تاریخ انتشار۲۹ ارديبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۴۴
کد مطلب : 231944
با حضور روسای جمهوری دو کشور؛

امضای دو سند همکاری بین ایران و کرواسی / تاکید بر وحدت و انسجام همه ادیان به عنوان نیاز بیشتر جوامع مسلمان

رئیس جمهور پس از امضای سند و یادداشت تفاهم همکاری گفت: درخصوص لزوم همفکری و هماهنگی بین ادیان بزرگ آسمانی و وحدت و انسجام همه ادیان در شرایطی که به این وحدت و انسجام نیاز بیشتری داریم بحث و تبادل نظر صورت گرفت.
امضای دو سند همکاری بین ایران و کرواسی /  تاکید بر وحدت و انسجام همه ادیان به عنوان نیاز بیشتر جوامع مسلمان
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا) این موافقتنامه و یادداشت تفاهم همکاری امروز پس از نشست مشترک هیات های عالیرتبه دو کشور و درحضور حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی و خانم «کولیندا گرابار کیتاروویچ» روسای جمهوری اسلامی ایران و کرواسی به امضا رسید.
 
موافقتنامه همکاری های اقتصادی و یادداشت تفاهم همکاری های اتاق بازرگانی ایران و کرواسی اسنادی بود که توسط مقامات ارشد تهران و زاگرب امضا شد.

آقای روحانی پس از دیدار کولیندا گرابار کیتاروویچ، رئیس جمهور کرواسی و برگزاری مراسم امضای توافقنامه میان دو کشور، با اشاره به موقعیت جغرافیایی این کشور در منطقه بالکان تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بلافاصله پس از آغاز استقلال کرواسی این کشور را به رسمیت شناخت.

رئیس جمهور افزود: همواره روابط خوب و دوستانه ای بین جمهوری اسلامی ایران و کشور کرواسی وجود دارد.
آقای روحانی ادامه داد: کشور کرواسی به دلیل مشترکات تاریخی و فرهنگی با ایران، جایگاه و موقعیت جغرافیایی آن به لحاظ اینکه می تواند دروازه ای برای روابط ما با کرواسی و همچنین همه اتحادیه اروپا باشد برای جمهوری اسلامی ایران حایز اهمیت است.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: روابط دو کشور در طول چند سال گذشته به دلیل وجود تحریم ها، روابط مناسب و متناسب با ظرفیت های دو کشور نبوده است.

آقای روحانی اظهار داشت: در این سفر رئیس جمهور کرواسی و هیئت همراه تصمیم گرفتند تا روابط دو کشور را در زمینه های مختلف اقتصادی به ویژه حوزه انرژی و حمل و نقل توسعه دهند.

رئیس جمهور تاکید کرد: سفر رئیس جمهور کرواسی به همراه
هیئت مهم تجاری و اقتصادی این کشور به ایران به معنای اراده سیاسی دولت کرواسی برای توسعه روابط اقتصادی بین دو کشور است.

آقای روحانی با اشاره به بحث و بررسی در جلسات خصوصی و عمومی روسای جمهوری دو کشور تصریح کرد: در این جلسات ظرفیت های دو کشور برای توسعه روابط و سرمایه گذاری‌ها مورد بحث و بررسی قرار گرفت و همچنین توانمندی های ایران در زمینه فنی مهندسی در کرواسی و ظرفیت های فراوان کشورمان برای جذب سرمایه و فناوری نیز مورد بررسی قرار گرفت.

رئیس جمهور یادآور شد: علاوه بر مسائل اقتصادی دو طرف علاقه مندی خود را برای توسعه روابط فرهنگی ، هنری، دانشگاهی، علم و فناوری اعلام کردند.

آقای روحانی موضوع گردشگری را از جمله موارد حایز اهمیت در گفتگوهای دوجانبه برشمرد و گفت: جاذبه های طبیعی و تاریخی منطقه بالکان و همچنین جاذبه های طبیعی و گردشگری ایران از جمله مواردی است که می تواند دو طرف را در این زمینه تشویق کند تا راه را برای دیدار مردم با مردم و گردشگری فراهم کنند.

رئیس جمهور بررسی شرایط منطقه ای را از دیگر موارد مورد بحث در این گفتگو خواند و تصریح کرد: لزوم ثبات و انسجام بیشتر در منطقه بالکان و همچنین مسائل مهم منطقه ما به ویژه کشورهایی که با معضل تروریسم مواجه هستند جزو موارد مورد بحث دو طرف بود.

آقای روحانی ادامه داد: موضوع مبارزه با تروریسم و لزوم همکاری دو کشور با اتحادیه اروپا و ضرورت وجود اراده جدی همه کشورهای جهان، به عنوان یک معضل منطقه ای و جهانی مورد تاکید دو طرف بود.
 
رئیس جمهور افزود: رئیس جمهور محترم کرواسی بر احترام مردم این کشور به دین مبین اسلام و همچنین یکصدمین سال پذیرش دین اسلام به عنوان دین رسمی منطقه بالکان تاکید کرد.

وی افزود: در این زمینه درخصوص لزوم همفکری و هماهنگی بین ادیان بزرگ آسمانی و وحدت و انسجام همه ادیان در شرایطی که به این وحدت و انسجام نیاز بیشتری داریم بحث و تبادل نظر صورت گرفت.

آقای روحانی ضمن تشکر از حضور مفتی اعظم زاگرب به عنوان عضوی از هیئت همراه رئیس جمهور کرواسی در سفر به تهران تصریح کرد: ما این اقدام را به معنای احترام دولت کرواسی به دین مبین اسلام و رابطه دنیای اسلام و مسلمانان کرواسی تلقی می کنیم.
رئیس جمهور در پایان سخنان خود بار دیگر از سفر خانم کولیندا گرابار کیتاروویچ و هیئت همراه به تهران تشکر کرد.

 
https://taghribnews.com/vdcay6nuy49neo1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی