تاریخ انتشار۲۷ خرداد ۱۳۹۶ ساعت ۱۱:۳۶
کد مطلب : 271833
آیت الله اراکی در دیدار با رئیس و معاونان دانشگاه مذاهب:

دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند منشأ تحولات بسیار زیادی در جهان اسلام شود

دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی در دیدار با رئیس و معاونان دانشگاه مذاهب اسلامی با قدردانی از فعالیت‌های صورت گرفته در مدت کوتاه مدیریت جدید این دانشگاه، گفت: امیدواریم دانشگاه مذاهب اسلامی به جایگاه شایسته خود دست پیدا کند که اگر بتوانیم این دانشگاه را آنچنان که هست معرفی و مدیریت کنیم، می‌تواند منشأ تحولات بسیار زیادی در جهان اسلام شود.
دانشگاه مذاهب اسلامی می‌تواند منشأ تحولات بسیار زیادی در جهان اسلام شود
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، جلسه صمیمی و دیدار رئیس و معاونان دانشگاه مذاهب اسلامی با آیت الله اراکی؛ دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی و رئیس هیئت امنای دانشگاه مذاهب برگزار شد که در این دیدار، ایشان ضمن استماع گزارشی از فعالیت‎های انجام شده در چند ماه اخیر توسط مسئولان دانشگاه، بیان داشت: ابتدا باید از زحمات و تلاش های جناب آقای دکتر مختاری ریاست دانشگاه که تمام وقت و نیروی خود را در راه فعال سازی و مدیریت دانشگاه به کار گرفته است، قدردانی کنیم.
 
آیت الله محسن اراکی در ادامه با بیان این که ما به حضور قوی علمی در جهان اسلام نیاز داریم، تصریح کرد: اگر بتوانیم از لحاظ بنیه علمی، دانشگاه مذاهب اسلامی را ارتقا دهیم، این دانشگاه می‌تواند به یک مرجع علمی عمومی در جهان اسلام تبدیل گردد و این در حالی است که بسیاری از مجامع علمی دارای مرجعیت، هویت سابق خود را از دست داده‌اند و اکنون این فرصت برای دانشگاه مذاهب اسلامی برای تبدیل شدن به یک مرجعیت علمی در دنیای اسلام فراهم است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی به برخی از اولویت‌هایی که ضرورت دارد در دستور کار مسئولان دانشگاه مذاهب اسلامی قرار گیرد اشاره کرد و گفت: اولویت اول شناسایی برخی از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی است که از ظرفیت و بستر فوق‌العاده‎ای برای همکاری‌های علمی برخوردار هستند. به عنوان مثال در کشورهای اسلامی منطقه روسیه که اخیرا نیز قرارداد خوبی با شورای مفتیان روسیه منعقد شده است، بستر فوق العاده‎ای وجود دارد و زمینه همکاری‌های علمی و جذب دانشجو از این کشورها بسیار زیاد است.
 
وی همچنین افزود: در کشورهای آسیای میانه، سوریه، عراق، شبه قاره و شرق آسیا نیز زمینه‌های خوبی برای جذب دانشجو و تعاملات علمی و دانشگاهی وجود دارد لذا باید کار متمرکزی روی آنها انجام دهیم و سال آینده بتوانیم تعدادی دانشجو از این کشورها جذب کنیم و حتی ما حاضر هستیم آنها را بورس کرده و هزینه آنها را بپردازیم و این کمکی برای دانشگاه مذاهب اسلامی خواهد بود.
 
آیت الله اراکی با تاکید بر این که در داخل کشور نیز باید بر روی تعمیق علمی دانشگاه مذاهب اسلامی کار کنیم، اظهار داشت: اگر در داخل نیز سطح علمی دانشگاه مذاهب اسلامی را بالا ببریم دارای مرجعیت و مورد توجه تمامی مذاهب قرار می‎گیرد و می‎توانیم دانشجویان با استعداد را به دانشگاه جذب نمائیم. بنابراین باید به نحوی دانشجوی خوب و قوی تربیت کنید که استادان حوزه و دانشگاه و علمای شیعه و اهل سنت از فارغ التحصیلان این دانشگاه باشند. البته باید استادان و علمای اهل سنت و شیعه را از حوزه‌ها و مدارس علوم دینی شناسایی و از آنها استفاده کنید تا حضورشان به دانشگاه اعتبار ببخشد.
 
وی خاطرنشان کرد: نکته مهم دیگر درباره این دانشگاه این است که اساسا جهت‌گیری دانشگاه مذاهب اسلامی باید به سمت علوم اسلامی مقارن باشد و این مسأله باید در تاسیس و راه اندازی رشته های جدید مورد توجه قرار گیرد. عرفان، فلسفه و علم کلام و سایر رشته‌ها را باید به صورت مقارن ارائه داد؛ اینها به دانشگاه مذاهب اسلامی امتیاز می‌دهد و آن را متمایز می‌کند.
 
رئیس هیأت امنای دانشگاه مذاهب اسلامی همچنین با تاکید بر ایجاد رشته های جدید با توجه به نیاز روز در این دانشگاه، گفت: رشته‌های دیگری همچون ارتباطات اسلامی که مقوله بسیار مهم و پرکاربرد است یا علوم سیاسی اسلامی، اقتصاد اسلامی و... در رشته های تفسیر و علوم قرآن نیز باید در این دانشگاه بیشتر کار شود و این دانشگاه تبدیل به قطب دانش قرآنی کشور گردد زیرا عمق دانش تفسیر ایرانی‌ها خیلی بهتر از سایر کشورهاست و این توان علمی باید در دانشگاه مذاهب اسلامی خود را نشان دهد.
 
آیت الله اراکی توجه و کار ویژه بیش از پیش در خصوص پایان نامه‎های دانشجویی از لحاظ کیفی را از دیگر مطالبات و ضرورت ها در دانشگاه عنوان کرد و افزود: باید به نحوی برنامه‌ریزی ویژه‎ای در این خصوص شود هم در موضوعات و هم روش ارائه مطالب کار کنید و سخت گیری بیشتری داشته باشید و در این زمینه هرچقدر هزینه کنیم یک سرمایه‌گذاری است. البته به اعتقاد بنده هرچه برای دانشگاه مذاهب اسلامی هزینه کنیم، هزینه نیست بلکه یک نوع سرمایه گذاری است.
 
دبیرکل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی یادآور شد: در خصوص ارتباط با دانشگاه های دنیا و تبادل استاد و دانشجو نیز یک موضوع مهمی است که البته باید تبدیل به یک ارتباط علمی و همکاری مستمر گردد و تامین استادان برجسته برای دانشگاه های آنها در رشته‌های مختلف و دعوت از استادان و دانشجویان آنها برای حضور در ایران پیگیری شود. مسئله بانوان نیز مهم است و می‌توانیم از این نیروی عظیم بانوان که فراغت خوبی برای کارهای علمی و فکری دارند استفاده کنیم و بتوانیم بانوان دانشمند تقریبی را به دنیا معرفی نمائیم.
 
وی برنامه ریزی و توجه به مسأله آموزش زبان به دانشجویان دانشگاه مذاهب اسلامی را یکی از مهمترین و اثرگذارترین اقدامات عنوان و تصریح کرد: دانشجوی این دانشگاه حداقل باید به یک یا دو زبان غیر فارسی مسلط شود و باید حداقل به زبان عربی و انگلیسی مسلط باشد و این کار با تشکیل دوره های ویژه امکان پذیر است. این یکی از کمبودهای ما حتی در حوزه‌های علمیه است که باید برطرف شود. اگر دانشجوی دانشگاه مذاهب اسلامی این ویژگی را پیدا کند یک امتیاز برای دانشگاه است که این امتیاز ها خود به خود باعث جذب بیشتر دانشجو خواهد شد.
 
آیت‌الله محسن اراکی همچنین بیان داشت: در خصوص رشته ادبیات عرب نیز جا دارد دانشگاه مذاهب اسلامی به یک مرکز برجسته در جهان اسلام درموضوع ادبیات عرب تبدیل شود.
 
در ابتدای این دیدار حجت الاسلام والمسلمین دکتر محمد حسین مختاری؛ رئیس دانشگاه مذاهب اسلامی با قدردانی و تشکر از حمایت‌های آیت الله اراکی از تیم مدیریتی دانشگاه گزارشی از فعالیت‏های چندماه اخیر و برنامه‌های پیش‌رو ارائه داد.
 
دکتر مختاری گفت: ساماندهی و راه اندازی انتشارات و امور مجلات دانشگاه، ایجاد مقدمات راه اندازی دانشگاه مجازی، فعال کردن بخش بین الملل، تمهید مقدمات راه اندازی مرکز زبان دانشگاه، برگزاری آزمون جذب اختصاصی از میان طلاب شیعه و اهل‌سنت، پیگیری رفع مشکل عنوان غیرانتفاعی، راه اندازی رشته های جدید در کارشناسی و ارشد در تهران و واحدها، برنامه ریزی برای استفاده از استادان بنام حوزه و دانشگاه، تدوین سند چشم انداز دانشگاه، تبادل استاد دانشجو و ایجاد فرصت های مطالعاتی با دانشگاه های معتبر، انعقاد تفاهم نامه با دانشگاه ها، دیدارهای مهم داخلی و خارجی با هدف بهره مندی از ظرفیت های آنان و معرفی دانشگاه، برنامه‎های ویژه در حوزه های دانشجویی و فرهنگی، پژوهش و فناوری، آموزش و حوزه بین الملل و... از مجموعه اقدامات صورت گرفته در این مدت بوده که امیدواریم بتوانیم دانشگاه را به عنوان آبروی نظام اسلامی مطرح کنیم.
 
 
 
https://taghribnews.com/vdcbf8b5frhbzwp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی