تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۴۴
کد مطلب : 232748
عدنان منصور؛

تأکید بر حضور نیروهای مقاومت در لبنان / اظهارات سید حسن نصرالله دقیق و درست است

وزیر خارجه سابق لبنان با اشاره به تحولات خطرناک در سوریه و عراق، تأکید کرد: حضور مقاومت در لبنان برای دفاع از این کشور و مقابله با تجاوز احتمالی اسرائیل ضروری است.
تأکید بر حضور نیروهای مقاومت در لبنان / اظهارات سید حسن نصرالله دقیق و درست است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "عدنان منصور" در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین در بیروت با تایید نگرانی دبیر کل حزب الله لبنان از تحولات آینده منطقه گفت: می توان تحولات خطرناک را در سوریه و عراق مشاهده کرد و این تحولات نشانه خوبی نیست به ویژه آنکه سیاست های آمریکا بر وقوع تحولات خطرناکی برای عراق و سوریه تأکید دارد.

وی ادامه داد: "سید حسن نصرالله" متشنج شدن اوضاع منطقه را به انتخابات ریاست جمهوری آمریکا گره زده است و حزب دمکرات آمریکا می خواهد تا نوامبر آینده و زمان برگزاری انتخابات به دستاوردهایی در منطقه برسد تا بتواند در انتخابات پیروز شود.

عدنان منصور افزود: اوباما توانست در دوره ریاست جمهوری خود به شماری از تنش ها پایان دهد؛ پس از تهدیدات نظامی آمریکا علیه ایران در نهایت توافق هسته ای با این کشور امضا شد و طرف های ایرانی و غربی از این توافق راضی شدند.

وی خاطر نشان کرد: اوباما درمسأله کوبا پس از قطعی روابط پنج دهه توانست زمینه را برای آغاز یک دوره مشترک با این کشور هموار کند؛ این سؤال مطرح است که آیا اوباما آماده اقدام نظامی در سوریه می شود یا خیر؟ به ویژه آنکه نتایج این اقدام نظامی روشن نیست؛ آمریکا نمی تواند به صورت مستقیم وارد این نبرد شود باتوجه به آنکه تنها چند ماه از دوره ریاست جمهوری اوباما باقی مانده است، من فکر نمی کنم رئیس جمهور اوباما در این دوره وارد یک اقدام نظامی مستقیم شود ولی شماری از طرفها در منطقه به نمایندگی از آمریکا می توانند وارد این نبرد شوند و چنین نقشی را در سالهای گذشته در تعامل با تحولات عراق،سوریه و لبنان داشته اند.

وی درباره مواضع سید حسن نصرالله در خصوص بیهوده بودن مذاکره اعراب با رژیم صهیونیستی در مسأله فلسطین گفت: اظهارات سید حسن نصرالله دقیق و درست است؛ کشورهای عربی از سال 1948 تاکنون چه کمکی به فلسطین کرده اند؟ تنها به برگزاری نشست بسنده کرده و برخی از رژیم های عربی ضد فلسطین شده اند؛ برخی از رژیم ها در دههاسال گذشته ضد فلسطین توطئه کرده اند.

عدنان منصور ادامه داد: رژیم های عربی شعار حمایت از فلسطین سر می دهند ولی اقدام عملی در حمایت از فلسطینیان ندارند؛ تهدیدات اسرائیل محدود به فلسطینیان نیست، بلکه تهدیدات این رژیم علیه همه کشورهای عربی است.

وزیر خارجه سابق لبنان افزود: چگونه کشورهای عربی می توانند روابط خود را با اسرائیل عادی کنند درحالیکه میلیون ها فلسطینی در آوارگی به سر می برند؟حضور این رژیم نژادپرست اسرائیلی در سرزمینهای عربی پیامدهایی برای اعراب داشته است؛شاید محمود عباس و برخی از رژیم های عربی تمایل داشته باشند تا اسرائیل را به رسمیت بشناسند ولی آیا این رژیم ها می توانند تضمین دهند که سوریه، عراق و لبنان در برابر تهدیدات اسرائیل در امان خواهد بود؟ هیچ رژیم عربی حاضر به دادن به این تضمین نیست.

وی تصریح کرد: رژیم های عربی بیش از هر طرف دیگری به مسأله فلسطین ضربه زده اند؛ اعراب در حمایت از مسأله فلسطین جدی نبوده اند؛ کشورهای عربی به خوبی می دانستند تصمیماتی که در اتحادیه عرب در حمایت از فلسطین اتخاذ می کنند اجرا نمی شود و نمونه های زیادی در این زمینه وجود دارد؛ تصمیمات این اتحادیه درباره لغو محاصره نوار غزه، مقابله با اقدام اسرائیل در کشتار فلسطینیان و تصمیمات علیه اسرائیل عملی نشده است.

عدنان منصور درباره پیام های سالگرد پیروزی جنوب لبنان هم گفت: بیست و پنجم ماه مه سال 2000 نقطه عطفی در تاریخ درگیری عربی- اسرائیلی و همچنین درگیری کشورهای منطقه با قدرت های استکباری است؛ نزدیک به یکصد سال است که این درگیری ها ادامه دارد؛ قدرت های خارجی شمار زیادی از رژیم های عربی را در منطقه تشکیل دادند و زمانی که نیروهای مقاومت در سالهای 2000 و 2006 به پیروز رسیدند، قدرت های غربی این پیروزی ها را تهدیدی برای منافع خود ارزیابی کردند.

وی در پاسخ به این سؤال که در بیست و پنجم ماه سال 2000 در ایران سفیر بودید، زمانی که اسرائیل از جنوب لبنان عقب نشینی کرد چه احساسی داشتید،گفت:اولین بار بود که احساس عزت و کرامت نامحدودی داشتیم و برای دومین بار بود که گریستم و بار نخست زمانی بود که پدرم را از دست دادم؛ این پیروزی بعد از یک مدت طولانی در تاریخ عربی رخ داد؛در تاریخی که شاهد شکست های مستمر کشورهای عربی بودیم.

عدنان منصور ادامه داد: در حال حاضر برخی ها در کشورهای عربی  فکر می کنند سال 2006 سال پایانی در عرصه درگیری لبنان با دشمن اسرائیلی است و باید نیروهای مقاومت سلاح خود را بر زمین بگذارند و ارتش لبنان به وظایف امنیتی و نظامی عمل کند، شاید این مسأله به لحاظ نظری درست باشد ولی از لحاظ عملی اجرا نمی شود؛ دشمنی اسرائیل علیه کشورهای عربی متوقف نمی شود؛ پس از این سال اسرائیل بارها حریم هوایی، دریایی و زمینی لبنان را نقض کرده است.

وی افزود: لبنان سیاست دفاعی یکپارچه ای ندارد و ارتش این کشور نیز قادر نیست با اشغالگران اسرائیل مقابله کند، بنابراین باید نیروهای مقاومت حضور داشته باشند؛ شاید از سال 2006 نیروهای مقاومت اقدامی علیه اسرائیل نداشتند ولی نیروهای مقاومت از مرزهای لبنان حفاظت کردند و مانع از وقوع تجاوز جدید شدند.
https://taghribnews.com/vdcdox0xjyt0s56.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی