تاریخ انتشار۱۴ آذر ۱۳۸۹ ساعت ۱۲:۱۱
کد مطلب : 33096
انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب منتشر کرد:

"سرشت انسان در اسلام و مسیحیت"

به قلم دکتر عبدالرحیم سلیمانی اردستانی
سرشت به چیزی گفته می شود که جزء ذات هر چیزیست، نه از عوارض آن. آن اموری که بخشی از خمیره چیزی بوده و هنگام آفرینش و خلقت همراه بوده و از او جدا نشدنی است، سرشت آن چیز است. قرآن مجید واژه فطرت را در این معنا به کار برده است: " فطرة الله التی فطر الناس علیها لا تبدیل لخلق الله "
"سرشت انسان در اسلام و مسیحیت"
خبرگزاری تقریب (تنا):

کتاب سرشت انسان در اسلام و مسیحیت در ۵ بخش به قلم نگارش درآمده است. نویسنده پیش از آغاز بحث اصلی در مقدمه خود تحت عنوان سخن آغازین به ارائه کلیات بحث پرداخته است. در این قسمت وی به توضیح و تبین برخی کلید واژه های کتاب چون سرشت، انسان، عهدین و قرآن مبادرت ورزیده و از جایگاه انسان شناسی در دو دین اسلام و مسیحیت، دامنه و نظام پرداخت موضوع مورد بحث سخن به میان آورده است. 

بخش اول کتاب " خلقت آدم و گناه او در قرآن و تورات " است. چگونگی خلقت انسان، وضعیت اولیه او، گناه و هبوط یا سقوط او و وضعیت او پس از گناه در قرآن و تورات آمده است. نویسنده در این بخش، نظر قرآن و تورات را در باب مباحث مذکور بیان می نماید. 

بخش دوم کتاب به بررسی " سرشت انسان در عهد جدید " پرداخته است. در این بخش ابتدا با سرشت انسان در نوشته های پولس و یوحنا آشنا می شویم. مسائلی چون قهر و آشتی انسان با خدا پس از گناه اول آدم، از بردگی تا فرزندی خدا، طبیعت کهنه و طبیعت نو، مرگ و حیات جاودانه و گناه موروثی و عادل شمردگی در این قسمت برای خواننده مطرح می شوند. نویسنده در ادامه از سرشت گناه آلود انسان به عنوان محور الهیات پولسی یاد کرده و به توضیح و تبین نقش این سرشت گناه آلود در مسیح شناسی و طریقه نجات و رستگاری انسان می پردازد. 

بخش سوم کتاب " سرشت انسان در تاریخ اندیشه مسیحی و منازعات فرقه ای " می باشد. نویسنده در این بحث، آراء مطروحه در باب سرشت انسان در دوره آبای اولیه کلیسا، در شوراهای کلیسا و در دوره نهضت اصلاح دینی را پیش روی خواننده قرار می دهد. سپس دیدگاه مصلحان پروتستان یعنی مارتین لوتر، اولریش تسوینگلی و جان کالون را درباره سرشت انسان بیان می نماید. وی در نهایت بررسی تطبیقی دیدگاه کلیساهای کاتولیک، پروتستان و ارتدوکس در باب سرشت انسان را به انجام می رساند. 

در بخش چهارم کتاب، سلیمانی اردستانی به بحث و بررسی درباره " سرشت انسان در قرآن و سنت " می پردازد. وی از فطرت خاص انسان از دیدگاه قرآن سخن به میان آورده و آیات فطرت، صبغه و میثاق را توضیح و تفسیر می نماید. نویسنده در پایان این قسمت، از سرشت حق گرایانه و خدا باورانه ای سخن می گوید که انسان مجهز به آن، پای به این جهان می گذارد. در ادامه این بخش جایگاه انسان در میان سایر موجودات مورد بررسی قرار می گیرد. دیگر مباحث مهم این بخش، ویژگی های انسان در قرآن، نقاط ضعف انسان و هدف خداوند از خلقت انسان می باشد. 

بخش پایانی کتاب " مقایسه دیدگاه دو سنت در باب سرشت انسان " را مورد بررسی قرار می دهد. نویسنده در این بخش به بررسی تطبیقی آنچه که در بخش های گذشته مطرح شده بود، می پردازد. سلیمانی اردستانی به مقایسه دیدگاه های اسلام و مسیحیت در باب تاثیر گناه آدم بر سرشت و زندگی انسان و مفاهیمی چون گناه موروثی و فطرت الهی، تحول و ثبات سرشت انسان، سرشت انسان و نجات و رستگاری، قدرت و مسئولیت، شریعت و شعایر، نگاه به دنیا و زندگی معنوی، آخرت شناسی و معاد، مبادرت می ورزد. 

یادآور می شود که کتاب " سرشت انسان در اسلام و مسیحیت (با تکیه بر قرآن و عهدین)" نوشته دکتر عبدالرحیم سلیمانی اردستانی پاییز امسال به همت انتشارات دانشگاه ادیان و مذاهب با شمارگان ۲ هزار نسخه به زیور طبع آراسته شد.
https://taghribnews.com/vdcaiwne.49neo15kk4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی