تاریخ انتشار۱۸ مهر ۱۳۹۳ ساعت ۸:۰۴
کد مطلب : 170994
آیت الله اراکی:

فرهنگ مشترك از مباني زندگي شهر عرفي است

دبیر کل مجمع جهانی تقریب وجود اخلاق، نظام سياسي و زبان را از ملزومات ايجاد فرهنگ مشترك دانست و گفت: فرهنگ مشترك از مباني زندگي شهر عرفي است.
فرهنگ مشترك از مباني زندگي شهر عرفي است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) به نقل از روابط عمومی شهرداری قم، آيت‌الله محسن اراكي در سومين جلسه درس خارج فقه نظام شهرسازي كه ظهر روز پنج شنبه در مدرسه دارالشفا برگزار شد، با بيان تعريف شهر عرفي ابراز كرد: قانون، حاكم، مردم، كثرت و تعاون براي رسيدن به اهداف مورد نظر از معيارهاي شهر عرفي است.

وي افزود: ساختمان‌هاي بزرگ، فعاليت بازار كه در واقع همان حركت اقتصادي برون شهري و همچنين تعيين نقشه‌ از عناصر شهر عرفي است كه توسط ابن خلدون بيان شده است.

استاد برجسته حوزه علميه قم ادامه داد: هر جايي كه شهر بنا مي‌شود بايد خانه‌ها بر طبق نقشه‌هاي شهري بنا شوند و خارج از قاعده برنامه‌ريزي‌هاي شهري هر فردي به صورت جداگانه‌اي خانه‌اي با قوانين خودش احداث نكند.

وي با بيان حديثي از ائمه اطهار(ع) تصريح كرد: اگر عمر حكومتي كوتاه باشد عمر شهري كه آن حكومت مي‌سازد كوتاه خواهد بود زيرا پس از نابودي حكومت، شهر مورد نظر نيز دچار نابساماني خواهد شد.

آيت‌الله اراكي از فرهنگ مشترك به عنوان ديگر عنصر مهم در شهر عرفي ياد كرد و گفت: رواج كشاورزي و توليد فرهنگ ايجاد تمدن خواهد كرد.

وي وجود اخلاق، نظام سياسي و زبان را از ملزومات ايجاد فرهنگ مشترك دانست و افزود: فرهنگ مشترك از مباني زندگي شهر عرفي است.

آيت‌الله اراكي با اشاره به اينكه اگر فرهنگ مشترك در شهري ايجاد شود، اقتصاد مطلوب خارجي نيز در آن به وجود خواهد آمد يادآور شد: بسياري از احكام شرعي در ارتباط با شهر عرفي بيان شده و اعتكاف نيز از عبادت‌هاي شهر شرعي است.

وي با تاكيد بر اهميت آگاهي از منابع ديني و تاريخي در ارتباط با شكل‌گيري شهر گفت: اقتصادي خارجي و اقتصاد داخلي از داشته‌هاي طبيعي شهر شرعي است.
https://taghribnews.com/vdchwvnzk23nqwd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی