تاریخ انتشار۱ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۳۷
کد مطلب : 232117

بزرگداشت سالگرد جامعه اسلامي صربستان در بلگراد

مراسم يكصد و چهل و هشتمين سالگرد جامعه اسلامي صربستان با حضور وزير دفاع صربستان - مقامات سياسي - فرهنگي - مذهبي - نمايندگان ارتش اين كشور و جمعي از ديپلمات هاي خارجي مقيم از جمله سفير كشورمان در مسجد بايراكلي بلگراد برگزار شد.
بزرگداشت سالگرد جامعه اسلامي صربستان در بلگراد
                                                
آشچريچ مفتي شهر نيش صربستان روز جمعه در اين مراسم با ارايه توضيحاتي در مورد جامعه اسلامي صربستان و تشكر از حكومت و مقامات صريستان ابراز اميدواري كرد كه تمامي مسائل باز جامعه اسلامي در يكصد و پنجاهمين بزرگداشت اين جامعه برطرف و جامعه اسلامي مشروعيت كامل حقوقي خود را در صربستان بدست بياورد 

وي با اشاره به اينكه تلاش خواهد شد كه هر ساله با برگزاري روزهاي جامعه اسلامي - خاطرات مردم از تاسيس اين جامعه زنده نگه داشته شود افزود: ما از اينكه در كشور خودمان مسلمان هستيم افتخار مي كنيم زيرا كه كشور ما مسلمانان را شهروندان خود مي داند و تلاش ما بر اين است كه موقعيت جامعه اسلامي را در جامعه خود بهبود بخشيم  آشریچ خاطر نشان كرد كه ميخايلو اوبرنوويچ در هيجدهم مي  1868ميلادي دستور به رسميت شناختن اسلام را در قوانين صربستان معاصر به عنوان يك دين مشروع صادر كرد.

مصطفي يوسف اسپاهيچ" مفتي مسجد بلگراد نيز در اين مراسم از اينكه 148 سال پيش صربستان حقوق مسلمانان را به رسمت شناخت ابراز خرسندي كرد.
وي همچنين افزود: پس از 74 سال از سال 2011 ميلادي دو نماز خانه در ارتش صربستان ايجاد شده تا اينكه مسلمانان بتوانند نماز و مراسم مذهبي خود را اجرا كنند.

ميلتا رادويويچ" رئيس دفتر همكاري با كليساها و جامعه هاي مذهبي درصربستان همچنين در اين مراسم ابراز اميدواري كرد كه وضعيت جامعه اسلامي صربستان از نظر قانوني و حقوقي به زودي حل و فصل شود.

جامعه اسلامي صربستان در سال 1868ميلادي تشكيل و پس از مدتي فعاليت هاي آن مختل شد ولي در سال 1930 اين جامعه در بلگراد در اماكن موقوفه ريشه كرد و مدتها تحت نظارت وزارت آموزش و پرورش و پس از آن وزارت دادگستري قرار داشت. جامعه اسلامي صربستان با شروع جنك جهاني و آشفته شدن اوضاع نيز تحت تاثير قرار گرفت و مجددا در سال 1985 به فعاليت خود ادامه داد با سقوط يوگسلاوي اين تشكل دوباره دچار آشفتگي شد ولي پس از چندي با
مركزيت شهر بلگراد به كار خود ادامه داد  اكنون در صربستان دو جامعه اسلامي يكي با مركزيت درشهر بلگراد و ديگري در شهر نووي پازار درمنطقه سنجاك در جنوب صربستان فعاليت دارند.

بلگراد پايتخت صربستان تنها يك مسجد قديمي به نام مسجد بايراكلي دارد كه در ماه رمضان سال 1521 ميلادي بنا شده است. بانك روح افزاي اذان حدود 500 سال در بلگراد در اين خطه از پهنه گيتي از تنها مسجد شهر به گوش مي رسد  مسجد بلگراد قديمي ترين بناي اين شهر است، بنايي با قدمت پنج قرن كه شاهد حوادت گوناگون در طول تاريخ 
خود بوده است. مسجد بايراكلي در مساحتي محدود (100 متر مربع )- تنها مسجد باقي مانده از 273 مسجد اين شهر از زمان سلطه عثماني ها بر بلگراد است. نام اين مسجد در دوران هاي مختلف چند بار تغيير كرده است.
نخستين نام آن +مسجد حسين " به نام يكي از بنيانگذاران آن بود و در قرن هجدهم به بايراكلي به معناي پرچم دار تغيير كرد. بنا بر آمار رسمي بيش از 350 هزار مسلمان در نقاط مختلف صربستان زندگي مي كنند كه بيشتر آنها در مناطق جنوبي اين كشور اسكان دارند. بنابر آمار غير رسمي - صربستان حدود 600 هزار مسلمان دارد.

دولت صربستان در 24 مارس 2011 ميلادي مصوبه اي را براي انجام خدمات مذهبي در نيروهاي مسلح تصويب كرد و به دنبال آن وزارت دفاع توافق نامه اي را با نمايندگان 7 كليساي سنتي و جوامع مذهبي در اين مورد به امضا رساند.

حضور روحانيون در ارتش صربستان سابقه  طولاني دارد  تا سال 1918ميلادي در ارتش پادشاهي صربستان افسر روحاني وجود داشت كه در بخش هاي مختلف فعاليت مشورتي داشتند. وظايف افسران روحاني در واحدهاي مختلف ارتش صربستان صرفا جنبه معنوي دارد و به عنوان مشاور مذهبي در واحدهاي زير نظر خود عمل مي كنند .افسران روحاني در هنگام فعاليت خود در واحدهاي مختلف ارتش اونيفورم نظامي با علامت متمايز ديني مي پوشند.

در اسفند سال 1392 شمسي نيز مسجدي براي نيروهاي نظامي مسلمان درپادگان ارتش صربستان در منطقه بانيتسا در شهر بلگراد با حضور وزيردفاع- رييس ستاد مشترك ارتش - رئيس العلماي جامعه اسلامي و ديگر مقامات نظامي و مذهبي صربستان افتتاح شد.
مسلمانان شبه جزيره بالكان در قالب جامعه اسلامي كه غالبا در صدر آن رئيس العلما يا مفتي اعظم قرار دارد زندگي مي كنند. بزرگترين جامعه اسلامي در منطقه بالكان متعلق به بوسني و هرزگوين است وهمچنين در صربستان - اسلووني - كرواسي - مونته نگرو- كوزوو نيز حوامع اسلامي فعاليت گسترده اي دارند كه زير نظر رئيس العلما فعاليت مي كنند.
 جامعه اسلامي همچنين در روماني - بلغارستان - آلباني - يونان و مقدونيه تحت نظر مفتي اعظم و يا رئيس العلما فعاليت مذهبي دارند.
 
https://taghribnews.com/vdcdfx0x5yt0sf6.2a2y.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی