تاریخ انتشار۱۰ مهر ۱۳۹۴ ساعت ۱۴:۰۷
کد مطلب : 207167

مدیریت امور حج در اولویت عربستان سعودی نبوده است

کارشناس امور بین الملل با اشاره به اینکه امور مربوط به حج در اولویت عربستان نبوده است، تأکید کرد: مجموعه ای از کشورهای اسلامی باید بر امور مربوط به حج نظارت داشته باشند.
مدیریت امور حج در اولویت عربستان سعودی نبوده است
"حسین شیخ الاسلام" کارشناس امور بین الملل در گفتگو با خبرنگار تقریب، پیرامون فاجعه منا گفت: عربستان سعودی به دلیل گرفتاریهای شاهنشاهی که برای خودش ایجاد کرده، امور مربوط به حج در اولویت کارهایش نبوده است، از طرفی چون نمی خواهد دموکراسی در بحرین شکل بگیرد، نیروهای کارکشته و با تجربه اش را به بحرین فرستاده و تعداد زیادی از آنها هم که علیه مردم بی گناه یمن به کار گرفته است و آنچه برایش باقی مانده است، تعدادی نیروهای ناپخته و ناکارآمد است.

وی با انتقاد از اینکه عربستان سعودی امسال برای مردم سوریه و یمن ویزای حج صادر نکرده است، گفت: کشوری که برای عده ای ویزا صادر می کند، از نظر شرعی و اسلامی و از نظر حقوق اسلامی، مسئول تأمین امنیت آنهاست، اما حکومت عربستان سعودی شاهنشاهی است و شایسته سالاری نیست که آدمهای لایق بر سر کار باشند و پاسخگوی امنیت مردم باشند.

کارشناس امور بین الملل با اشاره به حوادث حج امسال، از جمله سقوط جرثقیل و پنکه سقفی و فاجعه دردناک منا که در آن صدها نفر کشته و زخمی شدند، گفت: اگر سلامت حجاج برای عربستان سعودی در اولویت بود، باید ساخت و سازهای اطراف حرم را در ایام حج متوقف می کرد و نظارت بهتر و درستی بر امور مربوط به حجاج داشت.

شیخ الاسلام در ادامه با اشاره به اینکه برخی از مقامات سعودی از روی بی عقلی، حادثه منا را به قضا و قدر نسبت می دهند و یا بر گردن آفریقاییها و دیگران می اندازند، گفت: اگر فقط یک حادثه و اتفاق بود، شاید می شد، قبول کرد که قصوری صورت نگرفته است، اما وقتی چندین حادثه در این ایام اتفاق می افتد، به این معنی است که سیاستگذاری و برنامه ریزی اشتباه بوده است.

شیخ الاسلام در پایان تأکید کرد: برای اینکه از این پس شاهد چنین حوادثی نباشیم، باید مجموعه ای از کشورهای اسلامی بر حج نظارت کنند.
https://taghribnews.com/vdcai0nu049nw61.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی