تاریخ انتشار۱۳ اسفند ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۳۶
کد مطلب : 184593
سخنگوی وزارت خارجه:

جمهوری اسلامی ایران خواستار رفع کامل تحریم‌هاست/ قطع حمایت مالی از گروه های تروریستی ساده ترین راه مقابله با آنان است

مرضیه افخم ضمن انتقاد از حکم دادگاه مصر علیه حماس تأکید کرد: امیدواریم مسئولان مصری اختلافات سیاسی با این جنبش را از طریق گفت‌وگوها حل و فصل و فرصت را برای سوء استفاده رژیم صهیونیستی فراهم نکنند.
جمهوری اسلامی ایران خواستار رفع کامل تحریم‌هاست/ قطع حمایت مالی از گروه های تروریستی ساده ترین راه مقابله با آنان است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "مرضیه افخم" سخنگوی وزارت امور خارجه امروز چهارشنبه در نشست هفتگی خود با خبرنگاران ضمن تسلیت به مناسبت شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهارات روز گذشته نخست‌ وزیر رژیم صهیونیستی در کنگره آمریکا را ادامه دروغ پردازی‌ها این رژیم برشمرد و گفت: خصومت‌های این رژیم با ملت ایران روشن است و دروغ‌های این رژیم در صحنه بین‌المللی کاملا افشا شده است.

افخم اضافه کرد: رژیم صهیونیستی به خاطر جنایات مکرر علیه فلسطینی‌ها، ترویج تروریسم دولتی و نقض حقوق بشر، بیشتر از هر زمانی در انزواست. این تلاش‌ها برای اینکه ملت‌های جهان جنایات علیه مردم غزه را فراموش کنند، اشتباه است.

سخنگوی وزارت خارجه با اشاره به جنایات این رژیم علیه مردم غزه خاطرنشان کرد: با سخنرانی و سفر نمی‌توانند جامعه جهانی را در خصوص جنایات در غزه به فراموشی بکشاند.
وی با بیان اینکه این اظهارات نشان داد که این رژیم حرف تازه‌ای ندارد، عنوان کرد: این رژیم در گرداب اشتباهات و افراطی گری و ترویج ناامنی گرفتار شده و بهتر است نتانیاهو به شعور جامعه بین‌المللی احترام بگذارد و از تکرار این حرف‌ها دست بردارد.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به سوالی دیگری درباره اعلام حماس به عنوان یک گروه تروریستی توسط دادگاهی در مصر با بیان اینکه حماس یک جنبش مقاومت مردمی است که با رژیم صهیونیستی مبارزه می‌کند، خاطرنشان کرد: منش و روش این جنبش کاملا مشخص است و مقاومت و مخالفت در برابر توسعه طلبی‌ها، جنایات و تجاوزات رژیم صهیونیستی بخش مهمی از فعالیت‌های این جنبش است.

وی اضافه کرد: امیدواریم مسئولان مصری اختلافات سیاسی با این جنبش را از طریق گفت‌وگوها حل و فصل کنند و فرصت را برای سوء استفاده رژیم صهیونیستی فراهم نکنند.
افخم از مسئولان مصری خواست که با هوشیاری نسبت به این مسئله برخورد کرده و فرصت سوء استفاده از رژیم صهیونیستی را بگیرند.

افخم همچنین گفت: چهاردهمین دور مذاکرات جامع هسته‌ای ایران و ۱+۵ در سطح معاونان فردا پنجشنبه در مونترو سوئیس برگزار می‌شود.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی همچنین افزود: همه موضوعات مرتبط با موضوع هسته‌ای ایران در دستورکار مذاکره کنندگان است و ما خواستار رفع همه تحریم‌ها هستیم.

وی گفت:‌ طرف‌های حاضر در مذاکرات تلاش دارند از فرصتی که در مونترو هست بیشترین استفاده را ببرند و امکان حصول توافق و پیشرفت در مذاکرات فراهم شود.

افخم با بیان اینکه هنوز قضاوت درباره این دور از مذاکرات و میزان پیشرفت زود است، خاطرنشان کرد: دو طرف توافق کردند که مذاکرات تا پایان ژوئن تمدید شود و از این فرصت برای گفت‌‌وگو و روشن شدن موضوعات استفاده شود. در کنار موضوعات فنی، یکی از مسائل جدی موضوع تحریم‌هاست.

افخم ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران خواستار رفع کامل تحریم‌هاست و این موضوع نیز از جمله موضوعاتی است که در این دور از مذاکرات به آن پرداخته می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه در خصوص حمایت‌های مالی و نظامی از گروه تروریستی داعش با بیان اینکه جنایاتی که گروه‌های تروریستی و تکفیری مرتکب می‌شوند، جنایاتی شنیع و فجیع است، خاطرنشان کرد: در کشورهای اسلامی و غیر اسلامی همه مردمی که وجدان آگاه دارند مخالف این حرکت‌های ضد انسانی و افراطی گری هستند.

وی ادامه داد: اخبار متعدد و پراکنده‌ای درباره حمایت مالی و نظامی از این گروه منتشر می‌شود. امیدواریم جامعه جهانی و به طور مشخص ائتلافی که علیه داعش شکل گرفته، مسئولانه‌تر عمل کند و قطع این حمایت‌ها اولین گام و ساده‌ترین اقدامی است که در مبارزه با تروریسم و افراطی گری به کار گرفته شود.

افخم ادامه داد: امیدواریم با هوشیاری کشورهای منطقه و با حساسیت و نگرانی که در حوزه بین‌الملل نسبت به این جنایات وجود دارد،‌ کشورهای مختلف جهان مسئولانه عمل کرده و از منافع کوتاه مدت و محدودی که برای خود تعریف کرده‌اند دست بردارند و به مسئولیت منطقه‌ای و بین‌المللی خود عمل کند.

وی با اشاره به اظهارات وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه توافقی حاصل نمی‌شود تا زمانی که همه ابعاد موضوعات مورد توافق قرار گیرد، اظهار داشت: تا زمانی که روی همه ابعاد توافق نشود هیچ چیزی قابل جمع بندی نیست.

افخم در عین حال گفت: ما همواره اعلام کرده‌ایم که با زیاده‌خواهی‌ها مخالفیم و ملت ایران همواره نشان داده که در مقابل زیاده‌خواهی، مصمم‌تر می‌شود.

سخنگوی وزارت خارجه اضافه کرد: باید با ملت ایران نه با زبان تهدید و تحریم بلکه با تکریم صحبت شود.به گفته وی زیاده خواهی‌ها مانعی بر سر راه رسیدن ایران به اهدافش نمی‌شود.

افخم برنامه هسته‌ای را کاملا صلح‌آمیز خواند و افزود: کار در حال پیش رفتن است. باید از گمانه زنی و بزرگ‌نمایی موضوعات پرهیز شود.

وی عنوان کرد: تیم ایرانی کاملا تخصصی، آگاه و مطلع و دارای چارچوب‌ و رهنمودهای مقام معظم رهبری است.

افخم در خصوص کاهش صدور روادید برای حجاج ایرانی با اشاره به ملاقات‌ها و گفت‌وگوهای انجام شده با کاردار عربستان در تهران، گفت: آنها برخی مشکلات فنی را مطرح کردند که ایران آمادگی خود را برای ارائه کمک لازم در این زمینه اعلام کرد.

وی با بیان اینکه گفت‌وگوهای بخش‌های ذیربط در این زمینه ادامه دارد، ابراز امیدواری کرد با تلاش دو طرف این مسئله مرتفع شود.

خبرنگار خبرگزاری فرانسه درباره حضور سپاه قدس در عملیات آزادسازی تکریت سؤال کرد که افخم با بیان اینکه ایران از ابتدا حضوری مستشاری در عراق داشت و مشورت‌ها و رایزنی‌های مختلف برای کمک به دولت و ارتش عراق برای عبور از این مرحله بود، یادآور شد: ایران به عنوان همسایه کاملا مسئولانه به وظایف خود در قبال عراق برای عبور از بحران تروریسم عمل کرده است و عمده کمک‌ها در حوزه مستشاری بوده است.

وی ادامه داد: امروز ارتش و گروه‌های عشایر عراق کاملا موفق هستند و تا آنجایی که توانستند مناطق مختلف را از حضور تروریست‌ها پاک کنند و جا دارد این پیروزی را به مردم و دولت عراق تبریک بگوییم و این طلیعه‌ای باشد که صحنه عراق کاملا از حضور تروریست‌ها پاک شود.

افخم در ادامه با بیان اینکه نفوذ ایران در منطقه نفوذی معنوی است، اظهار داشت: ایران یک قدرت موثر و مهم در منطقه است و مصمم است از جایگاه خود برای ثبات، امنیت و صلح در منطقه استفاده کند.

وی ادامه داد: برخی تلاش دارند بزرگ‌ نمایی کرده و در منطقه هراس افکنی ایجاد کنند که این مطالب کاملا بی اساس است. در ده‌های گذشته نشان دادیم مسئولانه به منطقه نگاه می‌کنیم. همگرایی و دوستی بخشی از سیاست خارجی ایران بوده و طرح مطالبی خلاف این، کمک کننده نیست.

افخم اضافه کرد: امیدواریم همه کمک کنند که از بحران‌های متعددی که در منطقه شکل گرفته با همگرایی، همکاری و تقویت پیوندهای دوستی عبور کرده و شاهد روابط جدید و تقویت دوستی‌ها بین کشورهای همسایه باشیم.

سخنگوی وزارت خارجه ایران حضور حیدر العبادی نخست‌وزیر عراق در محل عملیات را نشانگر عزم و اراده دولت عراق برشمرد و گفت: امیدواریم دولت عراق در عزمی که دارد موفق بوده و امنیت و ثبات در همه مناطق حاکم شود.

افخم گفت: آزادی موصل این پیام را دارد که تروریسم ماندنی نیست و همه کشورها باید به صورت جدی با تروریسم مبارزه کنند.
https://taghribnews.com/vdchwknzx23n6md.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی