تاریخ انتشار۲۸ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۸:۳۴
کد مطلب : 212248
گفتگوي تلفني جهانگيري با حيدرالعبادي؛

مراسم اربعین، نماد و نمایشی از وحدت مسلمانان است

معاون اول رييس جمهور ابراز اميدواري کرد تلاش هاي دولت و ملت عراق با بکارگيريتوان همه بخشهاي کشوري و لشکري اين کشور بتواند به برگزاري امن اين مراسم معنوي منجر شود.
مراسم اربعین، نماد و نمایشی از وحدت مسلمانان است

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) معاون اول رييس جمهور  در گفتگوي تلفني با نخست وزير عراق با تاکيد بر ضرورت هماهنگي هاي لازم در خصوص مراسم اربعين حسيني، برپايي باشکوه اين مراسم را نماد و نمايشي از وحدت مسلمانان و درخور نام رفيع اهل بيت عليهم السلام دانست و گفت: اين گردهمايي بي بديل نشان خواهد داد که طائفي‌گري و انديشه تکفيري جايي در عراق و دنياي اسلام ندارد.

اسحاق جهانگيري به حيدر العبادي گفت: برگزاري موفق و امن مراسم اربعين و مديريت حضور ميليونها زائر در کربلا و مسيرهاي مختلف منتهي به اين شهر در مدت زماني محدود آن هم در شرايط سخت، يک موفقيت بزرگ سياسي، امنيتي و فرهنگي براي دولت و ملت عراق خواهد بود.

معاون اول رييس جمهور ابراز اميدواري کرد تلاش هاي دولت و ملت و با بکارگيري توان تمامي بخشهاي کشوري و لشکري عراق بتواند به برگزاري امن اين مراسم معنوي منتهي شود.
 جهانگيري افزود: جمهوري اسلامي ايران نيز همه توان خود را به کار خواهد بست که در کنار برادران عراقي خود به برگزاري هرچه باشکوه تر اين مراسم بزرگ کمک کند.
وي با اشاره به حضور پرشور و جمعيت زياد مردم ايران در مراسم اربعين حسيني، گفت: به مردم ايران تاکيد کرده ايم که براي سفر به عراق حتماً نسبت به اخذ رواديد اقدام کنند و اميدوارم دولت عراق به منظور جلوگيري از تجمع، هماهنگي‌هاي لازم را براي تسريع در روند صدور رواديد انجام دهد.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به ارسال دارو و اعزام پزشکان و امدادگران ايراني براي خدمات رساني به زائران در مراسم اربعين، اضافه کرد: تلاش ما اين است که به دولت عراق در رفع نيازهاي درماني زائران و به ويژه زوار ايراني کمک کنيم و انتظار داريم مراکز درماني عراق نيز توجه لازم را به زوار ايراني معطوف و نسبت به ارائه خدمات درماني مطلوب به آنان اقدام کنند.

آقاي جهانگيري در ادامه اين گفتگو همچنين با اشاره به خبرهاي خوشايند از اوضاع سياسي عراق و اصلاحات خوبي که در روزهاي اخير انجام شده است، خاطرنشان کرد: اصلاحات انجام شده و دستاوردهاي اخير ميداني عراق در مبارزه عليه تکفيري ها قابل تمجيد و موجب خرسندي است.
وي با تاکيد براينکه استمرار پيروزي ها و آزادسازي ساير مناطق در عراق آرزوي قلبي ماست، افزود: اميدوارم روند اين پيروزي ها تا پاکسازي کامل عراق از لوث وجود تروريستها استمرار يابد.

معاون اول رييس جمهور اضافه کرد: ثبات و امنيت در عراق و نيز انسجام، وحدت ملي و تماميت ارضي اين کشور منطبق با منافع راهبردي جمهوري اسلامي ايران است و ما به حمايت جدي خود از دولت و ملت عراق در مبارزه عليه تروريست ها ادامه خواهيم داد.

اقاي جهانگيري  به مسائل اقتصادي و روند همکاري هاي تجاري تهران ـ بغداد نيز پرداخت و با ابراز خرسندي از روند رو به رشد مناسبات اقتصادي و تجاري دو کشور گفت: البته هنوز تا رسيدن به سطح مطلوب روابط، متناسب با ظرفيت هاي عظيم اقتصادي و تجاري دو کشور فاصله زيادي داريم.
وي ادامه داد: ما شرايط اقتصادي عراق ناشي از کاهش بهاي نفت در مقطع فعلي را درک مي کنيم اما برخي شرکت هاي ايراني که در حال اجراي طرح هاي مهم در عراق هستند براي دريافت مطالبات خود دچار مشکل شده اند که انتظار داريم به وضع آنها رسيدگي و موانع پيش روي پرداخت مطالبات اين شرکت ها مرتفع شود.

معاون اول رييس جمهور همچنين با اشاره به محدوديت هاي موجود پيش روي همکاري هاي بانکي دو کشور، اضافه کرد: فعاليت هاي ارزي بايد ميان بانک هاي دو کشور برقرار شود و در شرايطي که پس از اجراي برجام و لغو تحريم هاي ايران به وجود خواهد آمد، نيازمند همکاري هاي جدي تر در حوزه اقتصادي، تجاري و بانکي ميان تهران و بغداد هستيم.

اقاي جهانگيري با اشاره به مذاکرات پيشين خود با نخست وزير عراق درباره احياي اروند رود و شط‌العرب، بر لزوم تلاش جدي تر کميته مشترک هماهنگي و سرعت بخشيدن به روند فعاليت ها در اين زمينه تاکيد کرد.


نخست وزير عراق نيز در اين گفتگوي تلفني زيارت امام حسين (ع) را از حقوق همه شيعيان و مسلمانان جهان دانست و گفت: ميزباني زائرين و ميهمانان امام حسين (ع)‌يک توفيق بزرگ براي دولت و ملت عراق است.

حيدر العبادي افزود: دولت عراق همه تلاش خود را به کار خواهد گرفت تا امنيت لازم برقرار و وسايل رفاه و آسايش زائرين امام حسين (ع)‌در ايام اربعين فراهم شود.
وي همچنين با اشاره به هماهنگي هاي انجام شده براي سرعت بخشيدن به روند صدور رواديد براي زائران، خاطرنشان کرد: طبق هماهنگي هاي صورت گرفته تلاش خواهيم کرد روزانه صد هزار ويزا براي زائران صادر شود و همه کوشش ما اين است که روند صدور رواديد تسريع شود و زوار بتوانند از طريق هوايي و زميني به کربلا سفر کنند.
نخست وزير عراق با اشاره به تجمع زائران امام حسين(ع) در شهر کربلا در ايام اربعين حسيني و باتوجه به محدوديت هاي موجود خواستار اتخاذ تدابير لازم براي ارايه بهترين خدمت رساني به زائران شد.

العبادي همچنين با اشاره به سخنان اقاي جهانگيري درباره مشکل شرکت هاي ايراني فعال در عراق که براي دريافت مطالبات خود با مشکل مواجه شده اند، افزود: به همه وزارتخانه ها‌ي ذيربط دستور مي دهم تا در اسرع وقت نسبت به حل اين مشکل اقدام و حقوق و مطالبات شرکت هاي ايراني را پرداخت کنند.

وي همچنين با اشاره به مشکل مبادلات ارزي ميان بانک هاي دو کشور، از اهتمام دولت عراق براي حل اين مشکل خبر داد و گفت: دولت عراق اين موضوع را به صورت جدي پيگيري خواهد کرد.
نخست وزير عراق اظهار اميدواري کرد اجراي برجام و لغو تحريم هاي جمهوري اسلامي ايران هرچه زودتر انجام شود و ملت ايران از يک تحريم ظالمانه نجات يابند و مسير توسعه‌ همکاري هاي اقتصادي ميان ايران و ساير کشورها از جمله عراق فراهم شود.
وي به موضوع اروند رود و شط‌العرب نيز اشاره و خاطرنشان کرد: به وزارت خارجه  عراق دستور داده ام کميته اي در اين زمينه تشکيل شود و هم اکنون روند پيگيري کارها در حال انجام است و اين کميته در حال پيگيري موضوع است.

نخست وزير عراق ادامه داد: طرف ايراني و عراقي در اين زمينه گفتگوهايي داشته اند و براساس اين گفتگوها پيشنهاداتي در زمينه همکاري مشترک براي احداث سد بر روي شط‌العرب مطرح شده که اين موضوع مي تواند به شيرين سازي آب اين رود در چارچوب منافع دو کشور کمک کند.
https://taghribnews.com/vdcgtx9x7ak9qx4.rpra.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی