تاریخ انتشار۳۰ مهر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : 248394
افخم:

کشورهای مختلف جهان بسیار مشتاق ارتباط و همکاری با ایران هستند

سفیر جمهوری اسلامی ایران در مالزی در جمع دانشگاهیان و فعالان پارک های فناوری و شرکت دانش بنیان کشور، گفت: در دوران پساتحریم شتاب برای همکاری با ایران افزایش یافته است و کشورهای مختلف در نقاط مختلف جهان بسیار مشتاق به ارتباط و همکاری با ایران هستند.
کشورهای مختلف جهان بسیار مشتاق ارتباط و همکاری با ایران هستند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "مرضیه افخم" سفیر ایران در مالزی در این دیدار که عصر پنجشنبه در محل سفارت کشورمان در کوالالامپور برگزار شد، با اشاره به خروج با افتخار ایران از تحریم های چند ساله، گفت: ایران امروز از منظر عموم ملت های جهان کشوری است که با اتکا به نیروهای درونی خود توانست مقاومت کند و با عزت و سریع دوران تحریم را پشت سر می گذارد؛ این ویژگی برای بسیاری از کشورهای جهان قابل احترام است و در نشست ها و جلسات مختلف با مقامات و مسؤولین کشورهای متعدد به وضوح قابل مشاهده است و پایداری کشور برای احقاق حقوق مشروع خود ارزش و سرمایه ای بی بدیل شمرده می شود.

این گروه از دانشگاهیان، فعالان پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیان ایران با هدف شرکت در دومین اجلاس بین المللی توسعه علوم و فناوری کشورهای اسلامی که در حاشیه هفتمین کنفرانس و نمایشگاه تجارت جهان اسلام برگزار می شود به مالزی سفر کرده اند.

در این نشست در خصوص شناخت بیشتر فرصت ها در مالزی و شناساندن فرصت های موجود در ایران به مالزی و همچنین استفاده از ظرفیت های عملی برای همکاری دو جانبه بحث و گفت وگو شد.

بلندپایه ترین دیپلمات ایران در مالزی در این دیدار به فعالان پارک های فناوری کشور، دانشگاهیان و مدیران شرکت های دانش بنیان پیشنهاد کرد، ارتباطات بین المللی اشان را برای توسعه همکاری ها تقویت کنند و گفت: در دوران جدید که شتاب جدیدی برای کشور است، فرصت بازنگری در روش های گذشته به وجود آمده است؛ شرایط کنونی فرصتی برای نگاه دو باره به وضعیت و شرایط خود به منظور شناسایی نقاط ضعف و قوت و رفع ضعف ها است.

سفیر ایران با اشاره به اینکه تاکنون یادداشت تفاهم های زیادی با کشورهای مختلف و از جمله مالزی امضا شده است، عملیاتی نشدن برخی از این تفاهمات در موعد مقرر را مورد اشاره قرار داد و گفت: یکی از رقابت های مهم در عرصه بین المللی موضوع وجهه و پرستیژ کشورها است؛ اجرای توافقات و پیشبرد تفاهمات در چگونگی تنظیم ارتباطات بسیار مهم است.

وی افزود: امروزه تلاش برای بهتر دیده شدن رقابتی ظریف میان همه بازیگران صحنه بین المللی است و در این زمینه همه ابعاد تحرکات و فعالیت ها وزن و جایگاه ویژه خود را دارند .

افخم همچنین اضافه کرد: این که ما را آنگونه که هستیم بشناسند و مبتنی بر واقعیات ما را ببینید در همه عرصه های سیاست، اقتصاد، فرهنگ و ... بسیار مهم است ودر این حوزه خطیر تک تک افراد سهم و نقش دارند و لذا ارتباطات مجموعه های مختلف دانشگاهی ، تجاری ، دانشجویی در ایجاد چنین تصویری سهم ویژه خود را دارند.

افخم، چگونه دیدن شدن توسط جهان را بحثی مهم در دیپلماسی عمومی دانست و گفت: کشور ما از نظر نیروی انسانی، توان و سرمایه های عمومی، تخصص و تجربه تاریخی این ظرفیت را دارد که در عرصه های مختلف، به کشور و اقتصاد برتر منطقه تبدیل شود و در این عرصه هر ایرانی عنصر و بازیگری موثر است که این مهم را می تواند به انجام برساند و گاهی این وزن و جایگاه همطراز یک نهاد بزرگ منشا اثر می باشد. لذا نشان دادن چهره واقعی و درست از کشور و ملت در همه ارتباطات با جهان خارج بخشی از حوزه تماس و فعالیت و حتی دغدغه فعالان عرصه های مختلف می باشد.
سفیر ایران در ادامه ایران و ایرانی را آرمانگرا و خواستار بهترین ها دانست و گفت که با این خصیصه مهم کشورمان توانسته است به مراتب مهم علمی دست یافته و در صحنه های بدیعی رقابت کند در عین حال این ویژگی نباید مانع از آسیب شناسی درونی خودمان شود؛ و امیدواریم تنظیم ارتباطات با حوزه های خارجی براساس نقشه راه و چشم انداز بلند مدت باشد تا بهترین نتایج را مبتنی بر منافع کشور بدست بیاوریم.

وی با اشاره به برخی نقاط قوت و مشترک دو کشور ایران ومالزی و همچنین حضور قوی و پایگاه های علمی خوب ایرانیان در مالزی در حوزه های مختلف، گفت: از این فرصت ها باید برای کشور بهره برد و امیدواریم براساس برنامه های بلندمدت و تقویت این ارتباطات هم در جهت معرفی توانمندی های ایران گام برداشته و هم توان علمی وفنی دو کشور مسلمان به ارتقا جایگاه علمی جهان اسلام بیانجامد.

'عباس قنبری باغستان' رایزن علمی ایران و سرپرست دانشجویان ایرانی در شرق آسیا نیز در این نشست بر انجام آسیب شناسی در روابط ایران و مالزی به خصوص در حوزه های دانشگاهی و فناوری تاکید کرد و گفت: باید با رویکردی آسیب شناسانه به دنبال این باشیم که چرا در روابط 10 سال گذشته با مالزی و به رغم رفت و آمدها و تعاملات زیادی که وجود داشته، خروجی مطلوب و ایده آلی به دست نیامده است.

وی در جمع گروهی از دانشگاهیان، فعالان پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیان کشور گفت: اکنون شناخت از مالزی به اندازه کافی وجود دارد؛ وقت آن است که از مرحله شناخت عبور کنیم و وارد فاز عملیاتی بشویم که در این مرحله 'انتقال دانش و فناوری' از اهمیت خاصی برخوردار است.

وی با اشاره به ظرفیت های بالای کشور در حوزه دانشگاه ها، مراکز تحقیقاتی و پارک های فناوری افزود: اگر هر گروه تنها یک فعالیت علمی، تحقیقاتی و یا دانش پایه را با جدیت دنبال کرده و به پایان برساند، در پایان می توان ادعا کرد که یک کار مهم و با ارزش صورت گرفته، در غیر اینصورت همانند آنچه که در گذشته اتفاق افتاده، صرفا تکرار مکررات خواهد بود.

قنبری باغستان با اشاره با پیشرفت های اخیر کشور در حوزه های فناوری و تولید علم و دانش افزود: به خصوص در شرایط کنونی، ارتباطات ما باید از حالت یک طرفه خارج شده و به صورت تعامل دوسویه درآید.

وی همچنین از پارک های فناوری و شرکت های دانش بنیان خواست تا از این پس بیشتر به فکر ارایه محصولات دانش پایه، اختراعات نوین و معرفی و انتقال آن به کشورهایی همچون مالزی و سایر کشورهای منطقه باشند.
 
https://taghribnews.com/vdchw6nik23nkxd.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی