تاریخ انتشار۷ مرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۵۰
کد مطلب : 277181
واشنگتن برنامه جديدي براي تحت فشار قراردادن ايران در پايبندي به برجام دارد؛

اهرم فشاري به‌ نام رسانه‌

پس از تصويب تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران، موج رسانه‌اي تازه‌اي عليه توافق هسته‌اي به راه افتاده است، به‌طوري‌که حتي رسانه‌هاي همسو با برجام که همواره بر پايبندي آمريکا به اين توافق تأکيد داشتند، در تغيير موضع واضح از سياستمداران آمريکايي مي‌‌خواهند تا برجام را از کار بيندازند و مقابل ايران بايستند. گرچه ايران با آگاهي به اينکه اين اقدامات آمريکا در جهت تحت فشار قراردادن ايران براي خروج از برجام است، موضعي متعادل‌تر اتخاذ کرد و اعلام کرد که اقدامات متقابلي در دستور کار قرار داده ‌است و اين اقدامات در جهت زيرپا‌گذاشتن برجام نخواهد بود اما موج رسانه‌اي جديد مي‌تواند نشانه‌اي از شروع يک پيکار نرم عليه ايران باشد تا فشار داخلي براي زيرپاگذاشتن برجام را افزايش دهد.
اهرم فشاري به‌ نام رسانه‌

تحريم‌هاي جديد آمريکا عليه ايران، روسيه و کره‌شمالي پس از تصويب در کنگره به تصويب مجلس سناي آمريکا رسيد تا فقط يک گام به بدل‌شدن اين لايحه به قانون باقي بماند.
ترامپ پس از تصويب اين تحريم‌ها در کنگره در مواضعي تند عليه کشورمان، ايران را متهم به قدرنشناسي کرد؛ البته با توجه به تمام صحبت‌هايي که رئيس‌جمهوري آمريکا عليه ايران داشته و حتي توافق هسته‌‌اي را توافقي بسيار بد مي‌داند، اين موضع‌گيري دور از ذهن نبود اما پس اينکه دولت ترامپ از زيرپاگذاشتن توافق هسته‌اي ناکام ماند و براي سومين بار پايبندي ايران به برجام را تأييد کرد، خبرهايي مبني بر اينکه دولت آمريکا در تلاش است تا به هر نحوي برجام را دور بزند، شنيده شد؛ خبرهايي که با اخراج تيلرسون از تيم بررسي برجام قوت بيشتري گرفت.
تيلرسون پيش از تأييد برجام به ترامپ گفته بود که راهي جز تأييد آن ندارد.
اکنون اطرافيان ترامپ درصدد يافتن راهي هستند که بدون نقض برجام، ايران را تحت فشار قرار دهند تا ايران از اجراي برجام پا پس بکشد.
پس از تصويب تحريم‌هاي جديد برخي مقامات آمريکايي اظهار کردند به دنبال اين هستند که تا حدي ايران را تحت فشار قرار دهند تا مجبور به نقض برجام شود.
باب کروکر، سناتور جمهوري‌خواه آمريکا در همين باره اظهار کرد که تنها يک‌بار مي‌توان توافق هسته‌اي را پاره کرد. او گفت: «اکنون زمان پاره‌کردن توافق نيست زيرا مشکلي دراين‌باره رخ نداده‌ است. بايد صبر کرد تا زماني که همه شرکاي ما دراين‌باره همراه ما شوند. بايد برجام را سرسختانه اجرا کرد.
ما اکنون از ايراني‌ها درخواست دسترسي به تأسيسات مختلف اين کشور را داشته‌ايم و اگر آنها پاسخ مثبت ندهند، در آن صورت مي‌شود توافق را لغو کرد.»

ايران هم که پيش‌تر نسبت به اين موضوع آگاه بود، مواضع نرم‌تري نسبت به تصويب تحريم‌ها اتخاذ کرد.
علي لاريجاني، رئيس ‌مجلس شوراي اسلامي با بيان اينکه مهم‌ترين هدف اين اقدام ايجاد اضطراب و جو رواني براي جلوگيري از سرمايه‌گذاري خارجي‌ها در ايران است، گفت: «بايد از رسانه‌هاي گوناگون خواست که با جهت‌گيري صحيح، در تله طراحي‌هاي آمريکايي‌ها نيفتند.»
گرچه برخي افراد در داخل کشور اين تحريم‌ها را بهانه‌اي براي کوبيدن بر طبل آمريکا کردند که در برابر تحريم‌هاي جديد بايد برجام را زير پا‌ گذاريم؛ درحالي‌که به گفته کارشناسان ايران هم مي‌تواند موضعي مانند آمريکا نسبت به اين موضوع اتخاذ کند.
اميرعلي ابوالفتح در همين راستا، اظهار کرد که ايران در اقدامي متقابل بايد از راه‌هايي عليه آمريکا استفاده کند که نقض برجام نباشد تا بهانه‌اي به دست آنها براي همگرايي اروپايي‌ها با خود ندهد اما اکنون با موج رسانه‌اي جديدی مواجهيم.
رسانه‌هاي آمريکايي که همواره در موضع‌گيري‌هاي سخت از توافق هسته‌اي و پايبندي به آن دفاع کرده بودند، يک‌شبه موضع خود را تغيير داده‌اند.
نيوزويک و پولتيکو دو نشريه‌اي بودند که همواره از برجام دفاع کرده‌اند.
اين دو رسانه پيش‌ازاين توافق هسته‌اي را بهترين راه براي حل بحران‌ با ايران مي‌دانستند و به‌همين‌دليل بارها بر اينکه دولت ترامپ هم بايد پايبند برجام باشد، تأکيد کرده بودند اما به يک‌باره مواضع جديدي اتخاذ کردند؛ موضع‌گيري‌ای که به نظر مي‌رسد از سوي دولت آمريکا هدايت شده‌ و برنامه‌‌اي براي استفاده از اهرم فشار رسانه‌ها به منظور ايجاد جنگ رواني در داخل ايران و حتي در جهان عليه توافق هسته‌اي است. 

پولتيکو در گزارشي در‌اين‌راستا مي‌نويسد: خروج از برجام يا ماندن در آن؛ هيچ يک نبايد اولويت اصلي آمريکا در خاورميانه باشد.

صرفا افزايش اهرم فشار مي‌تواند از ايران هسته‌اي جلوگيري کند.
در اين گزارش آمده است: هفته گذشته دولت ترامپ يک‌بار ديگر پايبندي ايران به توافق هسته‌اي را تأييد کرد؛ امري که به مشاجراتی قابل پيش‌بيني ميان آنهايي که خواستار خروج فوري از توافق هستند و آنهايي که اين توافق را مهم‌ترين دستاورد رئيس‌جمهوري سابق آمريکا مي‌دانند، منجر شد.
با وجود تمام توجهات به اينکه تصميم ترامپ چه خواهد بود، آيا خارج مي‌شود يا خارج نمي‌شود اما تمرکز صرف به توافق معنايش اين است که اصل مطلب را نگرفته‌ايم: برنامه واقعي دولت در مقابل ايران وابسته به توافق هسته‌اي نيست؛  توافقي خطرناک که ايالات‌متحده را در موقعيتي دشوار قرار مي‌دهد.
در عوض اولويت دولت ترامپ باید احياي دوباره اهرم فشار عليه تهران باشد تا از اين طريق بتوانيم از حرکت ايران به سمت بمب جلوگيري کرده و شرايط مساعدتري براي مذاکره درباره توافقي که - برخلاف توافق اوباما- واقعا بتواند از هسته‌اي‌شدن ايران جلوگيري کند، ايجاد کنيم.
در اين گزارش اشاره شده است که پايدار‌ماندن برنامه اقدام جامع مشترک تنها به هسته‌اي و هژمونيک‌شدن ايران کمک مي‌کند.
در عوض يکسري محدوديت‌هاي حداقلي و موقتي درباره برنامه هسته‌اي ايران، برجام، مزاياي مالي، نظامي و ژئوپلیتيک بسياري، هم درحال‌حاضر و هم به مرور زمان براي اين کشور دارد.
با برداشته‌شدن محدوديت‌هاي برجام طي سال‌هاي آتي، ايران قانونا اجازه خواهد يافت هر آنچه براي ساخت سلاح هسته‌اي لازم است را در کمتر از يک سال توليد کند؛ کمتر از زماني که آمريکا بتواند تحريم‌ها را مجددا اعمال کند.
شرکاي ما به احتمال بالا کنار ما قرار نخواهند گرفت تا اهرم فشار قدرتمندي اعمال کنيم.
دولت ترامپ نبايد با اين اوضاع رو به زوال و غير‌قابل دفاع کنار بيايد.
ايالات‌متحده اينک به چيزي نياز دارد که پيش‌تر از فقدانش رنج مي‌برد: استراتژي معنادار براي اعمال اهرم فشاري قدرتمند عليه تمام رفتارهاي بي‌ثبات‌کننده ايران.
اين گزارش تأکيد کرده ‌است که سياست‌گذاران آمريکايي همچنين بايد از اهرم فشار نظامي عليه ايران استفاده کنند.
همچون مواجهه با مورد کره‌شمالي، پنتاگون باید توانايي‌هاي خود براي ساقط‌کردن آزمايش‌هاي موشکي ايران را افزايش دهد. 

رويکرد رسانه‌هاي آمريکايي موافق برجام به طوري تغيير کرده‌ است که هر موضوعي را بهانه‌اي کردند تا بگويند بايد مقابل ايران ايستاد.
نيوزويک قدرت منطقه‌ای ‌ايران و توافق نظامي ايران و عراق را بهانه‌اي براي زير پاگذاشتن برجام قرار داده‌ و در مقاله خود آورده است: ايران و عراق متعهد شده‌اند که نيروهاي خود را عليه شبه‌نظاميان ايدئولوژيک در منطقه متحد و روابط دفاعي دوجانبه‌ای را تقويت کنند؛ اقدامي که مي‌تواند چالشي بر سر راه اهداف سياست خارجي ايالات‌متحده باشد.
اين نشريه تأکيد مي‌کند که توافق ايران و عراق زنگ خطري براي آمريکا‌ست، پس نبايد به ايران اجازه افزايش فعاليت در منطقه را بدهيم.
اين نشريه در گزارش خود تأکيد مي‌کند که مقامات آمريکايي به توافق ايران و عراق پاسخي نداده‌اند.
در نهايت در اين گزارش اشاره شده است: ايران و ايالات‌متحده يکديگر را متهم به اقدام به منظور بي‌ثبات‌سازي منطقه و پرداخت پول به سازمان‌هاي تروريستي براي پيشبرد منافع خود مي‌کنند، به‌ويژه از زمان روي‌کارآمدن پرزيدنت دونالد ترامپ که حمايت‌هاي خود از عراق را افزايش داده، روابط ميان ايران و ايالات‌متحده پر‌تنش شده است. ترامپ موضع سفت و سختي براي افزايش تحريم‌هاي اقتصادي عليه ايران اتخاذ کرده و خواستار مذاکره مجدد درباره توافق هسته‌اي 2015 ميان ايالات‌متحده، ايران و چندين کشور ديگر است. 


خبرگزاری تقریب تنها  اقدام به انتشار مطلب بالا نموده و نسبت به صحت و سقم آن هیچگونه مسئولیتی را نمی پذیرد

 
https://taghribnews.com/vdcdj50xfyt05f6.2a2y.html
مرجع : روزنامه وقایع اتفاقیه
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی