تاریخ انتشار۲۹ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۱۴
کد مطلب : 280250

تأثیرات و بازتاب های سفر سرلشکر باقری به ترکیه

تنا - اختصاصی
سفر سه روزه سرلشکر باقری رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران به ترکیه و دیدارهای وی با مقامات این کشور در اغلب رسانه های منطقه ای و جهانی سفری بسیار با اهمیت و تأثیر گذار در روند همگرایی تهران و آنکارا توصیف شده است.
تأثیرات و بازتاب های سفر سرلشکر باقری به ترکیه
البته در همین حال، رسانه هایی چون بی بی سی و صدای آمریکا، کوشیده اند تا بجای اشاره به مواضع مشترک، بر نقاط افتراق میان آنکارا و تهران تأکید کرده و اختلاف نظرهای گذشته دو کشور را برجسته سازند.
 
اما در این حال، رسانه های ترکیه، این سفر را نقطه عطف مهمی در روابط بین دو همسایه و گامی عملی در راه رسیدن به تفاهم بیشتر دوکشور دانسته و آن را نشانه اشتیاق ایران و ترکیه جهت همکاری های گسترده و توافق بر سر حل و فصل مهمترین مسایل منطقه ای بشمار آورده اند.
 
این رسانه ها به ویژه رسانه های نزدیک به دولت آنکارا تصریح کرده اند که: گفتگو های رئیس ستاد کل نیروهای مسلح ایران با مقامات این کشور علاوه برموضوعات محوری و مورد علاقه طرفین، زمینه های لازم را برای اجرای عملیاتی مؤثر علیه تروریست های تکفیری مستقر در استان ادلب سوریه فراهم کرده و همزمان موجب حصول توافق های اولیه برای پرداختن به سرنوشت این استان پر مسئله ، در نشست آتی «آستانه» شده است.
 
البته طرفین در گفتگوهای اصلی در خصوص موضوعاتی همانند همه پرسی استقلال کردستان عراق، بحران تنش بین قطر و عربستان و همکاری های دوجانبه، تبادل نظرها و مذاکراتی را صورت داده و بر اشتراک دیدگاه های خود جهت حل و فصل مسایل عراق و دیگر مسایل منطقه ای تاکید کرده اند.
 
چنانکه در این مذاکرات تاکید شده است که برگزاری همه پرسی استقلال در کردستان عراق، سرآغاز یک سری تنش و درگیری در داخل کشور عراق خواهد بود و قاعدتا تبعات آن دامنگیر کشورهای همجوار نیز خواهد شد.
 
تأکید بر افزایش روابط دوجانبه درهمه زمینه ها به ویژه همکاریهای نظامی و دفاعی و تصریح این نکته که نشست کمیسیون مشترک با هدف توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و فرهنگی و نظامی به زودی وهمزمان با سفر اردوغان به تهران برگزار خواهد گردید، ازجمله دیگر نتایج این سفر بوده است.
 
همانگونه که اشاره شد ایران و ترکیه درتبادل نظرهای خود به این نتیجه رسیدند که در این نشست، به طور جدّی‌تری در مورد استان ادلب و سرنوشت آن به توافقات لازم دست پیدا کنند. لذا محور اصلی اجلاس آتی آستانه در رابطه با استان ادلب و شرایط نظامی حاکم بر آن خواهد بود.
 
اما موضوع بعدی که در این خصوص بسیار با اهمیت است، توافقی است که درباره حضور مشترک نیروهای نظامی ایران، روسیه و ترکیه علیه نیروهای تروریستی در استان ادلب صورت گرفته است. استانی که در حال حاضر تمامی مناطق آن در اختیار گروه‌های تروریستی است و شاخه‌ القاعده موسوم به هیات تحریر الشام(جبهه النصره سابق) امور آن را در اختیار دارد.
 
در این توافق ظاهراً قرار بر این است تا همزمان با عملیات ایران و روسیه در جنوب استان ادلب (که ادامه همکاری‌های نظامی دو کشور در سوریه محسوب می‌شود) و ترکیه نیز از سوی شمال عملیاتی هماهنگ و مشترکی را در دستور کار خود قرار دهند.
 
به خصوص که ترکیه در حال حاضر برعکس گذشته انگیزه‌های بیشتری را برای این عملیات و مقابله با گروه های تروریستی تکفیری دارد. چرا که مقامات آنکارا از پیشروی نیروهای کرد تحت نظارت و آموزش آمریکا به سوی ادلب و به دست گرفتن مناطقی از این استان به شدت نگران هستند و چنین حرکتی را از جانب نیروهای کرد به معنی تقویت حرکت‌های قومی در جنوب ترکیه تلقی می‌کنند.
 
البته ایران و روسیه نیز در یک سال اخیر همواره درصدد بوده اند تا از بازگشت گروه‌های تروریستی از استان ادلب به دیگر استان‌های سوریه جلوگیری کنند. زیرا ایمن سازی و ایجاد ثبات و آرامش سوریه را در گرو از میان رفتن و انهدام پایگاه‌های گروه‌های تروریستی در ادلب می‌دانند.
 
بنابراین نتایج عملیاتی که بر اساس توافق طرفین یعنی ایران و ترکیه و همچنین با همکاری روسیه در ادلب صورت خواهد گرفت از جمله نتایجی است که هر سه کشور از آن منتفع می‌شوند و زمینه‌های از میان بردن گروه‌های تروریستی و تکفیری را در سوریه رقم خواهند زد.
 
به عبارت دیگر عملیات ادلب در امتداد عملیاتی است که هم ‌اینک در برخی مناطق شرق و غرب سوریه برای قلع و قمع جریان‌های تکفیری صورت می‌گیرد و می‌توان آن را گام پایانی برای خاتمه دادن به اوضاع بی ثبات ۶ سال گذشته در سوریه به حساب آورد.
 
https://taghribnews.com/vdcen78w7jh8vwi.b9bj.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی