تاریخ انتشار۸ تير ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۱۱
کد مطلب : 236392

دو زن مالزیایی نخستین بار قاضی دادگاه شریعت شدند

نخستین بار در تاریخ قضایی مالزی دو زن از طرف سلطان ایالت "سلانگور" به عنوان قاضی دادگاه عالی شریعت منصوب شدند.
دو زن مالزیایی نخستین بار قاضی دادگاه شریعت شدند
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، روزنامه "استار" مالزی امروز اعلام کرد:"نور هدی روسلان" 40 ساله و "نینی شوهیدان شمس الدین" 41 ساله دو زن مالزیایی هستند که به این مقام دست یافته اند.

"نور هدی" این انتصاب را توسعه مثبت نظام قضایی مالزی عنوان کرد و گفت که کشورش کنوانسیون سازمان ملل در مورد از بین بردن هر شکل از تبعیض علیه زنان را تصویب کرده و این انتصاب همسو با قدرت بخشیدن به زنان انجام شده است.

بر اساس قانون مالزی انتصاب قضات دادگاه های شریعت در هر ایالت بر عهده سلطان آن ایالت است؛  مالزی متشکل از 13 ایالت است که 9 ایالت دارای سلطان بوده و قضات شریعت هر ایالت را تعیین می کنند.

این دو زن که نخستین بار در تاریخ مالزی به عنوان قاضی دادگاه شریعت منصوب شده اند، دارای لیسانس مطالعات اسلامی بوده اند و سپس مطالعات خود را در رشته روانشناسی (مشاوره) و مطالعات حقوق تطبیقی و بین المللی ادامه داداند.

بر اساس نظریات مختلف علمای اسلام حق انتصاب زنان به عنوان قاضی در سه گروه دسته بندی می شوند؛ نخست گروه اکثریتی که مخالف انتصاب زنان به عنوان قاضی هستند؛ دوم، شاخه حنفی که معتقدند زنان به جز در مواردی از قبیل حدود اسلامی و قصاص می توانند به مقام قضاوت برسند و در دیدگاه سوم این اعتقاد وجود دارد که زنان می توانند برای قضاوت در همه امور به عنوان قاضی برگزیده شوند.
https://taghribnews.com/vdccoeqii2bq118.ala2.html
مرجع : ایرنا
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی