تاریخ انتشار۲۲ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۲۰
کد مطلب : 208639

دیدار وزرای خارجه ایران و اندونزی در تهران

ظریف وزیرامورخارجه: ایران و اندونزی دو کشور مهم در جهان اسلام هستند که دیدگاه هایی مشترک دارند.
دیدار وزرای خارجه ایران و اندونزی در تهران
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، مسائل دوجانبه، منطقه‌ ای و مبارزه با تروریسم و افراطی‌گری از جمله محورهای دیدار
آقای ظریف وزیرامورخارجه با "خانم رتنو مرسودی" همتای اندونزیایی خود بود.

محمدجواد ظریف پس از این دیدار در نشست خبری مشترک با خانم "رتنو مرسودی" با ابراز خرسندی از اینکه وزیر امور خارجه اندونزی امروز میهمان جمهوری اسلامی ایران است، گفت: ایران و اندونزی همواره روابط خوب سیاسی و بین‌المللی داشته‌اند و دیدگاه‌های ما به عنوان دو کشور اسلامی، غیرمتعهد و عضو مجموعه‌های مشترک، نزدیک است.

آقای طریف با بیان اینکه همکاری‌های خوبی با مجموعه کشورهای آ.سه.‌آن داریم، ادامه داد: در حوزه روابط دوجانبه سیاسی، همکاری‌های مناسبی را در زمینه‌های مختلف داشته‌ایم و هر دو کشور همکاری جدی در مسأله تروریسم دارند.

وی با اشاره به ملاقات دکتر روحانی با رئیس‌جمهور اندونزی در سفر اخیر به جاکارتا، تصریح کرد: این ملاقات تعیین‌ کننده‌ بود و نشان‌ دهنده عزم رهبران دو کشور برای افزایش روابط اقتصادی است.

ظریف با بیان اینکه توافق کرده‌ایم دو کشور در همه زمینه‌ها همکاری کنند، خاطرنشان کرد: بخش خصوصی دو کشور فعال است و در حوزه همکاری‌های بانکی و پولی فعالیت می‌کند.

وزیر امور خارجه افزود: ایران و اندونزی دو کشور مهم در جهان اسلام هستند که دیدگاه هایی مشترک دارند.

وی درخصوص فاجعه منا نیز گفت: با وزیر خارجه اندونزی در مورد فاجعه منا صحبت و روش هایی را که برای جلوگیری از تکرار حوادث باید وجود داشته باشد، بررسی کردیم؛ متأسفانه اندونزی نیز در این فاجعه بیش از  ۱۱۳ قربانی داشته است.

وزیر خارجه اندونزی هم در این دیدار با بیان اینکه، این اولین سفر من به تهران است، افزود: این سومین جلسه‌ای است که با آقای ظریف ملاقات می‌کنم؛ ما در نیویورک در حاشیه جلسه سازمان ملل دیدارهایی با هم داشته‌ایم.

وی با بیان اینکه اندونزی، بزرگترین کشور مسلمان در دنیا است، تصریح کرد: به آقای ظریف گفتم که باید همکاری زیادی در مهارکردن تروریسم و افراطی‌گری در منطقه داشته باشیم.

وزیر خارجه اندونزی افزود: در شش ماه گذشته شش هیات در سطح وزیر به ایران سفر کرده‌اند؛ جلسه‌ای که امروز داشتیم خیلی خوب بود و در این جلسه قرار شد از همه کانال‌های رایزنی برای تقویت روابط دوجانبه استفاده شود.

مرسودی تصریح کرد: در خصوص روش‌های تحکیم مناسبات اقتصادی صحبت کردیم و می‌خواهیم در حوزه‌های تجارت، پژوهش، انرژی و ورزش روابط‌مان را گسترش دهیم.

وزیر خارجه اندونزی با بیان اینکه از انعقاد برجام استقبال می‌کنیم، افزود: امیدواریم برجام زودتر و به طور کامل اجرایی شود.
مرسودی با دعوت از وزیر امورخارجه ایران برای شرکت در جلسه اقیانوس هند که در ۲۰ اکتبر به ریاست اندونزی برگزار می‌شود، تصریح کرد: اندونزی تا سال ۲۰۱۷ ریاست این جلسه را بر عهده دارد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: کشورهای اسلامی قادرند روابط خود را مستحکم کنند و امروز برای انعقاد همکاری‌های دوجانبه، تفاهمنامه‌هایی را امضا کردیم.

وزیر خارجه اندونزی که در این سفر، وزیر انرژی و منابع معدنی و رئیس شرکت نفت این کشور وی را همراهی می کنند، قرار است با وزیران نفت و نیروی ایران نیز دیدار کند.

وزرای خارجه دوکشور دوم مهر هم در نیویورک با یکدیگر دیدار کرده بودند؛ قرار است رئیس‌جمهور اندونزی هم در آینده نزدیک به تهران بیاید.

 
https://taghribnews.com/vdcfmcd01w6dxva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی