تاریخ انتشار۵ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۲۱:۰۴
کد مطلب : 229198

برگزاری اولین جلسه درس خارج فقه الاعتکاف در قم/آیت الله اراکی تأکید کرد: اعتکاف تمرینی برای همراهی امام معصوم(ع)

اولین جلسه درس خارج فقه الاعتکاف با تدریس آیت الله محسن اراکی و با حضور طلاب و روحانیون در مسجد امام حسن عسکری(ع) قم برگزار شد.
برگزاری اولین جلسه درس خارج فقه الاعتکاف در قم/آیت الله اراکی تأکید کرد: اعتکاف تمرینی برای همراهی امام معصوم(ع)
به گزارش خبرگزاری تقریب،  آیت الله "محسن اراکی" دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در این جلسه با اشاره به ضرورت تبیین رابطه عبادات و اعمال انسان با ولایت و امامت گفت: اینکه در روایات آمده اگر کسی تمام عمر خود را نماز بخواند و روزه بگیرد ولی ولایت نداشته باشد اعمال او بی فایده است یک بحث تعبدی نیست؛ لذا باید در تمام عبادات رابطه با ولی خدا را مشخص کنیم.
 
وی افزود: فقه ما باید نظام مند باشد، یعنی علاوه بر بررسی مباحثی مثل بیع به این نکته هم توجه کنیم که در زمان مدیریت امام معصوم در جامعه به چه چیزهای دیگری نیاز داریم.
 
آیت الله اراکی با اشاره به آیه شریفه « وَعَهِدْنَا إِلَى إِبْرَاهِيمَ وَإِسْمَاعِيلَ أَنْ طَهِّرَا بَيْتِىَ لِلطَّائِفِينَ وَالْعَاكِفِينَ »، اظهارداشت: در این آیه خداوند به ابراهیم و اسماعیل دستور داده کعبه را برای حضور معتکفین آماده کنند و این دستور بعد از امامت حضرت ابراهیم است که معلوم می شود اعتکاف با امامت ارتباط داشته و دارای جایگاه مهمی است.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: نکته دیگری که از این آیه استفاده می شود این است که این دستور زمانی داده شده که اسماعیل هم بزرگ شده بود و و در این زمینه کمک کرد.
 
وی در ادامه به ادله مربوط به مکان اعتکاف پرداخت و افزود: باید بررسی کنیم که مسجد جامع به چه معناست؟ یعنی چه کسانی در مسجد جمع شوند و حول چه کسی؟ منظور از اجتماع در اینجا جمع مکانی نیست بلکه جمع شدگان باید در مسیر اراده امام حرکت کنند.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه امام معصوم مرکز اراده جامعه ایمانی است اظهارداشت: فرق جامعه ایمانی و نفاق  گونه در همین است و در جامعه ایمانی مردم در مسیر اراده امام اجتماع می کنند.
 
وی اعتکاف را تمرین برای همراهی امام معصوم دانست و گفت: ما باید جایگاه و رابطه با امام را در تمام مباحث فقهی از جمله اعتکاف روشن کنیم تا بحث ما جامع باشد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب افزود: در سایر مباحث فقهی هم باید ما مشخص کنیم امام از نظام اقتصادی یا مثلا سیاسی چه چیزی را اراده کرده و بعد به سراغ مطالعه بیع برویم؛ اعتکاف هم باید در بستر «ما یریده الامام» بررسی شود.
 
وی با تاکید براینکه هر مسجدی مقام و جایگاه امر امام است و نماز خواندن امام در مسجد هم جلوه ای از این مسئله است، خاطرنشان کرد: اگر مسجد فقط محل اقامه نماز بود باید برای مسجد ضرار گفته می‌شد: «لا تَقُم فیه صلاة ابدا» ولی اصل مسجد را خراب کردند.
 
آیت الله اراکی با بیان اینکه اعتکاف، تمرینِ بودن با امام معصوم است، اظهارداشت: ما در این سه روز مانند امام زندگی می‌کنیم؛ روزها روزه می گیریم و شب ها شب زنده داری می کنیم و از گناه دوری می کنیم.
 
وی افزود: اعتکاف یک عبادت حاشیه ای و ثواب محض نیست؛ اگرچه این‌ها هم در قرآن آمده، بلکه اعتکاف برای این است که جامعه طاهر و بادوام باشد.
 
دبیر کل مجمع جهانی تقریب در جمع بندی سخنان خود با بیان مثالی از فقه نظام مند گفت: در مسائل سیاسی وظیفه مردم نصرت و اطاعت است و اگر امور مربوط به امام معصوم هم در این زمینه تبیین شود تبدیل به نظام سیاسی خواهد شد.
 
وی در بخش پایانی سخنان خود با اشاره به جایگاه مهم مقام معظم رهبری اظهار داشت: ایشان پاسدار و تشویق کننده تقوا در جامعه هستند و باید مردم را آگاه کنیم که خداوند چه نعمتی به آنان داده است.
 
لازم به ذکر است، در ابتدای این جلسه که به همت ستاد مرکزی اعتکاف قم برگزار شد، حجت الاسلام والمسلمین تکیه ای دبیرستاد اعتکاف از آیت الله اراکی برای برگزاری اولین جلسه درس خارج اعتکاف تشکر و قدردانی کرد.
https://taghribnews.com/vdci33arvt1arz2.cbct.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی