تاریخ انتشار۲۷ شهريور ۱۳۹۶ ساعت ۱۳:۰۰
کد مطلب : 284325
معرفی کتاب:

تاملی بر مساله ی وحدت اسلامی از دیرباز تا دیروز با تکیه بر جنبش اتحاد اسلام

مناسبات علماى شیعه با خلافت عثمانى، در مطبوعات غرب بازتابى آب و تاب دار پیدا مى نمود. روزنامه ى تایمز به تاریخ 3 اوت 1903 م.(1870 هـ.ق) مى نویسد « مسئله‌ى به رسمیت شناختن سلطان ترکیه به عنوان خلیفه یا امیرالمؤمنین توسط برخى از روحانیون صاحب نفوذ مطرح گردیده که احتمالا این گروه متأثر از اندیشه‌ى "اتحاد اسلام" سید جمال الدین بوده اند که امید داشت سازشى بین فرق سنى و شیعه برقرار سازد». تجدید پیوند دنیاى شیعى با دنیاى اهل سنت، محصول فرهنگ سازى جنبش اتحاد اسلام بود. این فرهنگ، فرهنگ وحدت طلبى و هم سازگرى اسلامى بود. بروزگاه هاى برجسته‌ى این فرهنگ را سالیانى پس از روزگار سید جمال الدین و سلطان عبدالحمید دوم، در جبهه گیرى مشترک دو حوزه ى شیعى و سنى در مقابله با تجاوز ایتالیا به طرابلس غرب - لیبى - و وقایع جنگ جهانى اول مى توان مشاهده نمود.
تاملی بر مساله ی وحدت اسلامی از دیرباز تا دیروز با تکیه بر جنبش اتحاد اسلام
این کتاب با رویکردی تاریخی به مسئله وحدت اسلامی پرداخته است.
دکتر محمدحسین امیراردوش نویسنده کتاب، با بررسی دقیق و موشکافانه عملکرد امویان، عباسیان و سایر حکومت هایی که بر سرزمین های اسلامی حکمرانی کرده اند و نیز با بررسی رویکرد عامه مردم مذاهب مختلف در طول تاریخ اسلام، به این نتیجه می رسد که تاریخ اسلامی بیش از آن که تاریخ تفرقه باشد، تاریخ وحدت است.
ایشان در این کتاب قطور حتی به نمونه هایی از درگیری های نظامی میان خود مذاهب اهل سنت و حتی همکاری سران مذاهب اسلامی با مغولان برای رویارویی با مذهب دیگر اشاره می کند، اما بر این باور است که این ناهمسازگری ها اولا صرفا در برهه هایی از تاریخ روی داده و نباید آن را به کل تاریخ اسلام تعمیم داد، و ثانیا دلیل این تقابل ها سیاسی و در جهت کسب منافع بوده که صرفا پوششی از مذهب می گرفته است.
در این کتاب همچنین به بررسی طرح های وحدت خواهانه ای که در طول تاریخ اسلام ارائه شده نیز پرداخته می شود. طرح هایی نظیر طرح سیدجمال الدین اسدآبادی، سلطان عبدالحمید عثمانی، شیخ الرئیس قاجار و ... نمونه هایی از الگوهای موفق همسازگرایی نظیر حکومت عمر بن عبدالعزیز نیز مورد بررسی قرار می گیرد.
این کتاب که توسط انتشارات مجمع تقریب مذاهب اسلامی منتشر شده، کتابی تاریخی و بسیار شیرین است که ریز وقایع تاریخی را رویاروی مخاطب قرار می دهد. شاید شیرینی این کتاب به همان دلیلی باشد که نویسنده در مقدمه بدان اشاره کرده است: «دلی» بودن نگارش این کتاب.

 
فهرست
...
عصر خلفای راشدیم
عصر اموی
عصر عباسیان
عصر صفوی
و...

 
ناشر: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، معاونت فرهنگی
تعداد صفحه: 700 
شابک: 964-7994-93-1 
قطع کتاب: وزیری 
وزن: 1139 گرم 

 
https://taghribnews.com/vdcb5ab5srhbwfp.uiur.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی