تاریخ انتشار۲۰ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۸:۳۵
کد مطلب : 298394

معرفی کتاب «ادعانامه ­ای علیه تمدن غرب و دورنمایی از رسالت اسلام»

نویسنده: سید قطب؛ مقدمه و ترجمه: آیت­ الله سید علی خامنه ­ای
کتاب «ادعانامه ای علیه تمدن غرب و دورنمایی از رسالت اسلام» تلاش می ­کند تا نشان دهد که چطور انسان و خصایص انسانی زیر سایه تمدن غرب از میان رفته است. این کتاب، ناسازگاری تمدن غرب با انسان را نشان می­ دهد.
معرفی کتاب «ادعانامه ­ای علیه تمدن غرب و دورنمایی از رسالت اسلام»
«الاسلام و المشکات الحضاره» یکی از آثار مهم سید قطب است که با عنوان «ادعانامه ­ای علیه تمدن غرب و دورنمایی از رسالت اسلام»، توسط آیت ­الله سید علی خامنه­ای در سال 1349 به فارسی ترجمه شد و مقدمه ای هم توسط ایشان بر آن در باب این که صنعت خوب است اما تمدن غرب معنویت ندارد و اینجا هم همه چیز تقلیدی و تصنعی شده، نوشته شد. این کتاب تلاش می ­کند تا نشان دهد که چطور انسان و خصایص انسانی زیر سایه تمدن غرب از میان رفته است. این کتاب، ناسازگاری تمدن غرب با انسان را نشان می­ دهد؛ به­ طوری که مترجم کتاب می نویسد: «و هر گامی در راه تکامل علم و تکنیک قابل ستایش و شکر فراوان ... ولی انسان و صفات ویژه­ ی انسانی غایتی است که این همه باید برای او و در راه کمال و رفاه او بکار افتد»؛ بنابراین «صنعتی که انسان را بکوبد دانشی که برای اوج گرفتن پا بر سر آدمی بگذارد علم و تکنیکی که برای رسیدن به سرزمین‌های ناگشوده خصال ویژه­ی آدمی را در زیر چرخ و پر گردونه‌اش خرد کند شریف نیست و خبیث است دوست نیست و دشمن است خادم نیست و خائن است گرد­آوردنی نیست و هر چه زودتر و فوری‌تر دور ریختنی است». چنین برداشتی قائل به افول تمدن غرب است».

آیت ­الله خامنه ­ای در این مقدمه درباره موضوعات زیر بحث می ­کنند: خودباختگی بلای جهان اسلام، تمدن غرب واقعیتی در برابر مکتب توحید و انسانیت، ناسازگاری تمدن غرب با انسان، افول تمدن غرب، اسلام به مثابه راه حل.

 ایشان ضمن همراهی خود با آراء سید قطب در زمینه مردود دانستن مکاتب غربی، در باب «اسلام به مثابه راه حل»، می ­نویسد: «به نظر او [سید قطب] و بنظر ما این معجزه در انصار اسلام است. دیگر راه ­ها جز سرگردانی بیشتر نتیجه ­ای ببار نمی­ آورد و همچنان که خود مولود عجز و ضعف ­اند جز بر عجز و ضعف آدمی کمکی نمی‌کنند فقط اسلام است این مکتب الهی که چون زائیده­ی علم و قدرت و حکمت است می‌تواند انسان را به علم و قدرت و حکمت رهنمون گردد».
مقام معظم رهبری خودباختگی را «بلای جهان اسلام» می­ دانند و در آغاز مقدمه خود بر کتابِ ادعانه ­ای علیه تمدن غرب می ­نویسند: «این حاصل سرگذشت ماست ... سرگذشت عبرت آموز و غم انگیز مردمی که چون از خود برفتند و خویشتن خویش را فراموش کردند و دست تطاول به میراث گران‌بهای خود گشودند و اندوخته­ ی قرن‌ها را ابلهانه نثار مقدم تمدن عیار غرب کردند و بجای تمدن و فرهنگ غنی و اصیل و ریشه ­دار خود به بازمانده­ ی پرداخته­ های دیگران دل خوش ساختند ... بیگانگان را نیز دل برایشان بسوخت چه رسد آشنایان را. تردید نکنیم که بلای بزرگ قرن برای ما ملت اسلام بلای خودباختگی است خودباختگی و هضم شخصیت در برابر غول تمدن غرب».
 
https://taghribnews.com/vdcco4qi02bqo18.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی