>> 2300میلیارد دلار ارزش بازار جهانی غذای حلالایران می تواند سهم خود در بازار جهانی حلال را افزایش دهد | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۷ فروردين ۱۳۹۴ ساعت ۲۰:۵۸
کد مطلب : 187849
روزنامه مالای میل مالزی:

2300میلیارد دلار ارزش بازار جهانی غذای حلال/ایران می تواند سهم خود در بازار جهانی حلال را افزایش دهد

روزنامه مالای میل مالزی نوشت: ایران به عنوان کشوری که همه تولیدات غذایی آن حلال است با سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های گوناگون و تشویق بخش خصوصی برای حضور در این عرصه می تواند سهم خود صنعت حلال جهان را در اقتصاد به طور قابل توجهی افزایش دهد.
2300میلیارد دلار ارزش بازار جهانی غذای حلال/ایران می تواند سهم خود در بازار جهانی حلال را افزایش دهد
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، روزنامه مالای میل در شماره روز دوشنبه با تشریح صنعت حلال جهان، نوشت: سلامت از جنبه های مهم زندگی فردی محسوب می شود و مسلمانان براساس باورهای اعتقادی خود مواد گوشتی که بر اساس موازین اسلامی تهیه شده باشد را استفاده می کنند.
 
براساس آموزه های اسلامی، ذبح شرعی حیوانات حلال گوشت باعث می شود خون آنها به طور کامل از بدن خارج شود و به همین دلیل نیز مواد گوشتی برای مدت طولانی تر تازه می مانند و در مقابل فاسد شدن نیز مقاوم ترند.
 
به نوشته مالای میل، علاوه بر سلامت، صنعت حلال با برگزاری کنفرانس ها و نمایشگاه هایی که غیرمسلمانان به دلیل سودآور بودن این صنعت در آن شرکت می کنند، جلوه گاه فرهنگی مسلمانان محسوب می شود.
 
کنفرانس ها و نمایشگاه های حلال به عنوان نقطه مشترکی که مسلمانان و غیرمسلمانان در آن شرکت می کنند، می تواند محلی برای تبلیغ غذا و نوشیدنی های اسلامی باشد و در واقع به عنوان ابزاری جهت کاهش برداشت های نادرست در مورد محصولات حلال استفاده شود. این امر زمینه افزایش آگاهی از فرهنگ اسلامی را فراهم می کند.
 
این روزنامه نوشت: از دیدگاه اقتصادی، با توجه به رشد جمعیت مسلمانان جهان که پیش بینی می شود از یک میلیارد و 800 میلیون نفر به دو میلیارد و 600 میلیون نفر تا سال 2050 برسد، فرصت اقتصادی بی نظیری برای محصولات حلال است.
 
ارزش مبادلات تجاری صنایع حلال در حال حاضر حدود دو هزار و 300 میلیون دلار در سال است که سهم محصولات غذایی از این رقم 700 میلیارد دلار است.
 
برخی از کشورها توانسته اند در بازار حلال جهان موقعیت خوبی برای خود دست و پا کنند و به منافع اقتصادی قابل توجهی دست یابند. مالزی از جمله کشورهایی است که در دهه 1970 با ابداع نشان تجاری حلال توانسته است پنج هزار و 415 شرکت مختلف را تحت این نشان تجاری ثبت کند.
 
مالای میل نوشت: مالزی سال گذشته میلادی حدود 37 میلیارد رینگیت (بیش از 10 میلیارد دلار) محصولات حلال خود را به کشورهای مختلف صادر کرد که چین در این بازار نخستین مقصد محصولات حلال مالزی بود و پس از آن نیز سنگاپور، آمریکا و اندونزی قرار داشتند.
 
یک چهارم از افرادی که در صنعت تولید غذای مالزی فعالند در بخش صنایع غذایی حلال به تولید مشغولند و با تمرکز بر صنعت حلال به یکی از کشورهای پیشرو در این صنعت تبدیل شده است.
 
نمایشگاه صنعت حلال مالزی که از سال 2004 آغاز به کار کرد در ارتقای جایگاه مالزی نقش مهمی داشته است. در دوازدهیمن دوره این نمایشگاه ایران برای یازدهمین با شرکت خود تلاش کرد تا ظرفیت های بی نظیر خود را در این صنعت معرفی کند.
 
این روزنامه در ادامه به صنعت حلال در ایران پرداخت و نوشت: ایران از نظر جمعیتی هفتمین کشور پرجمعیت جهان اسلام و از نظر قدرت خرید نیز سومین کشور اسلامی محسوب می شود.
 
ایران به رغم تحریم های اقتصادی در سال های گذشته توانست حدود چهار میلیارد و 200 میلیون دلار صادرات غذایی حلال داشته باشد که میانگین هر تن غذای صادراتی حدود یکهزار و 720 دلار گزارش شده است. رقمی که حذف تحریم ها می تواند آن را دو برابر کند.
 
به نوشته مالای میل، صنعت غذا در ایران 12 درصد از کل تولید صنعتی این کشور را تشکیل می دهد و 15.4 درصد از کل جمعیت شاغل ایران که معادل 363 هزار فرصت شغلی است را به خود اختصاص داده است.
 
این روزنامه مالزیایی در پایان نوشت: ایران به عنوان کشوری که همه تولیدات غذایی آن حلال است با سیاست گذاری ها و برنامه ریزی های گوناگون و تشویق بخش خصوصی برای حضور در این عرصه می تواند سهم خود صنعت حلال جهان را در اقتصاد به طور قابل توجهی افزایش دهد.
 
https://taghribnews.com/vdceef8zojh8vvi.b9bj.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی