تاریخ انتشار۱۶ آبان ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۵۸
کد مطلب : 292365

منوچهر متکی نشان عالی امپراتور ژاپن را دریافت کرد

منوچهر متکی وزیر خارجه اسبق کشورمان امروز (سه‌شنبه) با حضور در کاخ امپراتور ژاپن نشان عالی «خورشید تابان» را از امپراتور و نخست‌وزیر این کشور دریافت کرد.
منوچهر متکی نشان عالی امپراتور ژاپن را دریافت کرد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، منوچهر متکی وزیر خارجه پیشین و معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، پیش از ظهر امروز (سه‌شنبه) به وقت محلی با حضور در کاخ امپراتور ژاپن نشان عالی «خورشید تابان» (The Grand Cordon of the order of the Rising Sun) را طى آیین خاصى از امپراتور و نخست‌وزیر این کشور دریافت کرد.

بر اساس اعلام سفارت ژاپن در تهران، متکی به عنوان سفیر اسبق جمهوری اسلامی ایران در ژاپن و وزیر پیشین امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، سهم به سزایی در ارتقای دوستی و تقویت روابط دوجانبه بین ایران و ژاپن داشته است.

متکی در دورانی که عهده‌دار سفارت جمهوری اسلامی ایران در ژاپن طی سال‌های 1995 تا 1999، بوده در تقویت روابط دوجانبه بین دو کشور در زمینه‌های گوناگون مشارکت داشته‌ است.

بر اساس اعلام سفارت ژاپن در تهران، متکی در سال‌های 2005 تا 2010 و در زمانی که وزیر خارجه ایران بود، سه بار از ژاپن بازدید کرده و تلاش‌های بسیاری برای تقویت هر چه بیشتر روابط دو جانبه در سطوح بالا انجام داده است.

منوچهر متکى با دعوت رسمى شینزو آبه نخست‌وزیر ژاپن پس از اجلاس علمای مقاومت در بیروت، راهى توکیو شد تا در این آیین حضور پیدا کند.

لازم به ذکر است، نشان خورشید تابان که از سال ١٨٧٦ به چهره‌هاى برجسته سیاسی، فرهنگی و نظامی از جمله رؤسای دولت‌ها، مقامات شاخص سازمان‌های بین‌المللی، سیاستمداران و دیپلمات‌های عالی‌رتبه، اعطا مى‌شود در سال‌هاى قبل به افراد و چهره‌هایى همچون: آنتونیو گوترش (دبیرکل کنونی سازمان ملل متحد)، جان میجر (نخست‌وزیر اسبق انگلیس)، جان هوارد (نخست‌وزیر اسبق استرالیا)، کلاوس شواب (بنیانگذار و رئیس هیات مدیره مجمع جهانی اقتصاد/داووس)، مان موهان سینگ (نخست‌وزیر سابق هندوستان) و دونالد رامسفلد (وزیر اسبق دفاع آمریکا) اعطا شده است.

«نشان درجه یک خورشید تابان» که امسال به منوچهر متکی دیپلمات برجسته ایران تعلق گرفته، عالی‌ترین نشانی است که به یک فرد ایرانی اهدا می‌شود.

طبق فهرست اعلام شده از سوی وزارت امور خارجه ژاپن، از دیگر چهره‌های شناخته شده بین المللی که امسال این نشان را دریافت کردند، می‌توان به رابرت گیتس (وزیر سابق دفاع آمریکا)، ارنست مونیز (وزیر سابق انرژی آمریکا)، کاندولیزا رایس (وزیر سابق امور خارجه آمریکا) و ویلیام هیگ (وزیر سابق امور خارجه بریتانیا) اشاره کرد.
 
https://taghribnews.com/vdcepw8wnjh8oxi.b9bj.html
مرجع : فارس
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی