تاریخ انتشار۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۴۸
کد مطلب : 277183
گزارشی از واکنش‌ها به جديدترين آزمايش موشکي ايران؛

از پرتاب موشک ايراني تا خوف آمريکايي

پايگاه ملي- فضايي امام خميني(ره) با پرتاب موفق موشک ماهواره‌بر سيمرغ به فضا به‌طور رسمي افتتاح شد. رئيس‌جمهوري هم درباره پرتاب موفقيت‌آميز موشک سيمرغ اظهار کرد که هر چه توانمندي و قدرت ما در علوم مختلف بيشتر شود، اقتدار و عزتمان ارتقا خواهد يافت. خبر پرتاب اين موشک به سرعت در رسانه‌هاي جهان مخابره شد و آمريکا ضمن واکنش به اين موضوع، مدعي شد که اين اقدام ايران تحريک‌آميز است.
از پرتاب موشک ايراني تا خوف آمريکايي

پرتاب موشک ماهواره‌بر سيمرغ اولين برنامه موشکي ايران در پايگاه ملي- فضايي امام خميني(ره) بود که با افتتاح اين پايگاه ايران صاحب سکوي ثابت براي پرتاب ماهواره‌هاي بومي شده است.
پايگاه‌هاي ملي پرتاب با هدف انجام آخرين آزمايش‌هاي تاکتيکي قبل از پرواز مانند يکپارچه‌سازي، همسان‌سازي و سازگاري بين ماهواره‌ها و ماهواره‌برها ايجاد مي‌شوند و با توجه به توانمندي کشور در طراحي و ساخت ماهواره‌هاي مختلف احداث پايگاه‌هاي پرتاب ماهواره‌ها در دستور کار مسئولان کشور قرار گرفته است. 

پايگاه فضايي امام خميني(ره) نام سکوي پرتاب ماهواره‌بر با قابليت حمل محموله يک تني ايران است که با پرتاب آزمايشي موفق ماهواره‌بر سيمرغ به فضا، به‌طور رسمي افتتاح شد.
پايگاه فضايي حضرت امام خميني(ره) که نخستين پايگاه سکوي ثابت جمهوري‌اسلامي ايران است، کليه مراحل آماده‌سازي، پرتاب، کنترل و هدايت ماهواره‌برها را برعهده دارد.
اين پايگاه فضايي از نظر فناوري مطابق با استانداردهاي روز دنيا طراحي و ساخته شده و قادر است در مرحله نهايي همه نيازمندي‌هاي کشور در مدار LEO را نيز پوشش دهد.
ماهواره‌بر سيمرغ نيز قادر است ماهواره‌هايي تا وزن 250 کيلوگرم را در مدار 500 کيلومتري زمين قرار دهد. پيش‌ازاين نيز احداث پايگاه فضايي چابهار در ابعاد پنج در پنج هکتار در دستور کار کشور قرار گرفته بود. يکي از دلايل ايجاد پايگاه ملي- فضايي در اين منطقه نزديک‌بودن به اقيانوس هند و کم‌جمعيت‌بودن آن ذکر شده است.
اين پايگاه به‌عنوان يک مرکز پرتاب غيرنظامي پيش‌بيني شده و قرار است در زمينه پرتاب موجود زنده، پرتاب ماهواره‌هاي سنجشي و ماهواره مخابراتي در مدار زمين‌آهنگ فعاليت کند؛ بنابراين، اين پرتاب‌ها به شرايط ويژه‌اي نياز دارد و حتي‌الامکان بايد در شرايط نزديک به منطقه استوايي صورت گيرد تا هزينه‌هاي پرتاب و انجام مانورهاي مداري آن به حداقل برسد. 

در همين راستا، رئيس‌جمهوري کشورمان به بهانه افتتاح اين پايگاه فضايي با تأکيد بر اينکه امروز علم و تکنولوژي فضايي براي ما بسيار حائز اهميت است، در صفحه اينستاگرام خود نوشت: هر چه توانمندي و قدرت ما در علوم مختلف بيشتر شود، اقتدار و عزتمان ارتقا خواهد يافت.
حسن روحاني تأکيد کرد: در پسابرجام، فرصت لازم به دست آمده تا هم از تجربه ديگران استفاده کنيم و هم با اراده و کوشش مضاعف متخصصان و دانشمندان خودمان بتوانيم دستاوردهاي بيشتري که باعث بروز و توسعه ملي مي‌شود، داشته باشيم. 


واکنش آمريکا به پرتاب موشک سيمرغ
سخنگوي وزارت‌ امور خارجه آمريکا مي‌گويد پرتاب ماهواره‌بر ايراني سيمرغ يک اقدام تحريک‌آميز و مخل امنيت منطقه بوده و از نظر آمريکا، با اين پرتاب، روح برجام نقض شده است.
هيثر نوئرت، سخنگوي وزارت امور ‌خارجه آمريکا، درباره پرتاب موشک ماهواره‌بر ايراني به فضا نظر داد و مدعي شد که اين اقدامي تحريک‌آميز است.
آمريکايي‌ها پيش از پرتاب اين ماهواره‌بر، جو رسانه‌اي عليه آن به راه انداخته بودند و مدعي شدند که ساخت اين ماهواره‌بر، تکنولوژي لازم براي ساخت موشک‌هاي قاره‌پيما را به ايران مي‌دهد.
نوئرت ابتدا گفت: آمريکا هنوز گزارش قطعي درباره اين پرتاب را از سرويس‌هاي اطلاعاتي خود نگرفته ولي اگر خبر پرتاب اين ماهواره‌بر درست باشد، آن را نقض قطعنامه «2231» در نظر مي‌گيريم. ادعاي نوئرت در حالي بوده که در توافق هسته‌اي ميان ايران و گروه موسوم به 1+5 هيچ اشاره‌اي به مسئله برنامه موشکي ايران نشده‌ است.
تنها در قطعنامه «2231» که توافق هسته‌اي را تأييد کرده، با ادبياتي غيرالزام‌آور از ايران خواسته ‌شده ‌است که از توسعه موشک‌هاي بالستيک خودداري کند.
واشنگتن با بيان اين ادعا که برنامه فضايي مقدمه‌اي براي ساخت موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيما‌ست، تلاش مي‌کند تا ايران را براي متوقف‌کردن اين برنامه تحت فشار قرار دهد.
نوئرت با گره‌زدن پرتاب يک موشک ماهواره‌بر به روح يک توافق هسته‌اي گفت: ما اعتقاد داريم که با اين کار، روح برجام نقض شده ‌است. 

ماهيت غيرالزام‌آور قطعنامه «2231 » و ادبيات مشخص آن موجب شده تا آمريکا با وجود لفاظي‌هاي مداوم عليه برنامه موشکي و فضايي ايران، نتواند شوراي امنيت را به اتخاذ تدابير تنبيهي عليه ايران وادارد. در همين راستا، يک روزنامه آمريکايي اقدام ايران براي پرتاب ماهواره‌بر سيمرغ به فضا را هشداري ديگر به آمريکا خوانده و نوشته دولت اين کشور بايد برنامه‌اي مخفيانه براي مختل‌کردن تحقيقات موشکي ايران راه‌‌اندازي کند.
واشنگتن‌اگزمينر ساعتي بعد از انتشار خبر مربوط به پرتاب آزمايشي ماهواره‌بر سيمرغ به فضا براي افتتاح رسمي پايگاه ملي- فضايي امام خميني(ره) مدعي شد که تهران اين آزمايش را با هدف پيشبرد و ارتقای برنامه موشک‌هاي بالستيک خود انجام داده است. 

در اين مقاله ادعا شده است: دليلي که ايران کماکان به ارسال ماهواره به فضا ادامه مي‌دهد موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيما هستند. هر پرتاب، اطلاعات بيشتري درباره بهتر‌کردن پرتاب بعدي فراهم مي‌آورد و اين آزمايش‌ها، پيش‌نياز‌هاي ضروري براي کسب توانمندي‌هاي مؤثر در زمينه موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيما هستند. رسانه آمريکايي در ادامه پيشنهاد کرده است که آمريکا بايد با اين تلاش‌هاي ايران مقابله کند.
واشنگتن‌اگزمينر مي‌نويسد: آمريکا بايد مهار برنامه موشک‌هاي بالستيک قاره‌پيماي ايران را در اولويت قرار دهد. انجام اين کار نيازمند اقدام ديپلماتيک جسورانه، فشار نظامي و رهبري آشکار از جانب ايالات‌متحده است.
اين درحالي است که هفته گذشته هم آمريکا به بهانه اقدامات موشکي ايران، تحريم‌هاي جديدي را عليه کشورمان تصويب کرد که همين موضوع موجب واکنش مقامات ايراني و جهاني شد که اين تحريم‌هاي جديد ناقض برجام هستند.


خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد
 
https://taghribnews.com/vdcfced0mw6deya.igiw.html
مرجع : روزنامه وقایع اتفاقیه
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی