تاریخ انتشار۱ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۵۲
کد مطلب : 177290

افزایش بی سابقه قیمت زمین در مکه و مدینه

کارشناسان املاک در عربستان می گویند : علت این افزایش قیمت ، نبود زمین قابل ساخت و سود سرشار حاصل از ساخت و ساز هتل و اماکن تجاری است.
افزایش بی سابقه قیمت زمین در  مکه و مدینه
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) ، روزنامه المرصد نوشت کارشناسان املاک و زمین در عربستان علت افزایش قیمت زمین در مکه به ویژه اطراف مسجدالحرام  را نبود زمین قابل ساخت و ساز می دانند.

منصور ابوریاش ، رییس کمیته املاک در اتاق بازرگانی و صنایع مکه مکرمه می گوید : ما ۱۰ سال پیش گفتیم که قیمت زمین در اطراف کعبه به ۳۰۰ هزار ریال سعودی (۸۰ هزار دلار) خواهد رسید که  آن زمان ما را به گزافه گویی متهم کردند اما اکنون شاهدیم که قیمت به متری ۴۰۰ هزار دلار رسیده و همچنان درحال افزایش است و هیچ اعتراضی هم نمی شود.

فضل البوعینین، کارشناس اقتصادی عربستانی نیز با بیان اینکه به طور کلی زمین های اطراف کعبه گران ترین زمین های جهان است گفت : قیمت یک متر مربع زمین در  ارزان ترین مناطق اطراف کعبه به بیش از ۶۵ هزار دلار رسیده است .

عبدالله الاحمری، رییس کمیته قیمت گذاری مسکن در اتاق بازرگانی و صنایع شهر جده نیز می گوید : سود حاصل از ساخت و ساز در مکه و مدینه تضمین شده است و قیمت زمین دراین دو شهر با بقیه شهرهای عربستان قابل مقایسه نیست .

او  افزود سود سرشار از ساخت هتل های بلند مرتبه و اماکن تجاری در این دو شهر ، سرمایه داران را به رقابت با همدیگر واداشته به گونه ای که حتی اگر قیمت زمین ده ها برابر افزایش یابد بازهم خریداران درصف ایستاده اند .

این رقابت برای تخریب مکان های تاریخی و قدیمی مکه و مدینه درحالی افزایش یافته که چندی قبل یک نویسنده انگلیسی با چاپ مطلبی با عنوان "مکه در خطر است " در روزنامه "ایندیپندنت" نوشت :
منطقه‌ای که زادگاه پیامبراسلام (ص) است ، درچارچوب پروژه‌ توسعه حرم  زیر ستون‌های بزرگ مرمرین دفن خواهد شد .

اندرو جانسون دراین مقاله نوشت : طرح توسعه حرم از چند سال قبل آغاز شده و باعث تخریب صدها منطقه تاریخی شده بطوریکه ۹۵ درصد از ساختمانها و مناطق تاریخی هزاران سال قبل ویران شده و جای آنها را هتل و مراکز خرید گرفته‌ است .

جانسون با اشاره به تخریب محل ولادت پیامبر اسلام (ص) در جوار مسجدالحرام هم نوشت : با وجود اعتراض های بسیار به عملیات توسعه حرم و تعرض به آثار شهر مقدس مکه ، مسؤولان سعودی با دفاع از این اقدامات تخریبی ، آن را برای ارائه خدمات بیشتر به زائران و فراهم کردن وسایل آسایش و سلامت آنان ضروری می دانند.
https://taghribnews.com/vdcdn50fzyt05x6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی