تاریخ انتشار۱۱ شهريور ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۵۵
کد مطلب : 167862
رئیس شورای عالی مجمع تقریب:

تقریب دلها عامل بزرگ پیروزی/در قرآن بهترین تئوری گفتگوی منطقی است

تنا – اختصاصی
رئیس شورای عالی مجمع تقریب "تقریب دلها" را یكی از اهداف بزرگ منادیان تقریب دانست و تاكید كرد: اگر دلها تقریبی شد پیروزی محقق خواهد شد كه در آیات قرآنی نیز نمود گسترده ای دارد.
تقریب دلها عامل بزرگ پیروزی/در قرآن بهترین تئوری گفتگوی منطقی است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، آیت الله "محمد علی تسخیری" صبح روز سه شنبه در نشست صمیمانه با اساتید و مدیران حوزه علمیه استان خراسان رضوی كه در محل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به انجام رسید، با تاكید بر لزوم بهره گیری از آموزه های مكتب اهل بیت(ع) خاطرنشان كرد: آرزو داریم همه در خدمت مكتب اهل بیت(ع) باشیم و اهداف بلند جمهوری اسلامی را محقق كنیم.

وی با بیان این كه تقریب نه تنها حركتی اسلامی، بلكه انسانی است، بیان داشت: ریشه های مفهومی تقریب ریشه در متون اسلامی دارد؛ متاسفانه خیلی ها به ایده تقریب حمله می كنند چون دیدگاه انحرافی در مورد آن دارند.
دبیركل سابق مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه تقریب را دارای ۲سطح اصلی توصیف كرد و گفت: تقریب فكری و تقریب قلوب این دو سطح را تشكیل می دهند.

وی با تبیین مفهوم تقریب فكری، تصریح کرد: برای تحقق این نوع تقریب باید ۴مرحله انجام گیرد: ابتدا كشف نقاط مشترك فكری بین دو طرف، دوم سعی بر توسعه نقاط مشترك فكری، سوم سعی در اجرای مساحات مشترك و در نهایت معذور دانستن یكدیگر در نقاط اختلاف.

وی افزود: ما در ۹۰درصد مسائل با یكدیگر شریك هستیم و حتی برخی علمای اهل سنت اعتقاد دارند در بالغ بر ۹۵درصد اشتراكات بین پیروان مذاهب اسلامی وجود دارد و این در حالی است كه برخی مسلمانان این اشتراكات گسترده را فراموش كرده و به ۱۰ درصد اختلافات می پردازند؛‌ اختلاف به طور طبیعی بین خطا و صحت یك ایده، مانعی ندارد اما اگر نزاع به سمت ایمان و كفر پیش رود مشكل زا خواهد بود.

رئیس شورای عالی مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در ادامه پیرامون لزوم نهادینه شدن مفهوم تقریب دلها، اظهار داشت: تقریب دلها یكی از اهداف بزرگ منادیان تقریب است و اگر دلها تقریبی شود این عامل بزرگ پیروزی خواهد بود كه در آیات قرآنی نیز نمود گسترده ای دارد همچنانكه در قرآن بر این مسئله تاكید شده و بهترین تئوری را گفتگوی منطقی توصیف می كند.

مشاور مقام معظم رهبری با اشاره به آیه "وَلا تَكُونُوا كَالَّذِینَ تَفَرَّقُوا وَاخْتَلَفُوا مِنْ بَعْدِ مَا جَاءَهُمُ الْبَینَاتُ وَأُوْلَئِكَ لَهُمْ عَذَابٌ عَظِیمٌ..."گفت:مسئله مهمی كه قرآن بر آن تاكید دارد سوق دادن مسلمانان به وحدت، تاكید بر اخوت و دوری از تفرقه است تا جایی كه مخالفت با آن را همراستا با كفر می داند ؛ این مسائل ریشه های تقریب اند لذا می توان گفت تقریب مذاهب از ریشه های قرآنی استفاده می كند.

وی با بیان این كه "ریشه های سیاسی" و "افراط گرایی" باعث اختلاف بین مسلمانان گردید و باعث شد درگیری شدیدی بین شیعه و سنی ایجاد و نهرهای خون و اشك جاری شود، تاكید كرد: این وضعیت در حالی رخ داده كه پیش از این و در دوران ائمه مذاهب بهترین و صمیمی ترین روابط وجود داشته و ائمه مذاهب اهل سنت به طور مستقیم یا با واسطه از شاگردان امام صادق(ع) بوده و احترام زیادی بین دو طرف وجود داشته است.

آیت الله تسخیری در ادامه با اشاره به پیشینه ایجاد جریان تقریب در جهان اسلام، خاطرنشان كرد: مسئله تقریب در دهه ۴۰قرن گذشته میلادی در قاهره شروع شد و علمای بزرگ مذاهب اسلامی از جمله شیخ شلتوت و آیت الله بروجردی و... گردهم آمدند و این حركت اثرات خوبی بر جای گذاشت؛ و تا دهه ۷۰ ادامه داشت تا این كه با درگذشت رهبران آن به فراموشی سپرده شد اما با پیروزی انقلاب اسلامی ایران و پس از پایان جنگ تحمیلی، با تاكیدات مقام معظم رهبری این حركت در ایران با تاسیس مجمع تقریب به دبیركلی آیت الله واعظ زاده خراسانی احیا گردید.

وی افزود: در مرحله بعد و حضور اینجانب در سمت دبیركلی، سعی بر آن شد كه در سطح دنیا ارتباطات گسترده ای برقرار شود و لذا با بسیاری از مراكز و موسسات اسلامی ارتباط برقرار كرده و به عضویت آن درآمدم كه از جمله آنها می توان به مجمع بین المللی فقه اسلامی جده، رابطة العالم الاسلامی، مركز اهل بیت اردن، جمعیة الدعوه لیبی،‌ایسیسكو و...اشاره كرد.

رئیس شورای عالی مجمع تقریب در ادامه گفت: در دوره فعلی و دبیركلی آیت الله محسن اراكی تلاش است تا مسئله تقریب از سطح نخبگان به عامه مردم منتقل شود تا مسلمان به صورت واقعی به برادر دینی خود نگاه كند و امت اسلامی امت واحده گردد؛ و همچنین امت اسلامی بتواند با چالشهای عظیم پیش رو و سیاستهای جهانی بر ضد خود قد علم كند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به مسئله پیدایش گروههای تكفیری در جهان اسلام، گفت: همه این جریانها با برنامه ریزی استكبار جهانی و با هدف ایجاد تفرقه بین شیعه و سنی و در نهایت خفه كردن صدای حق جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد كه القاعده و داعش نمونه های بارز این جریان هستند.

آیت الله تسخیری افزود: قرآن در بدترین حالات و ضعف مسلمانان نیز خواستار حفظ وحدت است؛ بزرگترین هدف ایجاد داعش و القاعده ایجاد تفرقه و مشغول كردن امت اسلامی به خود است تا از اهداف بلندش كه در قرآن آمده باز بماند.


https://taghribnews.com/vdch-qnzi23n-6d.tft2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی