تاریخ انتشار۲۱ تير ۱۳۹۳ ساعت ۱۴:۲۹
کد مطلب : 163413

نشست مشترک مذاهب مختلف اسلامی با ادیان ابراهیمی به مناسبت ماه مبارک رمضان در لندن

روزه داری موضوعی مشترک در بین ادیان ابراهیمی است که هدف اصلی آن نزدیکتر شدن به خداوند واصلاح انسان وجامعه است.
نشست مشترک مذاهب مختلف اسلامی با ادیان ابراهیمی به مناسبت ماه مبارک رمضان در لندن
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تقریب (تنا) از لندن ،به مناسبت ماه مبارک رمضان سمیناری با عنوان "روزه داری ، عملی برای تطهیر و ایجاد معنویت" در خانه ابرار لندن و با حضور جمعی از مسلمانان شیعه و سنی و نیز گروهی از مسیحیان ویهودیان تشکیل شد.

در این سمینار ابتدا دکتر اسامه حسن از اساتید اهل تسنن، رمضان و روزه داری را فرصتی برای آموختن آموزه های الهی و کسب تقوی، شناخت بیشتر خداوند و عمل کردن به عدالت دانست و ضمن ابراز خرسندی از حضور شیعیان و اهل تسنن به همراه نمایندگانی از ادیان دیگر در کنار هم ، روزه داری را تنها مختص مسلمانان ندانست وگفت بررسی تاریخ ادیان دیگر نشان می دهد که آنها نیز هریک به نوعی برنامه ای برای روزه گرفتن داشته اند واین موضوع با مراجعه به قرآن کریم کاملا واضح وآشکار است.

وی در خصوص روزه و محتوای آن به دو موضوع صبر و سکوت در روزه داری اشاره کرد وگفت بین صبر و سکوت رابطه ای نزدیک است و پیامبر اسلام (ص) می فرماید: یا نیکو سخن بگویید یا سکوت پیشه کنید.

دکتر اسامه حسن در پاسخ به سؤال یکی از شرکت کنندگان مسیحی که پرسید چگونه همه مردم اعم از مسلمان شیعه وسنی وغیر مسلمانان می توانند با هم متحد شوند گفت: اشتراکات زیادی بین ما وجود دارد که باید بر آنها تکیه کنیم و براساس این اشتراکات با یکدیگر تعامل داشته باشیم، بعنوان مثال حقوق بشر موضوعی است که همه می توانند برآن تاکید کنند و این موضوعی است که به شکل زیبایی در قرآن هم به آن اشاره شده، آنجا که می فرماید: هیچ یک بر دیگری برتری ندارید مگر به تقوی، اگر به این نکته توجه داشته باشیم می توانیم بسیاری از مشکلات را از میان برداریم.

سخنران بعدی کشیش مسیحی "ندیم ناصر" بود که با اشاره به خاطرات دوران کودکی خود از ماه رمضان که به همراه دوست مسلمان خود در سوریه دست در دست هم به مدرسه می رفتند گفت: در آن روزگار احساس من این بود که همواره ارزش های مشترکی داریم که منشاء همه آنها خداوند بود و رحمت خدا برای همه مردم یکسان بود، اما متأسفانه امروزه جنگ بسیاری از این ارزش ها را از میان برداشته است.

این پدر روحانی افزود: رمضان فرصتی است برای نشان دادن ایمان وزنده کردن ارزش ها ی انسانی والهی .

وی گفت: رمضان و روزه فقط به معنی آرام بودن و سکوت کردن و نخوردن نیست، رمضان فرصت عمل کردن است، عمل به ارزش ها و ایستادگی در برابر ضد ارزش ها .

کشیش ندیم ناصر با اشاره به اتفاقاتی که در عراق افتاده گفت: من جهان را در حال غلیان وجوشش می بینم ، همه ما در معرض کشتار هستیم، تصور کنید فردی ( ابوبکرالبغدادی) خودش را خلیفه اعلام کند در این صورت چه عاقبتی در انتظارخواهد بود.

این روحانی مسیحی سپس خطاب به حاضران گفت در حال حاضر در عراق ، سوریه، فلسطین و جاهای دیگر چه می گذرد، حرف من اینست که سکوت راه حل نیست، هر کس سکوت کند ، در اتفاقاتی که می افتد شریک است ونسلهای آینده این حوادث را فراموش نخواهند کرد.

ندیم ناصر در پایان گفت: بنابراین آرامش و سکوت در رمضان به معنای سکوت در برابر ظلم نیست در رمضان هم باید عمل کنیم در غیر این صورت روزه فقط یک نمایش خواهد بود نه بیشتر.

سخنران پایانی این سمینار حجت الاسلام سید علی عباس رضوی بود که با اشاره به مسئولیت انسان در ایجاد تغییر وحرکت به سمت تکامل گفت: این تفاوت وتغییر را با قانون و دستورالعمل نمی توان ایجاد کرد بلکه تفاوت ها در اثر تغییرات درونی ایجاد می شود و روزه داری این نقش را برای بشر ایفا می کند.

این روحانی شیعه افزود : روزه هدف نیست بلکه وسیله ایست برای ایجاد جنبش و حرکت به سمت کامل تر شدن انسان و انسانی که به خدا نظر می کند به سوی تکامل پیش می رود.

وی اظهار داشت با روزه یاد می گیریم که چگونه بر نفس خود غلبه یابیم و با از بین بردن نفسانیات قلب ما روشن و آگاه می شود و منفعت روزه داری روشن شدن قلب است همچنین کنترل درون و کنترل خشم.

حجت الاسلام رضوی در پایان به این مطلب اشاره کرد که روزه داری عملکردی دو وجهی دارد یعنی مبارزه و کشمکش درونی و بیرونی و نوعی از خود گذشتگی و بالاخره اینکه پس از یکماه روزه داری شاهد تغییراتی در جامعه ودر درون خود خواهیم بود.

این مراسم با برگزاری نماز جماعت با حضور مسلمانان شیعه وسنی وسپس صرف افطار به پایان رسید.
https://taghribnews.com/vdcfymdymw6dvja.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی