تاریخ انتشار۱۲ دی ۱۳۹۴ ساعت ۸:۵۱
کد مطلب : 216845

احتمال محاکمه سربازان انگلیسی به جرم جنایت جنگی در عراق

روزنامه ایندیپندنت روز شنبه در گزارشی نوشت: گروه رسیدگی به اتهامات جنایی نظامیان انگلیس در جنگ عراق (ایهات) عنوان کرده است که احتمال دارد شماری از این نظامیان به ظن ارتکاب جنایت جنگی محاکمه شوند.
احتمال محاکمه سربازان انگلیسی به جرم جنایت جنگی در عراق
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، ایندیپندنت در شماره امروز خود نوشت: "مارک وارویک" بازرس پیشین پلیس انگلیس در گروه رسیدگی به اتهامات تاریخی جنگ عراق موسوم به "ایهات" ( Ihat) بر این باور است که شواهد کافی در مورد ارتکاب جنایت جنگی توسط برخی از سربازان انگلیسی وجود دارد.
 
این روزنامه انگلیسی به نقل از وی افزود: اتهامات جدی در مجموعه ای از تحقیقات گروه "ایهات" وجود دارد که مؤید آدمکشی است و من تصور می کنم که شواهد قابل تأملی در دست است که بتوان بر اساس آن تشکیل پرونده داد و نظامیان متخلف را در دادگاه نظامی محاکمه کرد.
 
ایندیپندنت نوشت: شمار پرونده های مرتبط با بدرفتاری سربازان انگلیسی در عراق مربوط به سال های 2003 تا 2009 میلادی، ده ها برابر افزایش داشته است.
 
این روزنامه انگلیسی همچنین بابیان اینکه «در سال 2010 میلادی "ایهات" 152 پرونده در دست داشت»، افزود: اکنون تعداد پرونده ها به 1500رسیده که از این میزان 280 پرونده مربوط به کشته شدن غیرقانونی عراقی ها به دست نیروهای انگلیسی است و هم اکنون 25 پرونده در دست بررسی است.
 
ایندیپندنت ادامه داد: همچنین 1235 پرونده مرتبط با بدرفتاری نیروهای انگلیسی است که شامل تجاوز به عنف و شکنجه است که تنها 45 پرونده در دست بررسی می باشد.
 
به نوشته ایندیپندنت، "ایهات" درصدد بود تا در سال 2016 میلادی پرونده های مرتبط با بدرفتاری سربازان انگلیسی در جنگ عراق را رسیدگی کند؛ اقدامی که اکنون قطعاً انجام شدنی نیست.
 
ایندیپندنت در ادامه نوشت: با وجود اینکه پنج سال از راه اندازی "ایهات" می گذرد اما تاکنون حتی یک محاکمه انجام نشده است و گروه های مدافع حقوق بشری نیز از اینکه پیشرفت ملموسی در این زمینه صورت نگرفته است، ابراز نگرانی کرده اند.
 
ایندیپندنت همچنین در پایان عنوان کرد که دادگاه جنایی بین الملل نیز به صورت جداگانه پرونده 1200 اتهام مرتبط با بدرفتاری های سربازان انگلیسی در جریان جنگ عراق را بررسی می کند.
 
نیروهای انگلیس در مارس سال 2003 برای سرنگونی صدام حسین، در کنار آمریکا به عراق حمله کردند. آخرین نیروهای زمینی انگلیسی در آوریل سال 2009 عراق را ترک کردند و تنها تعداد اندکی از آنها تا سال 2011 میلادی برای آموزش نیروهای عراقی در این کشور ماندند.
 
https://taghribnews.com/vdcdo90xkyt0fj6.2a2y.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی