تاریخ انتشار۷ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۷:۰۵
کد مطلب : 180494
پنجشنبه اين هفته ؛

تظاهرات مردم انگلیس در اعتراض به منتشر نشدن گزارش بررسی جنگ عراق

تنا-لندن
درانگلیس گفته می شود انتشار این گزارش به دلیل اختلاف ‌نظردرباره علنی شدن گفتگوهای تونی بلر و جورج بوش و مخالفت اآنان به تعویق افتاده است .
تظاهرات مردم انگلیس در اعتراض به منتشر نشدن گزارش بررسی جنگ عراق

دوازده سال پس از حمله آمریکا و انگلیس به عراق ، مردم انگليس پنجشنبه اين هفته در اعتراض به منتشر نشدن گزارش بررسی این جنگ غیر قانونی در لندن تظاهرات مي کنند.

به گزارش خبرنگار تقریب(تنا) از لندن، قاضی جان چیلکات (Chilcot) پس از شش سال بررسی، درباره علت ورود انگلیس به جنگ عراق، اعلام کرد : انتشار گزارش این بررسی، تا پیش از انتخابات عمومی انگلیس، ممکن نیست. 

به همین علت، مخالفان جنگ در انگلیس که احتمال می دهند مقامات مسوول در این کشور، نمی خواهند علت واقعی حمله به عراق روشن شود و می خواهند حقیقت را بپوشانند، پنج شنبه این هفته مقابل مجلس این کشور تظاهرات خواهند کرد . 
علت همراهی دولت انگلیس با حمله آمریکا به عراق و اشغال آن کشور درسال ۲۰۰۳ هنوز روشن نیست . 
در آن سال، حمله به عراق ومشارکت ارتش انگلیس در اشغال عراق، بسیاربحث‌انگیزشد و اکثر مردم با آن مخالف بودند. زیر فشار افکار عمومی، دولت انگلیس در سال 2009 میلادی، هیئتت حقیقت یابی را به سرپرستی چیلکات معین کرد تاسیروقایعی را که درنهایت به تصمیم دولت انگلیس در حمله به عراق منجر شد، بررسی کند.
تاکنون حدود 13 میلیون پوند از جیب مردم انگلیس به منظور تهیه و انتشار این گزارش هزینه شده است اما تجارب این قبیل بررسی ها نشان می دهد بعیداست بتوانند به حقیقت این جنگ دست یابند. تحقیق مشابهی که درهلند صورت گرفت نشان داد جنگ عراق،برخلاف حقوق بین‌الملل بوده است.
هیئت تحقیق در انگلیس،بعدازمصاحبه با مقامات مسوول و شاهدان، باید گزارش را منتشر می‌کرد اما فعلا انتشار آن را تا پس از انتخابات عمومی ( اردیبهشت سال آینده) به تعويق انداخته است . 
در انگلیس گفته می شود که انتشار این گزارش به دلیل اختلاف ‌نظردر مورد علنی شدن گفتگوهای تونی بلر و جورج بوش و مخالفت اینگونه افراد متنفذ ، به تعویق افتاده است .  
اروپا و انگلیس، هنوز با پیامدهای ناگوار حمله به عراق روبروست. در پی آن حمله غیر قانونی، هیچ سلاح کشتار جمعی پیدا نشد در حالی که جورج بوش، رئیس جمهور آمریکا و تونی بلر، نخست وزیر انگلیس، به بهانه این که صدام دارای سلاح های کشتار جمعی است، عراق را بمباران و اشغال کردند. 
کارشناسان معتقدند حمله آمریکا و انگلیس به عراق، موجب افراطی شدن شماری از جوانان مسلمان در جهان و به ویژه اروپا شد و حملات تروریستی به کشورهایی همچون انگلیس و فرانسه را ناشی از همان جنگ می دانند. 
شماری از کارشناسان، گسترش بی ثباتی در خاورمیانه و بخشی از علت پدید آمدن سازمان های تروریستی همچون داعش را ناشی از حملات آمریکا و انگلیس به افغانستان و عراق می دانند.

https://taghribnews.com/vdcdnz0foyt0jo6.2a2y.html
مرجع : خبرنگار تنا- لندن
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی