تاریخ انتشار۱۰ آذر ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۱۱
کد مطلب : 252419
حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی در کنفرانس وحدت اسلامی اندونزی:

وحدت و همسویی، نتیجه بیداری است/ بدون دستیابی به وحدت کلمه، ترسیم هر چشم اندازی برای امت اسلامی، امری غیر قابل حصول است

عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب تأکید کرد: وحدت و همسویی، نتیجة بیداری است. غفلت، مایه پراكندگی و آشفتگی است؛ مردمی كه بر خواب دیرین و غفلت‌های تاریخی خود غلبه كنند، به وحدت می‌گرایند و از هم جدا نمی‌شوند.
وحدت و همسویی، نتیجه بیداری است/ بدون دستیابی به وحدت کلمه، ترسیم هر چشم اندازی برای امت اسلامی، امری غیر قابل حصول است
به گزارش خبرنگار تقریب از جاکارتا، حجت الاسلام و المسلمین سید محمد حسینی شاهرودی نماینده ولی فقیه در استان کردستان طی سخنانی در کنفرانس "وحدت اسلامی؛ ضرورت ها و چشم انداز آینده" که روز چهارشنبه در جاکارتا پایتخت اندونزی برگزار شد، اظهار داشت: ضرورت و اهمیت بحث «وحدت اسلامی» همواره از جمله دغدغه های فكری و دیرینه رهبران و مصلحان دینی بوده است و پیشگامان تقریب و وحدت اسلامی، جهت تحقق و عینیت «امت اسلامی» راهکار های مختلفی را ارایه کرده اند. اما تاكنون علی رغم این تلاش ها، این آرمان عالی همچنان در مرحله یك نظریه باقی مانده است.
 
وی افزود: از سوی دیگر حضرت امام خمینی(ره) كه توانست آمال و ایده حكومت اسلامی را در گوشه ای از سرزمین پهناور جهان اسلام عینیت بخشد، هیچگاه از دغدغه تشكیل امت بزرگ اسلامی در راستای ایجاد حكومت جهانی اسلام آرام نگرفت و همواره این موضوع را مورد تأكید و اهتمام قرار می داد و پس از او نیز همواره رهبر معظم انقلاب منادی آن بوده است.
 
حجت الاسلام و المسلمین حسینی شاهرودی اظهار داشت: شرایط کنونی جهان اسلام ما را در یک پیچ تاریخی و نقطه عطفی قرار داده است که یا به سوی ایجاد زمینه های تشکیل تمدن اسلامی پیش می رویم و یا به تجزیه مجدد و تضعیف بیشتر مبتلا خواهیم شد. همین حساسیت است که ما را برآن داشته تا در حد خود، با استعانت از خداوند متعال به تقویت آموزه های اصیل دینی پرداخته و به سوی امت واحده اسلامی حرکت نماییم که در قرآن کریم می فرماید: وَ إِنَّ هذِهِ أُمَّتُكُمْ أُمَّةً واحِدَةً وَ أَنَا رَبُّكُمْ فَاتَّقُونِ (مؤمنون: آیه 52) و «همانا همه شماها امّت واحدى هستید و من پروردگار شمایم از مخالفت فرمان من بپرهیزید.»
 
وی با بیان اینکه اسلام همواره، چشم اندازی از حیات زمینی و آخرتی را ارائه می‌کند، تأکید کرد: یکی از مهم‌ترین گام‌هایی که باید در راستای تحقق چشم‌انداز جهان اسلام برداشته شود، ایجاد هم صدایی و وحدت میان امت اسلامی است؛ چنان که به نظر می‌رسد بدون دستیابی به وحدت کلمه، بر اساس آموزه‌های دین اسلام، ترسیم هر چشم اندازی برای امت اسلامی، امری دشوار و غیر قابل حصول می نماید.
 
عضو شورای عالی مجمع جهانی تقریب اظهار داشت: در اسلام، وحدت، تنها از آن رو که وحدت است، مطلوب و پسندیده نیست؛ بلکه وحدتی از نظر اسلام درخور تجلیل است که گرد محور حق و اصول عالی انسانی و بر پایه نوامیس هستی باشد؛ وحدت و همبستگی در عناصر صرفاً مادی، هر قدر هم قوی باشد، نمی‌تواند مبنای یک زندگی مشترک با اهداف و مصالح مشترک قرار گیرد و سرانجام، تضاد خواست‌ها، تباین افکار و در نتیجه، اختلاف نظر در تشخیص مصالح زندگی، شیرازه آن اجتماع را از هم می‌گسلد و وحدت اجتماعی و هماهنگی دسته جمعی را از میان خواهد برد.
 
حجت الاسلام حسینی شاهرودی تأکید کرد: در تفكر دینی، هرگز مراد از وحدت كنار نهادن سایر مذاهب نیست. وحدت اسلامی به كارگیری ابزار تحقق امت واحده به عنوان یك آرمان نهایی، در سطح جوامع و جهان اسلام است. بنابراین از نظر مفهومی، وحدت اسلامی، از جهت روش و ابزار شامل تمامی تصمیم سازی ها، سیاست-گذاری ها، اتخاذ روش های واحد، بهره گیری از امكانات مشترك و تدابیری می شود كه نتیجه و پیامد آن، تحقق وحدت امت اسلامی است.
 
وی تأکید کرد: وحدت و همسویی، نتیجة بیداری است. غفلت، مایه پراكندگی و آشفتگی است؛ مردمی كه بر خواب دیرین و غفلت‌های تاریخی خود غلبه كنند، به وحدت می‌گرایند و از هم جدا نمی‌شوند.
 
نماینده ولی فقیه در استان کردستان به چالش های جهان اسلام اشاره کرد و گفت: چالش های جهان اسلام دو نوع هستند یکی چالش های درونی و دیگری چالش های بیرونی؛ از عوامل درونی تفرقه در جهان اسلام، می‌توان به این موارد اشاره کرد: اختلاف و عصبیت‌های مذهبی؛ جهل متقابل مذاهب نسبت به یکدیگر؛ جعل و انتشار اتهامات یا اکاذیب و تبادل القاب و اوصاف نادرست؛ عصبیت‌های قومی؛ انحطاط اخلاقی و سقوط در پرتگاه بی بند و باری؛ اختلافات و ادعاهای مرزی میان اکثر کشورهای اسلامی؛ اختلافات مسلکی سیاسی؛ توسعه طلبی‌های نظامی و سیاسی؛ اختلاف سطح درآمد در کشورهای مختلف اسلامی.
 
وی افزود: اما در رابطه با علل بیرونی تفرقه در جهان اسلام نیز می‌توان به مواردی همچون تهاجم سیاسی- فرهنگی به منظور فروپاشی قدرت اسلام، سست کردن پیوندهای توده‌های مسلمان با سنت اسلامی، قطع رابطه فرهنگی امت‌های مسلمان با اسلام حقیقی، تضعیف زبان‌های اسلامی، شکل‌گیری رژیم صهیونیستی به منزله دشمن وحدت مسلمین، تأسیس پایگاه‌های نظامی در نقاط مختلف کشورهای اسلامی و حضور نیروهای نظامی بیگانه در هوا و دریا به منظور تهدید مسلمانان اشاره کرد.
https://taghribnews.com/vdca6unuo49nmy1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی