تاریخ انتشار۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۱
کد مطلب : 177625

وحدت جهان اسلام در جوشش خون حسین (ع)

به قلم: سید مرتضی نعمت زاده
جهان اسلام در آستانه هفته وحدت قرار دارد. گرامی داشت میلاد رسول مکرم ص همه ساله فرصت ارزنده ای برای یادآوری اهمیت وحدت و تاکید بر نیاز جهان اسلام و امت اسلامی به یکپارچگی و ضرورت آن در حفظ کیان، مصالح و امنیت اسلامی است اما نباید فرصت ها و مناسبت های دیگر مؤثر در وحدت امت را فراموش کرد و علاوه بر آن برخی مناسبت هایی که می توانند در این مسیر نقش ایفا کنند باید مورد توجه قرار گیرد.
وحدت جهان اسلام در جوشش خون حسین (ع)
اربعین حسینی حرکت خود جوشی که این روزگار به ضمانت وحدت عراق از تشیع و تسنن و به عامل وحدت جهان اسلام در دفاع از اسلام اصیل در مقابل اسلام ساختگی برخاسته از هم پیمانی امریکا و ارتجاع عرب تبدیل شده است چهره تازه ای را از نهضت حسینی جلوه گر ساخته است.

راز نهفته چشمه جوشان اربعین حسینی برای حفظ دین امت محمد ص در چیست؟ چگونه است که چشمه جوشان اربعین، این سال ها در سراسر جهان تشیع و جهان اسلام زمین ها و سرزمین ها را می شکافد و شهرها و آبادی ها را در می نوردد و از دل آن ها انسان ها را جاری می کند و با قدرت شگرف، درونی و الهی، به سوی کانونی از عشق و ایثار و اخلاص به نام کربلا پیش می راند. پیش می راند تا انسانیت فراموش شده در جهان امروز را بار دیگر به یاد آورد و به صحنه حیات زندگی یرگرداند و بشریت را بیدار کند و گوهر گمشده ای را که از کون و مکان بیرون بوده اما سده هاست که در صدف دنیا پرستی به زندان افتاده است بار دیگر جلوه ای نو و تلألؤیی تازه بخشد.

راز نهفته ی چشمه جوشان راهپیمایی اربعین حسینی، که چند سالی است دامن گسترده و دامنه آن در حال گسترش بیش از پیش است و از پدیده ای بومی به پدیده ای جهانی و بین المللی تبدیل شده، را می توان در کلام زیبا و تعبیر بلیغ و رسای پیامبر اکرم ص یافت که چهارده قرن پیش فرمود: ان لقتل الحسین (ع) حرارة فی قلوب المومنین لن تبرد ابدأ « همانا برای شهادت حسین ع شعله ای در قلوب مؤمنان فروزان است که هرگز به سردی و خاموشی نمی گراید ».

این شعله اینک در قلب های مؤمنان و شیفتگان حسین ع افروخته شده و در حال گر گرفتن بیش از پیش و انفجارغیر قابل مهارظرفیت ها و استعدادهای درونی عاشقان و رهروان راه حسین ع است. خون هایی که در کربلا در راه خدا و برای اعتلای کلمه حق بر زمین ریخته شد، به خواست و اراده الهی در قلوب مؤمنین به جوشش آغازیدن کرده و موج های خروشان مردمی انباشته از معنویت و سرشار از ارزش های دینی و انسانی فزاینده ای را خلق کرده است. این امواج ستبر با هدایت و مدیریت عالمان ربانی و وارثان انبیای الهی و پرچمداران خط امامت و ولایت، ارکان حاکمیت ستمگران و سلطه مستکبران منطقه ای و جهانی را به لرزه در آورده و حمله گسترده جریان حمایت شده بین المللی داعش به اسلام (اسلام اهل سنت و اسلام شیعی) را به شدت تحت الشعاع خود قرار داده و آن را ناچیز و کمرنگ ساخته و در معرض فروپاشی قرار داده است.

چشمه جوشان اربعین در واقع پرتوی از چشمه ی جاودانی بهشتی است که در سوره مبارکه ی "انسان" ، که نزول آن در شأن اهل بیت ع بوده، بدان اشاره شده است: عَيناً يشرَبُ بِها عِبادُاللّهِ يفجِّرونَها تَفجِيراً «چشمه هايی كه بندگان خاص و مخلص خدا از آن می نوشند و از هر كجا بخواهند آن را جاری می گردانند«.

این جریان علاوه بر آن مصداق حدیث شریف امام صادق آل محمد ع است که فرمود: " ماکان لله ینمو " یعنی هرآن چه که برای خدا باشد، توسعه می یابد و رشد می کند و بارور می شود. حسین ع و اهل بیت و یارانش برای خدا قیام کردند و از این رو براساس ایه شریفه سوره الرحمن " و یبقی وجه ربک ذوالجلال و الاکرام" این قیام جاودانی و ابدی می ماند و اثرگذاری می کند.

چنانکه مصداق حدیث معروف نبوی ص " من کان لله، کان الله له " « هرکس با خدا باشد، خدا همواره با او خواهد بود " زیرا حسین ع میان دو گزینه دین و دنیا، و دو گزینه خدا و شیطان راه دین و راه خدا را برگزید و لذا خداوند راه حسین ع را زنده نگه داشته و جاودانه کرده است.

اینک این حسین ع است که همه ساله میلیون ها انسان را با عشق به خود به سوی خدا رهنمون ساخته و به سمت کانون های دینی و مذهبی هدایت کرده و موجب آشتی نسل ها و کاهش فاصله ها می شود. اما سؤال مهم این است که آیا کارگزاران نظام و زمامداران کشور و مسئولان نهادهای دینی و فرهنگی کشورمان خواهند توانست اقداماتی در شأن این رویداد و برنامه ریزی متناسب با آن و مدیریت شایسته ی این رخداد جهت استفاده و بهره برداری از این نفحه الهی داشته باشند؟ بویژه که چنانکه حدیث شریف می گوید "فی ایام دهرکم نفحات الا فتعرضوا لها" و " اغتنموا الفرص ان الفرص تمر مر السحاب" فرصت ها غنیمت شمارید که هم چون ابرها با شتاب می گذرند".
https://taghribnews.com/vdcf0edytw6deva.igiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی