام  و الگوی اسلامی – ایرانی پیشرفت

****
 
    مقام معظم رهبری در دیدار اخیر اعضای «شورای‌عالی مرکز الگوی اسلامی- ایرانی پیشرفت» و در تبیین مراحل پنجگانه تحقق اهداف انقلاب اسلامی،  از مرحله ای که در آن قرار داریم با عنوان مرحله سوم یعنی «مرحله تشکیل دولت اسلامی» یاد کردند و پیمودنِ کامل این مرحله را، شرط لازم برای رسیدن دومرحله بعدی یعنی مراحل چهارم (تشکیل جامعه اسلامی ) و مرحله پنجم (تحقق تمدن اسلامی) دانستند.

       بنا به فرمایش مقام معظم رهبری، در این مرحله ( مرحله ای که در آن قرار داریم)، دولت و ملت باید دست دردست یکدیگر و مبتنی بر الگوها و معیارهای اسلامی،  اجرای برنامه تشکیل دولت اسلامی را تا آخرین مرحله به پایان برسانند تا «دولت اسلامی» به معنای تام آن تحقق پیدا کند و این به معنی ایجاد آمادگی و فراهم شدن زمینه های تشکیل «جامعه اسلامی» در مرحله بعد ( یعنی مرحله چهارم ) است.

       پیداست که این رهنمود های مقام معظم رهبری، در وهله نخست، مختص انقلاب اسلامی و نظام جمهوری اسلامی ایران است ، زیرا بر ضرورت های و الزامات این انقلاب و نظام، آن هم متناسب با مقتضیات زمانی، تاکید می ورزد.  ولیکن، باید دانست که با بهره برداری از زاویه نگرش این نوع رهنمودها، می توان به خواص و فواید بیشمار دیگری نیز دست یافت.

          چنان که می توان با همان نگرشی که مسیر حرکت انقلاب و نظام اسلامی را مرحله بندی می کند، به جهان اسلام  هم  نگریست و ارزیابی و برداشت های تازه ای را از اوضاع کنونی در کشورهای اسلامی ارائه کرد.  افزون برآن، تاثیراتی که اجرای وتحقق این مراحل (درایران) بر جهان اسلام داشته و همچنین نتایجی که در اثر این تأثیر گذاری، پدیدآمده را بررسی کرد.

        آنچه مسلم است  ایران اسلامی درحالی به تهیه و تدوین الگوی اسلامی– ایرانی پیشرفت، گام برمی دارد که در بسیاری از زمینه ها، الگویی عملی برای دیگر جوامع اسلامی است و بسیاری از نخبگان در دنیای اسلام، از انقلاب و نظام اسلامی ایران به عنوان عالی ترین نمونه حرکت به سوی برپایی ساختارهای سیاسی و فرهنگی مورد نظر خود یاد می کنند.

        اما همانطور که گفته شد نگرش های ناشی از رهنمودهای رهبرمعظم انقلاب در خصوص مراحل حرکتی انقلاب اسلامی نیز، معیاری برای سنجش و ارزیابی اوضاع جهان اسلام است و وضعیت وانفسای سیاسی و اقتصادی بسیاری از کشورهای اسلامی را که عمدتا به قدرت های غربی وابسته اند برملا می کند.

      در جهان اسلام ، کشورهای زیادی را شاهدیم که برخلاف تمایل عمومی، هنوز  هیچ  گام کوچکی در راه شکل گیری انقلاب اسلامی یعنی مرحله اول برنداشته اند و قاعدتاً تا مرحله بعدی، یعنی شکل گیری نظام اسلامی، فاصله ای طولانی دارند.

       در واقع آنچه اینک و در اغلب موارد، سرنوشت این کشورها را رقم می زند شیوه های ارتجاعی حکومتداری و یا شیوه های غربیِ وارداتی است که توانایی اداره صحیح جامعه را ندارد و هیچ حرکت مثبتی را به سوی پیشرفت و توسعه مطلوب ایجاد نمی کند. و این همان چیزی است که انگیزه های دولتمردان وابسته این کشورها  را برای فاصله گرفتن از ایران افزایش می دهد.

      طبیعی است زمانی که سخن از تقریب مذاهب اسلامی به میان می آید، این انگیزه، یعنی تمایل به ایجاد مانع بر سر راه تعامل ملت های مسلمان با ایران و ایرانی سبب می شود تا تبلیغات تفرقه افکنانه افزایش یابد و دولت های اسلامی دیگر، برای بی اطلاع ماندن ملت هایشان از پیشرفت های اصولی و راهبردی ایران، از اینگونه تبلیغات تفرقه افکنانه به طور جدی حمایت کنند و موانعی را بر سر راه این ارتباط ایجاد کنند. 
 
 
https://taghribnews.com/vdciv3arzt1ar32.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی