تاریخ انتشار۱ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۲۳
کد مطلب : 172047
آیت الله اراکی:

همه پیامبران الهی مردم را به وحدت و همدلی فراخوانده اند/تاسیس دانشگاه های مشترک ادیان و مذاهب یک ضرورت است

تنا – لندن
دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی تأکید کرد: امروز وظیفه انسانی همه ما این است که با شناخت صحیح از ادیان ومذاهب، برداشت ها و فهم های نادرست از ادیان را تصحیح کنیم تا از تحریف مفاهیم ادیان در نگاه ملتها جلوگیری کنیم و زمینه ایجاد اختلاف میان ادیان را از میان برداریم.
همه پیامبران الهی مردم را به وحدت و همدلی فراخوانده اند/تاسیس دانشگاه های مشترک ادیان و مذاهب یک ضرورت است
به گزارش خبرنگار تقریب (تنا) آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی که به منظور شرکت در دومین کنفرانس سالانه صلح و وحدت به اسکاتلند سفر کرده است، روز چهار شنبه سی ام مهر ماه طی سخنانی در کنفرانس "صلح و وحدت" در شهر گلاسکو، ضمن تشکر از همه دست اندر کاران برگزاری این کنفرانس، اظهار داشت: طبق آیات قرآن کریم همه ادیان الهی برای برقراری عدل در جامعه بشری آمده اند چنانکه خداوند در آیه ۲۵ سوره شوری می فرماید(لقد ارسلنا بالبینات وانزلنا معهم الکتاب والمیزان لیقوم الناس بالقسط) همچنین خدواند در قرآن کریم می فرماید (شرع لکم من الدین ماوصینا به نوحا والذی اوحینا الیک وما وصینا به ابرهیم وموسی وعیسی ان اقیموا الدین ولا تتفرقوا فیه) همه پیامبران الهی دین واحدی برای بشر آورده اند و آنها را به وحدت، یگانگی و همدلی فراخوانده اند .

آیت الله محسن اراکی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اهمیت پرهیز از تفرقه و اختلاف افزود: قرآن کریم اختلاف بین ادیان را نتیجه ظلم و تحریف می داند وک سانی را که اختلاف در دین بوجود آورده اند تجاوزگر نامیده است. همچنین مطابق آیات ۲۱ و۲۲ از سوره روم ( ولاتکونوا من المشرکین الذین فرقوا.........بما لدیهم فرحون) اختلاف در دین و دسته دسته شدن اهل دین شرک به خدا به شمار آمده و مؤمنان بشدت از آن منع شده اند .

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی با اشاره به اوضاع فعلی جهان، جنگ ها، خونریزی ها،ستم ها و تبعیض های اجتماعی را نتیجه تحریف در ادیان الهی و ایجاد دشمنی و اختلاف بین مردم و پیروان ادیان الهی دانست وافزود: اگر این جریان ادامه یابد سراسر جهان را فرا می گیرد و محیط زندگی بشر را به میدان جنگ و ستم و خونریزی تبدیل می کند .

وی با اشاره به اعمال نفوذ برخی از سرمایه داران بین المللی و صاحبان کمپانی های اسلحه سازی در امور سیاسی کشور های بزرگ گفت: آنان با هدف رونق بازار فروش اسلحه در آتش تفرقه بین ملتها می دمند.

آیت الله اراکی آنگاه با طرح موضوع ضرورت گفتگوی ادیان گفت: امروز وظیفه انسانی همه ما این است که با شناخت صحیح از ادیان ومذاهب، برداشت ها و فهم های نادرست از ادیان را تصحیح کنیم تا از تحریف مفاهیم ادیان در نگاه ملتها جلوگیری کنیم و زمینه ایجاد اختلاف میان ادیان را از میان برداریم .

وی افزود: باید با همکاری و تعاون راه را بر سودجویانی که می خواهند از طریق فتنه انگیزی و ایجاد تفرقه بین مردم بازار فروش جنگ افزارهای خود را گرم نگه دارند و بر ثروت ملتها تسلط پیدا کنند، ببندیم .

دبیر کل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، تاسیس دانشگاه های مشترک ادیان و مذاهب که عقاید و اندیشه های دینی و مذهبی مختلف را بطور صحیح و از منابع معتبر بازگو کند بعنوان یک ضرورت قلمداد کرد وافزود: تاسیس جماعت ها و گروه های متشکل از اتباع ادیان ومذاهب مختلف جهت حل مشکلات و نزاع های موجود در برخی مناطق و نیز تشکیل شورایی مرکب از سران و رهبران ادیان و مذاهب معتبر جهت همکاری و همزیستی پیروان شان با یکدیگر از ضرورت های دیگری است که باید مورد توجه قرار گیرد .

آیت الله اراکی آنگاه آمادگی مجمع جهانی تقریب مذاهب را برای همکاری و کمک در تمام این زمینه ها اعلام کرد و گفت: ما آماده ایم تا همه خدمات، امکانات و ایده ها و افکار خود را در اختیار کسانی قرار دهیم که در جهت وحدت و نزدیکی پیروان ادیان و مذاهب مختلف تلاش می کنند .

وی در پایان ابراز امیدواری کرد که این گرد همایی بتواند گام مؤثری در این راه بردارد .

لازم به ذکر است، آیت الله اراکی قبل از ایراد سخنرانی در این کنفرانس با الکس سالموند سر وزیر دولت محلی اسکاتلند و جمعی دیگر از شخصیتهای سیاسی و مذهبی بریتانیا دیدار و به تشریح دیدگاه های اسلام و قرآن درباره صلح، وحدت و ضرورت گفتگوی بین ادیان الهی پرداخت.
https://taghribnews.com/vdci5razyt1ayu2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی