تاریخ انتشار۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ ساعت ۱۳:۰۴
کد مطلب : 157184
حجت‌الاسلام صفوی:

اسلام ناب با تفکراتی که تکفیری‌ها به‌نام اسلام تبلیغ می‌کنند، متفاوت است

رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی صلح لندن تاكيد كرد: شهروندان غرب باید بدانند که اسلام ناب با تفکراتی که تکفیری‌ها به‌نام اسلام تبلیغ می‌کنند، متفاوت است. بنابراین به‌کارگیری نیروهایی که با فرهنگ اسلام و غرب آشنا هستند و ایجاد زمینه برای گفت‌وگو، نخستین گام برای جلوگیری از رشد اسلام‌هراسی است.
اسلام ناب با تفکراتی که تکفیری‌ها به‌نام اسلام تبلیغ می‌کنند، متفاوت است
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، حجت‌الاسلام والمسلمین «سید سلمان صفوی»، رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی صلح لندن، روز سه شنبه ، در نشستی که با موضوع «اسلام‌هراسی در غرب و پیامدهای آن» در خبرگزاری ایکنا برگزار شد، خاطرنشان كرد: در عصر حاضر که علاوه بر تبلیغات منفی علیه اسلام، گروه‌های تکفیری با اقداماتشان چهره اسلام را مخدوش می‌کنند، تنها راه برای جلوگیری از ترویج اسلام‌هراسی، معرفی اسلام رحمانی به روش‌های مختلف است.

وي گفت: غرب علاوه بر این‌که سعی می‌کند تا برای دستیابی به اهداف سیاسی، طرح مقابله با جهان اسلام را گسترش دهد، با استفاده از عملکرد نامناسب کشورهای اسلامی در زمینه معرفی تعالیم اسلامی، افکار عمومی را نیز برای دشمنی با مسلمانان با خود همراه می‌سازد.

وی افزود: مهم‌ترین مشکل ما در حال حاضر این است که مشکلات را متوجه دیگران می‌کنیم و ضعف‌های خود در زمینه اسلام‌هراسی را نمی‌بینیم؛ باید پدیده اسلام‌هراسی را از نظر تاریخی و سیاسی مورد بررسی قرار دهیم و عملکرد کشورهای اسلامی برای مقابله با این پدیده و تلاش‌های غرب برای گسترش اسلام‌هراسی را در کنار هم مطالعه کنیم.

صفوی در بخش دیگری از سخنانش به تحلیل ریشه‌های تاریخی اسلام‌هراسی پرداخت و عنوان کرد: اسلام‌هراسی در غرب واقعیتی است که نمی‌توان انکار کرد، ولی باید بدانیم که این پدیده فقط در بخشی از این جامعه وجود دارد و لزوما هر شهروند یا رسانه غربی، اسلام‌هراس نیست. در بین شهروندان غیرمسلمان غربی افرادی هم وجود دارند که درباره اسلام رحمانی کتاب نوشته‌اند و به معرفی اسلام واقعی پرداخته‌اند.

وی در ادامه، عامل درک نادرست کشورهای اسلامی را نیز در ترویج اسلام‌هراسی مهم دانست و گفت: عملکرد کشورهای اسلامی در زمینه معرفی اسلام بسیاری از اوقات به جای اینکه سازنده باشد باعث کج‌فهمی می‌شود؛ کم‌کاری نهادهای فرهنگی جهان اسلام در زمینه معرفی صحیح تعالیم قرآن‌کریم یا فعالیت‌های افراطی برخی کشورها و معرفی اسلام وهابی به‌جای اسلام ناب، همگی باعث رشد و ترویج هراس از اسلام در غرب شده‌اند. 
رئیس مرکز مطالعات بین‌المللی صلح لندن در پایان سخنانش ابراز امیدواری کرد که برگزاری شب شعر، نمایشگاه و سمینارهای اسلامی با حضور هنرمندان برجسته ایرانی، به برنامه ماهانه نهادهای فرهنگی خارج از کشور تبدیل شود تا از این طریق، رسانه‌های غربی در کنار انتشار اخباری در زمینه مسائل سیاسی ایران، مسائل فرهنگی و صلح‌طلب بودن جمهوری اسلامی را نیز منعکس کنند. همچنین دعوت از اندیشمندان خارجی و دیپلمات‌ها برای ایران‌گردی و مشاهده شرایط ایران از نزدیک، می‌تواند گامی مهم برای معرفی فرهنگ اسلامی به شهروندان غربی باشد.
https://taghribnews.com/vdcdj50foyt0kf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی