تاریخ انتشار۳ شهريور ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۵۳
کد مطلب : 242764

نقش آفرینی مردم یمن در برپایی نظام سیاسی

دنیای غرب و ارتجاع عربی هیچگاه از برپایی دولتی مردمسالار و مقتدر و مبتنی بر فرهنگ بومی در کشور های اسلامی و عربی استقبال نمی کنند
نقش آفرینی مردم یمن در برپایی نظام سیاسی


بسمه تعالی

نقش آفرینی مردم یمن در برپایی نظام سیاسی
 

     در تحلیل مجموعه تحرکات نظامی دوهفته اخیرِ عربستان علیه یمن و به ویژه در تشریح علل تداوم و گسترش دامنه بمباران های بی رحمانه علیه نقاط مسکونی این کشور،  نوشته های زیادی به رشته تحریر درآمده و سخن های بسیاری گفته شده است؛ ولیکن اکثر این تحلیل ها، در وجود و نقش آفرینی سه عامل اصلی تداوم و گسترش بمباران ها، اتفاق نظر دارند و به موارد سه گانه زیر به عنوان عوامل و زمینه سازان این گونه اقدامات نظامی سعودی ها اشاره می کنند:

 
الف- پیروی از همان منطق غلط و ضدانسانی که از ابتدا بر اساس آن جنگ تحمیلی علیه یمن آغاز شد و درصدد بود تا با درهم شکستن مقاومت مردم، زمینه های روی کار آوردن دولت دست نشانده ای را  ( به ریاست جمهوری عبدربه منصور هادی، رئیس جمهور مستعفی ) در این کشور فراهم کند.

      در واقع مقامات سعودی زمانی که نتوانستند در مذاکرات سه ماهه کویت، خواسته های سلطه گرانه و مداخله جویانه خود را بر طرف های یمنی تحمیل کنند، مجدداً به راه حل قبلی یعنی بمباران های گسترده نقاط مسکونی یمن روی آوردند.

 
ب یکی دیگر از دلایل اصلی تداوم وگسترش دامنه بمباران های مناطق مسکونی یمن را باید در ناکامی ها و شکست های منطقه ای و جهانی اخیر رژیم آل سعود جستجو کرد.

    زیرا که در صحنه منطقه ای، سیاست های مداخله گرانه و جنگ افروزانه حکومت ریاض در سوریه و عراق در آستانه شکست کامل قرار گرفته و در عرصه بین المللی به رغم تمهیدات دلاری عربستان، امواج جدیدی از اعتراضات علیه خاندان پادشاهی سعودی به راه افتاده است.
 
     در این حال، رژیم عربستان برآن است تا با شعله ور نگه داشتن آتش جنگ یمن، و افزایش دامنه بمباران ها، در داخل و خارج این گونه وانمود کند که، توانمندی های منطقه ای قبلی خود را حفظ کرده و بر خلاف گفته محافل رسانه ای و سیاسی، در مسیر اضمحلال و افول قرار نگرفته است.

 
ج عامل سوم، واکنش های کاملا انفعالی و مبتنی برنگرانیِ مقامات سعودی در برابر آغاز اجرای پروژه «دولت سازی» یا «نظام سازی» در یمن است. همان واکنش هایی که دنیای غرب نیز به علت نگرانی های شدیدش، از آن طرفداری می کند.

      دنیای غرب و ارتجاع عربی هیچگاه از برپایی دولتی مردمسالار و مقتدر و مبتنی بر فرهنگ بومی در کشور های اسلامی و عربی استقبال نمی کنند؛ بلکه به شدت تمام، از هر نوع حرکتی به سوی تشکیل چنین دولت هایی در جهان اسلام،  واهمه دارند.

       این درحالی است مردم یمن با تیزهوشی و روشن بینی تحسین برانگیزی به مرحله نظام سازی و به عبارت بهتر به مرحله برپایی ساختار جدید سازی گام برداشته و  با به نمایش درآوردن اجتماعات چند میلیونی، تداوم این حرکت بسیار پرثمر را تضمین کرده اند.




 
https://taghribnews.com/vdcceiqi02bq0m8.ala2.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی