تاریخ انتشار۳ آبان ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۹
کد مطلب : 172169

تأکید خطیبان جمعه لبنان بر جلوگیری از پیشروی تکفیری ها

خطیبان جمعه لبنان در نماز جمعه این هفته بر ضرورت مقابله با تروریست های تکفیری و جلوگیری از پیشروی آنان در مناطق مختلف تأکید کردند.
تأکید خطیبان جمعه لبنان بر جلوگیری از پیشروی تکفیری ها
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "سید علی فضل الله"، خطیب جمعه مسجد امامین حسنین(ع) بیروت در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره تهدیداتی که مرزهای لبنان را در خطر قرار داده است خاطرنشان کرد: مرزهای شرقی و جنوبی لبنان از سوی تکفیری‌ها و رژیم صهیونیستی با تهدیدی جدی مواجه است لذا مقابله با تکفیری ها تنها در پرتو اتحاد ملی ممکن است و نباید به تروریست ها اجازه داد تا با بزرگنمایی در مورد توانمندی‌های خود، مردم را به هراس بیاندازند.
 
وی افزایش آدم ربایی در برخی مناطق لبنان را با هدف شعله ور ساختن اختلافات میان طوایف و مذاهب در این کشور ارزیابی کرد و ادامه داد: برخی در همه حال به دنبال ایجاد ترس متقابل میان طیف‌های مختلف جامعه هستند؛ لذا مقابله با این افراد از ضروری ترین اقدامات مورد نیاز است.
 
این عالم لبنانی در بخش دیگر سخنان خود با اشاره به وضعیت داخلی عراق، ضمن محکوم کردن انفجارهای تروریستی در شهرهای مختلف این کشور که در هفته گذشته به وقوع پیوست، اظهار داشت: ملت عراق با وجود ناکارآمدی ائتلاف بین المللی ضد داعش باید بیش از پیش به وحدت خود در مقابله با گروه تروریستی داعش بیفزاید.
 
فضل الله همچنین خواستار کمک کشورهای اسلامی و عربی برای حل بحران عراق شد و گفت: امنیت و آرامش عراق به دوش همه کشورهای اسلامی است، چرا که مسلمانان باید به مسؤولیت خود در قبال برادران دینی‌شان عمل کنند.

شیخ "احمد قبلان" مفتی فقه جعفری لبنان نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته که در منطقه برج البراجنه بیروت ایراد کرد، با اشاره به چالش های موجود در جهان اسلام گفت: شعله فتنه ای که در عراق و سوریه بالا گرفته است، زبانه های آن به لبنان نیز سرایت کرده و ما را با خطرات بسیاری روبرو کرده است که به صلاح مردم لبنان نیست.

وی تأکید کرد: ملت لبنان نیاز به وحدتی دارد که با وجود تمام خطرات و شرایط دشوار، همواره باقی بماند. لبنان در صورتی که رهبران سیاسی این کشور بیدار باشند و تصمیم جدی برای از بین بردن اختلافات داشته باشند، توانایی مقابله با چالش ها و شکست همه پروژه های فتنه انگیز را دارد.

شیخ قبلان تصریح کرد: بخش عظیمی از مشکلات جهان اسلام ناشی از گفتمان تحریک آمیز مذهبی و طایفه‌ای برخی از علمای دین و مفتیان است که باید به آن پایان داد. بصیرت و هوشیاری مردم نیز می‌تواند به منزله سدی محکم در برابر تکفیری‌ها باشد.

وی بار دیگر بر تمسک به وحدت ملی تأکید کرد و خواستار فوریت بخشیدن به توافق میان همه طرف های سیاسی و خروج از کذب و حیله و به چالش کشیدن یکدیگر شد چرا که این اقدامات نه تنها به صلاح کشور لبنان نیست بلکه راه درستی نیز برای بیداری ملت و بازسازی یک دولت قدرتمند و قوی نخواهد بود.

شیخ "عبدالامیر قبلان"، نایب رئیس مجلس اعلای اسلامی شیعیان لبنان نیز در خطبه‌های نماز جمعه این هفته با اشاره به فرارسیدن ماه محرم و اهمیت حماسه امام حسین (ع) ، خاطرنشان کرد: توجه به راه و رسم عدالت طلبانه و استراتژی مقابله با ظلم که از سوی امام حسین (ع) اتخاذ شد می‌تواند کمکی جدی برای جهان اسلام باشد.
 
وی با بیان اینکه آموزه‌های حماسه جاودان امام حسین (ع) در ماه محرم بیشمار است خاطرنشان کرد: مسلمانان باید با تمسک به مکتب عاشورا به دنبال احقاق حقوق خود و مقابله با ظلم ظالمان باشند.
 
آیت الله قبلان با اشاره به وضعیت نامساعد لبنان و افزایش تحرک تروریست‌ها در مناطق مختلف این کشور، مردم لبنان را به متحد شدن و کنار گذاشتن اختلافات ترغیب کرد و گفت: کنار گذاشتن اختلافات و کدورت ها از سوی احزاب و مردم می‌تواند به تضعیف تکفیری‌ها منجر شده و لبنان را از تنگنای کنونی نجات دهد.
 
علامه شیخ "عفیف نابلسی" امام جمعه مجتمع سیده زهرا(س) در شهر صیدا نیز در خطبه های نماز جمعه این هفته با اشاره به انتشار گروه های تروریستی تکفیری در مناطق مختلف لبنان، گفت: حرکت گروه های تکفیری از دو سال پیش و همزمان با رخدادهای سوریه و عراق، در لبنان نیز قابل مشاهده بود، اما اهمیتی از سوی نیروهای امنیتی لبنان به این مسئله داده نشد.

وی افزود: تروریست های تکفیری در عراق و سوریه تلاش می کنند امارتی تشکیل دهند که بتوانند دین اسلام را با چهره ای جنگ طلب و خونریز به دیگران معرفی کنند در حالی که اسلام حقیقی از اعمال وحشیانه این تروریست ها و قتل و کشتار و خشونت مبرا است.

علامه نابلسی با اشاره به مستنداتی که از اقدامات گروه های تکفیری در منطقه القلمون سوریه و کیفیت تعامل آنان با پیروان ادیان مختلف و مسلمانان و مسیحیان بدست آمده است، خاطرنشان کرد: اگر این تکفیری ها بتوانند به داخل لبنان نیز وارد شده و مناطق این کشور را تصرف کنند، رعب و وحشت در میان ملت لبنان نیز به وجود خواهد آمد. لذا راه شکست طرح های این تروریست ها مذاکره نیست بلکه باید با قدرت تمام در مقابل آنها ایستادگی کرد و از کشور لبنان حمایت نمود.
https://taghribnews.com/vdcd9x0fnyt05f6.2a2y.html
مرجع : NNA
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی