تاریخ انتشار۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۹:۱۹
کد مطلب : 284102
گفتگو با یکی از مسلمانان میانماری در مورد وقایع این کشور:

۲۲ درصد جمعیت میانمار مسلمان‌اند/می‌خواهند مسلمانان میانمار را نسل هندی نشان بدهند

در میانمار از نژادهای گوناگون حضور دارند که اگر حساب کنید ۱۳۵ نژاد حضور دارند. ولی دولت میانمار ۶ الی ۷ نژاد را به عنوان نژاد رسمی میانمار قبول کرده است که یکی از نژادهای قبول نشده هم روهینگی ها هستند.
۲۲ درصد جمعیت میانمار مسلمان‌اند/می‌خواهند مسلمانان میانمار را نسل هندی نشان بدهند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، چند وقتی است مسئله میانمار دوباره به صدر موضوعات رسانه‌ها برگشته چرا که جنایات دولت میانمار بر علیه مسلمانان این کشور آنقدر شدید بوده که حساسیت جهانی را نیز برانگیخته است.
 
اما اخبار ضد و نقیض در مورد میانمار زیاد به گوش می‌رسد، به همین بهانه با همکاری انجمن شهید ادواردوآنیلی که از معدود مجموعه‌های مردمی فعال در حوزه بین الملل است، با یکی از مسلمانان مطلع و اهل رسانه در میانمار گفتگویی انجام شده است که ما حصل این گفتگو در ذیل می آید:
 
جمعیت مسلمان های میانمار چقدر است؟
 
– جمعیت مسلمانان در میانمار حدود ۱۵ میلیون نفر است که حدود ۲۲درصد جمعیت این کشور است ولی چیزی که دولت میانمار به طور رسمی اعلام کرده ۱۰ درصد است.
 
گفته می‌شود مسلمانان میانمار ۳۳ گروه هستند که روهینگیا یکی از این گروهها به شمار می‌روند. سوال اینجاست که آیا این تبعیض و رفتار فقط با مردم روهینگیا است یا با بقیه مسلمان‌ها هم همین کارها را می‌کنند؟
 
– در میانمار از نژادهای گوناگون حضور دارند که اگر حساب کنید از ۳۳ گروه هم بیشتر هستند. مشکل این است که در میانمار ۱۳۵ نژاد حضور دارند ولی دولت میانمار فقط ۶ الی ۷ نژاد را به عنوان نژاد رسمی میانمار قبول کرده است. یکی از نژادهای قبول نشده هم روهینگی ها هستند.
 
علت این درگیری‌ها چیست؟
 
– تبعیض رفتار فعلا در مورد روهینگی ها است که میان افراطی‌های منطقه راخین و روهینگی ها وجود دارد که از دوطرف کشته می‌شوند ولی از روهینگی ها خیلی بیشتر است و ارتش هم به بهانه آرام کردن این درگیری‌ها آمده است و روهینگی ها را اذیت می‌کنند. حقیقت اما این است که در میانمار اسلام ستیزی فعال شده است و کسی که کارت ملی می‌خواهد بگیرد اسم پدر و مادر و نام مذهب هم نوشته می‌شود ولی درحال حاضر کسی که مسلمان باشد می‌گویند اینها هندی هستند و میانماری نیستند!
 
چندین سال است این رویه را شروع کرده‌اند و می‌خواهند مسلمانان میانمار را نسل هندی نشان بدهند و بعد چند سال دیگر مثل رفتاری که با روهینگی ها دارند با بقیه مسلمانان میانمار هم انجام بدهند.
 
مسلمانان میانمار در قبال این کشتار چه کارهایی کرده‌اند؟
 
– مسلمانان میانمار هم برای جلوگیری از این کشتار تلاش می‌کنند ولی مشکل این است که خیلی از رسانه‌ها می‌گویند روهینگی ها کشته شده‌اند ولی رسانه‌های میانمار می‌گویند شورشیان و افراطی‌های روهینگی ها کشته شده‌اند، و مردم را به عنوان تروریست معرفی می‌کند.
 
مسلمانان میانمار تلاش می‌کنند بر اساس قانون رفتار کنند و به منطقه درگیری هم می‌روند و فعلا دولت میانمار ۵ حزب مسلمان را قبول کرده است که آنها هم تلاش می‌کنند این درگیری‌ها کم بشود.
 
کلا مسلمانها در ساختار اداری و اجرایی میانمار نقشی هم دارند؟
 
– در دولت جدید چند نفر از مسلمانان حضور دارند ولی هنوز در مجلس میانمار ورود پیدا نکرده‌اند. یک نفر بود که مشاور حقوقی همین خانم آن سانگ بود به اسم عبد الغنی اوکنی که این آقا هم خیلی از نقص‌های قانون اساسی میانمار را نشان می‌داد و جنایات ارتش را عیان می‌کرد؛ او برای مثال گفته بود که در مجلس میانمار ۳۶۵ نماینده حضور دارد درحالی که حتی طبق آن آماری که دولت میانمار از مسلمانان اعلام کرده (یعنی ۱۰ درصد جمعیت این کشور) حداقل باید تعداد نمایندگان مسلمانان در مجلس ۶۰ نفر باشند، ولی الان حتی یک نفر هم حضور ندارد.
 
اما این حرفها را که ایشان زد نتیجه‌اش این بود که بالاخره هفت ماه قبل وی را ترور کردند و هنوز عامل ترور او که یک سرهنگ میانماری است دستگیر نشده و فرار کرده است.
 
اخبار ضد و نقیض از میانمار زیاد می‌شنویم، درست‌ترین منابع خبری چیست؟
 
– من زبانهای دیگر را نمی‌دانم ولی اخبار به زبان میانماری در M-media یا مسلم نت یا روهنگیا وینشن نت اخبار مظلومیت میانماری‌ها را به زبان میانماری نشان می‌دهند. این شبکه ها که عرض کردم اخبار مسلمانان میانمار را بیشتر می‌گویند اما سایتهایی مثل الون دیس، سون دیس، ودی وی بی، هم در طرف مقابل مظلومیت بودایی‌ها را می‌گویند و می‌گویند مسلمانان تندرو هستند و این اخبار با هم مخلوط شده است.
 
خلاصه اینکه یک گروه هم به میانمار آمده که رییس اینها فردی به اسم عطاء الله است که در عربستان سعودی متولد شده و در پاکستان آموزش‌هایی را دیده است و حالا برای نجات روهینگیا آمده است. اما جالب اینجاست که نظامیان میانمار اسلحه به این آقا می‌فروشند، بعد با او می‌جنگند و به عنوان تروریست معرفی‌اش می‌کنند چون به نظامیان بودایی حمله می‌کند. غیر از این گروه برخی از روهنگیا هم هستند که مقاومت می‌کنند و این دو تا گروه را به عنوان تروریست مسلمان معرفی می‌کنند.
 
اینها را که جمع کنید بعد صدای امریکا و بی بی سی را هم ببینید خلاصه یک اخبار ضد و نقیض در مورد میانمار می شنوید. به نظرم باید در خود ایران حداقل یک ساختاری وجود داشته باشد که متاسفانه وجود ندارد؛ اصل این است که اول یک کارشناس میانماری باید خبرهایی که می رسد را حداقل با اطلاعات خودش تایید بکند و بعد با منطق و عقل خودتان می‌توانید اخبار ضد و نقیض را تشخیص دهید.
 
بوداییان به انسانهای ظلم پذیر معروف‌اند که جنگ نمی‌کنند؛ چطور شد که الان شاهد این رفتارها از بوداییان هستیم آیا باید حساب بوداییان میانمار را از بقیه بوداییان جدا کرد؟
 
– در میانمار یک عده افراطی را خود نظامیان درست کرده‌اند. در زمان خانم «آن سانگ سو چی» توطئه‌ها را نظامیان درست می‌کنند و این فرد نمی‌تواند اوضاع را کنترل کند، چون تازه سر کار آمده است و دولت میانمار همه اختیارات را باید در اختیار داشته باشد ولی وزارت خارجه، سرحدات، وزارت دفاع و این وزارتخانه‌های مهم هنوز در دست نظامیان سابق است.
 
نظامیان در مجلس هم حدود ۲۵درصد حضور دارند و تا موقعی که قانون اساسی نوشته شده توسط نظامیان عوض نشود سخت است که اینها همه وزارتخانه‌ها را به «آن سانگ» بدهند. به همین خاطر یک عده مثل گروه ۹۶۹ درست می‌شوند (شبیه داعش و القاعده) که اینها به نام بودایی هستند ولی با بودایی‌ها ربطی ندارند و خود بودایی‌ها اکثریت آنها را قبول ندارند.
 
چرا اندونزی و مالزی و بنگلادش که همسایه‌های پر جمعیت میانمار هستند در قبال این اتفاقات حرکت موثر ندارند؟
 
– همه این مشکلات طبق صحبتهای مقام معظم رهبری می‌تواند با بصیرت و از راه حقوقی حل شود. این را برای این می‌گویم که هر کشوری که وارد می‌شود می‌‌گویند «یک قضیه داخلی و مربوط به کشور میانمار است و به کشورهای دیگر ربطی ندارد و دخالت نکنید»، و بهتر است از طریق سازمان ملل فشار وارد بیاید و به طور جدی وارد بشود ولی سازمان ملل خیلی جدی نیست.
 
الان در کشورهای اسلامی از این تعداد ۵۶ کشور اسلامی فقط ۳ الی ۴ کشور اعتراض می‌کنند. به نظر بنده اگر صلح آمیز و آرام آرام وارد بشوند این امکان توقف هست ولی فشارها و تهدیدها بی‌فایده است.
 
اینجور که شما گفتید تقریبا می‌شود گفت خانم آنگ سانگ نقشی در جنایات نداشته است؟
 
– آن سونگ سوچی صاحب مدال نوبل صلح است ولی واکنشها را خیلی اظهار نمی‌کند. حتی او وقتی وکیل مشاور حقوقی‌اش که مسلمان بود را ترور کردند برایش هیچ پیامی نفرستاد و برای تسلیت هم به خانه وی نرفت. او نسبت به مسلمانها کم لطفی زیادی دارد و عیبش هم همین است که با جرئت از مسلمانها دفاع نمی‌کند.
 
یک نگاهی بیندازیم به رئیس جمهور میانمار و دو معاونش؛ خود رئیس جمهور بودایی است، وی وقتی که خانم آن سانگ در حصر خانگی بود غذا برای او می‌برد که الان رئیس جمهور شده‌ است. معاونهای این رئیس جمهور هم یکی سرهنگ بوده و یکی دیگر به اسم هنری مسیحی است. یعنی حتی آن سانگ برای مسئولیت دادن به مسیحی‌ها هم جرئت داشته ولی برای مسلمانها نه، درحالی که ما در مسلمانهای میانمار شخصیتهایی که صلاحیت لازم برای مسئولیت دارند زیاد داریم اما اینها را به مسئولیت نمی رسانند.
 
https://taghribnews.com/vdce7e8wwjh8vzi.b9bj.html
مرجع : ندای اصفهان
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی