تاریخ انتشار۵ اسفند ۱۳۸۹ ساعت ۷:۱۵
کد مطلب : 40575
فارین پالیسی تحلیل می‌کند:

علت تغییر رویکرد تل آویو در برابر حمله به ایران

“بنیامین نتانیاهو"، نخست وزیر اسراییل، نخستین نفر یا آخرین مقام اسراییلی نیست که سخنان تحریک آمیزی را درباره ایران به زبان می آورد و ایران را یک تهدید واقعی و برنامه هسته ایش را همچون هولوکاستی دیگر برای اسراییلی ها می‌داند.
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل
خبرگزاری تقریب (تنا):

مجله آمریکایی “فارین پالیسی”، با انتشار مقاله ای که به بررسی “علت تغییر رویکرد اسراییل در برابر حمله به ایران می‌پردازد.” این نشریه اورده است": اما به تازگی در اسراییل به طور حیرت انگیزی، کمتر بیم و نگرانی از این مسأله دیده می شود. هیچ یک از مقام های اسراییلی از زمانی سخن نمی گویند که با گذر از آن برنامه ایران توقف ناپذیر خواهد شد؛ ضرب الاجلی که پیش از این تنها یک سال محاسبه می شد."

تحلیلگران و کارشناسان صهیونیستی نیز تحریم های بیشتر و اقدامات سری و مخفیانه را به گزینه نظامی ترجیح می دهند. از این منظر، می توان پیش بینی کرد که احتمال حمله اسراییل به ایران، دست کم تا هشت ماه آینده بسیار پایین است.

این مقاله می افزاید، ولی چه چیزی موجب تغییر رویکرد اسراییل شده است؟ مقامات ایرانی ادعا می کنند تحریم های سازمان ملل برای کشورشان مفید بوده و آنها را به سوی برخی اصلاحات اقتصادی لازم الاجرا کشانده، حال آن که مقامات اسراییلی بر این مسأله تأکید می ورزند که تحریم ها، اقتصاد ایران را با بحران های تازه ای روبه رو ساخته است و مدعی آن هستند که ویروس کامپیوتری “استاکس نت” و برخی دیگر از اقدامات خرابکارانه، توانسته اند سانتریفیوژهای ایران را از کار بیندازند و روند پیشرفت برنامه هسته ای این کشور را کندتر از پیش کنند؛ موضوعی که مقامات ایرانی آن را رد کرده و می گویند اوضاع در کنترل آنهاست.

“فارن پالیسی” می افزاید:" مهمترین دلیل برای اتکا به تحریم های سختگیرانه و اقدامات مخفیانه، خریدن زمان است، چراکه از سویی اثرات منفی تحریم ها ممکن است تهران را در پای میز مذاکره به مصالحه کشاند و از سوی دیگر، اسراییل با کمک “استاکس نت” خوشبینانه تر به توانایی خود برای تخریب برنامه های هسته ای ایران در بلندمدت می نگرد.

اما شاید یک دلیل دیگر که بیانیه هایی مبنی بر قدرتمند شدن ایران به لحاظ سیاسی و دیپلماتیک و تهدیدهای ناشی از آن صادر نمی شود، مسأله تهدیدهای بالقوه از سوی غزه، لبنان و مصر باشد که توجه صهیونیست ها را معطوف خود ساخته است. حال با این همه اشتباه است اگر گمان کنیم رویکرد اسراییل در برابر حمله نظامی به ایران تغییر کرده است."

“فارین پالیسی” در پایان می افزاید:" هرچند هیچ گونه نشست سیاسی در این زمینه برگزار نشده است، تحلیلگران صهیونیستی، همچنان بر این باورند که دولتشان اعمال فشار را یک گزینه مناسب می داند و “نتانیاهو” ایران هسته ای را برنمی تابد."

نظر:نقل اينگونه مقالات برای آشنايی بيشتر خوانندگان با نگرانی غرب وارعاب مردم ايران واميد دهي به رژيم اشغال گر قدس است، بخصوص در شرايط فعلی كه اسراييل در سخت ترين حالت نا امنی منطقه ی بسر می برد.
https://taghribnews.com/vdcammny.49nw015kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی