تاریخ انتشار۷ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۹:۵۵
کد مطلب : 252138

برگزاري سمینار «اسلام علیه افراط‌گرایی» در اسپانيا

به همت رایزنی فرهنگی جمهوری اسلامی ایران و با همکاری فدراسیون مسلمانان اسپانیا، سمینار «اسلام علیه افراط‌گرایی» در محل مرکز فرهنگی آتنئو مادرید برگزار شد.
برگزاري سمینار «اسلام علیه افراط‌گرایی» در اسپانيا
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، در این سمینار که جمعی از شهروندان اسپانیایی، مسئولین نهادهای اسلامی در اسپانیا، علیرضا اسماعیلی، رایزن فرهنگی كشورمان در اسپانیا و نمایندگان بعضی از رسانه‌ها حضور داشتند، ماریا ویکتوریا کارو برنال، معاون امور فرهنگی آتنئو، طی سخنانی به بیان توضیحاتی در خصوص علت تشکیل این سمینار پرداخت.
 
وی با اشاره به وضعیت حاکم بر جامعه جهانی به دلیل فعالیت‌های افراط‌گرایانه با عنوان اسلام، ضرورت معرفی اسلام صحیح را به خصوص در اروپا مهم ارزیابی و اظهار امیدواری کرد تا این نشست بتواند گوشه‌هایی از اسلام صحیح را معرفی كند.
 
ماریا ایزابل رومرو، رییس شورای اسلامی اسپانیا نيز در سخنراني خود توضیحاتی درباره اسلام و شرایط جدیدی که افراط‌گرایان برای ایجاد رعب و وحشت در میان جامعه ایجاد کرده‌اند پرداخت.
 
وي اشاره کرد که باید به تنوع مذهبی احترام گذاشت؛ ولی مقوله افراط‌گری مقوله‌ای است که در همه جوامع مطرود است.
 
ايزابل رومرو در ادامه گفت: مسأله افراط‌گرایی ناشی از طرفداری بیش از حد است که به نوعی به سوی خود ویرانگری  پیش می‌رود.
 
وی با بیان توضیحاتی به این موضوع اشاره کرد که حضرت محمد (ص) هم راجع به افراط‌گرایی در اسلام هشدار داده و این مسأله را مسأله‌ای ویرانگر در جهان اسلام دانسته است.
 
سپس یوسف فرناندز، دبیر فدراسیون مسلمانان در اسپانیا ضمن بیان توضیحاتی در خصوص نکوهش و رد افراط‌گرایی در اسلام، تأکید كرد: با رجوع به سه منبع قرآن، احادیث و اصحاب پیامبر (ص)، می‌توان به راحتی مسأله افراط‌گری و نهی آن در اسلام را استخراج کرد.
 
وی با اشاره به آیه‌ای از قرآن بیان كرد: هرگونه فشار برای واداشتن انسان‌ها برای گرویدن به اسلام ممنوع است.
 
يوسف فرناندز همچنین گفت: در آیه‌های مختلفی، مسلمانان به حفظ تعادل دعوت شده‌اند و به اهمیت این تعادل حتی در دوستی و تجارت هم اشاره شده است.
 
وي با ذکر موارد تاریخی نظیر خوارج و تغییر ایدئولوژی آنها یادآور شد که خروج از دین و به نوعی انحراف از آن در تاریخ اسلام وجود داشته و خوارج را اولین گروه از مسلمانان خواند که از خط مستقیم اسلام واقعی منحرف شده‌اند.
 
شهاب‌الدین میلان، از اعضای فعال طریقت نقشبندی در اسپانیا، دیگر سخنران این سمینار بود. وي در آغاز گفت: متأسفانه در حال حاضر این ذهنیت در حال شکل‌گیری است که مسلمانان تروریست هستند و برخی از رسانه‌های غربی خواسته یا ناخواسته به این ذهنیت اشتباه دامن می‌زنند؛ ولی در حقیقت اینطور نیست و هر مسلمانی تروریست نیست.
 
وی تأکید كرد: تروریست‌های به ظاهر مسلمان، افراط‌گرایانی هستند که از اسلام واقعی دور هستند.
 
وی همچنین گفت: انسانیت باید محور اصلی زندگی انسان‌ها باشد و نباید به مسأله شیعی و سنی بودن و یا حتی مسیحی بودن تأکید افراط‌گرایانه داشت. هدف تمام ادیان هدایت انسان‌ها به سوی خداوند است.
 
شهاب‌الدين ميلان در ادامه سخنانش اظهار كرد: سطوح معنویت متفاوت است و همه انسان‌ها از معنویت یکسانی برخوردار نیستند؛ ولی هر کسی باید تلاش کند با کمک آموزه‌های دینی نسخه بهتری از خود بسازد.
 
خوان آنتونیو آگیلار، روزنامه‌نگار نیز در ادامه این سمینار به بیان اهمیت کشورهای عربی در خاورمیانه اشاره کرد و گفت: تمامی حوادث اخیر که در این مناطق اختلاف افتاده است، همگی به خاطر طمع آمریکا برای رسیدن و دسترسی به منابع نفتی این کشورها و از طرفی مهار موقعیت استراتژیک این کشورهاست.
 
وي افزود: جنگ‌هایی که در سال‌های اخیر در عراق، افغانستان، لیبی، سوریه و لبنان اتفاق افتاده، همگی شاهدی بر این قضایاست.
 
اين روزنامه‌نگار اسپانيايي ادامه داد: گروه داعش هم توسط قدرتمندان غربی حمایت می‌شوند. دلايل اين حمايت هم عبارتند از حفظ امنیت اسراییل، حمایت از کشورهای قدرتمند منطقه مثل عربستان، پشتیبانی از تمامی ارگان‌های رادیکال برای نابودی اسلام و ایجاد رعب و وحشت از مسلمانان در سطح جهان و ایجاد یک جنگ ایدئولوژیکی.
 
https://taghribnews.com/vdciprarvt1awz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی