تاریخ انتشار۱ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۳۲
کد مطلب : 272471
//با حضور معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی//

برگزاری نشست تحلیلی خبرگزاری تقریب با موضوع « روزجهانی قدس»

نشست تحلیلی خبرگزاری تقریب با موضوع « روزجهانی قدس»باحضور منوچهر متکی؛ معاون بین الملل مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برگزار شد.
برگزاری نشست تحلیلی خبرگزاری تقریب با موضوع « روزجهانی قدس»
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، متن کامل این نشست به شرح زیر است:

مجری: به نظر جنابعالی، برگزاری مراسم روز جهانی قدس چه جایگاهی در مبارزات ضد صهیونیستی دارد و تا چه اندازه می تواند در احقاق حقوق فلسطینیان و آزادی سرزمین فلسطین از چنگال صهیونیسم مؤثر باشد؟

دکتر منوچهر متکی: اعلام آخرین جمعه ماه مبارک رمضان، به عنوان روز جهانی قدس در واقع یکی از میراث‌های ماندگار امام راحل است بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در ایران؛  و چون خاستگاه قدس و فلسطین، یک خاستگاه اسلامی است، بنابراین روز جهانی قدس را می توانیم، جزو ایام‌الله محسوب بکنیم و اینکه روز قدس یک نماد، یک نشان، یک آدرس است برای اینکه مسلمانان جهان بر اساس وحدت و همدلی که در واقع رمزگشای حل مشکلات جهان اسلام است، این روز را گرامی بدارند در جهان. و لذا روز قدس با برگزاری راهپیمایی‌ها، سخنرانی ها، مصاحبه ها و سایر ظرفیت‌هایی که می‌تواند در معرفی نمادین این روز به جهانیان مؤثر باشد، حتما بسیار نقش آفرین است.

در ایران اسلامی، طی سی و هشت-نه سال گذشته مردم ما با این توصیۀ امام و این تصمیم حضرت امام(ره) همواره نشان دادند که یکی از روزهای پرشکوه در کشورمان است و به همین علت هم است که هر تحلیلگری که در دنیا کمترین آشنایی با مسایل آسیای غربی(خاورمیانه) و مسألۀ فلسطین داشته باشد، ایران را در صدر مدافعین و حامیان نهضت فلسطین و حقوق ملت فلسطین می‌داند.
 
 
*****
 
 
مجری: براساس مجموع اخبار وگزارش های رسیده از فلسطین، مبارزات کنونی مردم این سرزمین، درچه مرحله ای قرار دارد و «انتفاضه سوم» چه نقشی را در پیشبرد این مبارزات وتحقق اهداف فلسطینیان داشته است؟

دکتر منوچهر متکی: شکل گیری رژیم غیرمشروع و غیرقانونی صهیونیستی در فلسطین اشغالی، دو عنصر شکل‌دهندگان و نحوه شکل‌گیری دارد که از نظر شکل‌دهندگان، امسال صدمین سال صدور اعلامیۀ «بالفور» است. اعلامیۀ «بالفور»، انگلیس را در صدر کشورهایی قرار می دهد که غصب سرزمین ملت فلسطین را سعی کردند به عنوان یک تصمیم، اعلام بکنند. موقعی که پارلمان انگلیس اعلامیۀ« بالفور» را به تصویب رساند در 1917، پس عامل اصلی و متهم ردیف یک، از شکل‌دهندگان این رژیم غیر مشروع، انگلیس است. نحوۀ شکل‌گیری هم، اگرچه تلاش می‌کردند بگویند که «اسراییل یعنی ملتی بدون سرزمین در سرزمینی بدون ملت»، و یک وجاهت مشروع برایش ایجاد بکنند، اما هر دو سوی این شعار غلط است؛  نه فلسطین، سرزمین بدون مردم بود و نه کسانی که آمدند به فلسطین و آنجا را غصب کردند، مردمان بدون سرزمین بودند. این‌ها، شهروندان اروپا و شهروندان کشورهای دیگر بودند که بر اساس یک نقشه و طراحی حساب شدۀ در واقع استعمار پیر آمدند به این سرزمین.

   از نظر نحوۀ شکل‌گیری هم، باز می‌بینید که از روز نخست استقرار ساکنین جدید در فلسطین اشغالی، با ضرب و جرح و غصب و تهدید و کشتار آغاز می شود و اینگونه رفتار ضد انسانی، مقدمات و الزامات شکل‌گیری یک چنین رژیمی را در سرزمین فلسطین تشکیل می دهد. بدین ترتیب خروجی این دو عنصر، یعنی شکل‌دهندگان و نحوۀ شکل گیری رژیم صهیونیستی، خروجی اش این شده که الآن بعد از گذشت حدود هفتاد سال از شکل‌گیری این رژیم، به صورت غاصبانه، در منطقه و در بین ملت‌های منطقه و در بین مسلمان‌ها، مشروعیت پیدا نکرده است هنوز؛  یعنی این رژیم از مشروعیت برخوردار نیست و چون مشروع نیست،

    ساکنین اصلی این سرزمین، از روز نخست ورود این‌ها به این سرزمین و شروع اذیت و آزار ساکنینش، مقاومت را وجهۀ همت خودشان قرار دادند. پیشقراولانی در این مقاومت بودند، جریان‌هایی پنهان و محرمانه ای شکل‌گرفت برای این که با پدیدۀ اشغال مبارزه بکنند و نهضت آزادی بخش، به عنوان تنها راه رهایی از اشغال و مقاومت به عنوان رمز پیروزی، در این مبارزه و در این نهضت از ابتدای شکل گیری رژیم صهیونیستی، شعار مردم فلسطین شد. این که چه مقدار و چه حدی توانستند این را اعمال بکنند و عملیاتی بکنند، یک مقولۀ دیگری است؛  اما مبارزه و انتفاضۀ علیه رژیم صهیونیستی از زمان شکل گیری، همزاد این موجودیت غیرمشروع است. مقاومت و ایستادگی همراه بوده. فراز و نشیب داشته اما هیچ وقت متوقف نبوده. همان گونه که پایمردی منتهی به ایثار، منتهی به شهادت و منتهی به ریختن خون فلسطینیان هیچ وقت در این سرزمین قطع نشده.

اگرچه عرض شود که دیریاسین و کفرقاسم ها و یا عرض شود که برخی از هجمه ها و یورش های صهیونیست‌ها علیه فلسطینیان ممکن است نماد‌های خیلی بارزی بوده باشد؛ اما هیچ روزی و هیچ برهۀ زمانی و دوره زمانی ای در فلسطین نگذشت، مگر اینکه جوانی و مردی و زنی و کودکی و پیری از فلسطینیان توسط این رژیم به شهادت برسد و این خودش نشان دهندۀ این است که انتفاضه در سرزمین‌های اشغالی یک موجود زنده است، یک پدیدۀ مستمر است و یک هویت قابل اعتناست و قابل توجه است   اما در این تعاملات اگرچه رژیم صهیونیستی سعی کرده که همواره مشت آهنین را به فلسطینان نشان بدهد ولی همواره وحشت و هراسش را نسبت به این مقاومت سلحشورانه و قاطع ملت فلسطین شاهد بودیم. بنابراین در سرزمین‌های اشغالی و در مواجهۀ با این حاکمیت غیرمشروع رژیم صهیونیستی، انتفاضه تنها راه است و مقاومت تنها رمز پیروزی است برای مردم فلسطین.
 
*****
 

مجری: بسیاری از تحلیگران براین اعتقادند که شکست های پی‌درپی گروهک های تکفیری در سوریه و عراق، تأثیرات مثبتی بر روند مبارزات آزادی‌بخش فلسطین برجای گذاشته است. جنابعالی چنین برداشتی را تا چه اندازه با واقعیات موجود در منطقه منطبق می دانید؟
 
دکتر منوچهر متکی: این برداشت، کاملا برداشت درستی است و گویای یک واقعیت و حقیقت دیگر است و آن این هست که اصل موجودیت داعش و جریان های تکفیری در طی هشت سال گذشته، یکی از اهداف اصلی آن منسی کردن و به فراموشی سپردن مسألۀ فلسطین بوده و مسألۀ جنایات رژیم صهیونیستی بوده است. شما در طول هشت سال گذشته که چنین درگیری خونینی بین مسلمان ها با یک طراحی حساب شده سامان دهی شد، شکل‌گرفته و صدهاهزار نفر را به خاک و خون کشیده در طی هشت سال گذشته، به وضوح می بینید که کسی از فلسطین سخن نمی گوید، کسی از جنایات و ظلم های رژیم صهیونیستی سخن نمی گوید. این بهترین و عرض شود که مناسب ترین حالتی است که می توانست برای رژیم صهیونیستی به وجود بیاید. به همان میزانی که شکل‌گیری و خون ریزی جریان های تکفیری به نفع رژیم صهیونیستی تمام شده و به ضرر ملت فلسطین که توجهات جهان اسلام را از حقوق ملت فلسطین برگردانده به طرف این درگیری های داخلی، و خودشان را به خودشان مشغول کرده است

      اما با شکست اخیر آن‌ها که در واقع  با عملیات موصل و عملیات حلب  کلید خورد ، مراحل پایانی عمر خودشان را این جریان های تکفیری در بعد نظامی احساس کردند و ما  امروز مراحل پایانی‌اشان را به طور کامل داریم مشاهده می کنیم،

      حال این انرژی آزاد شده از جهان اسلام که با یک طراحی صهیونیستی و عرض شود که با کمک  آمریکایی ها و برخی از سرسپردگان منطقه ای آن‌ها، طی هشت سال گذشته درگیر خودش شده بود، این انرژی، انرژی مقدسی است. این انرژی متمرکز خواهد شد و نقطۀ ثقلش توجه به فلسطین، به عنوان اول مسألۀ جهان اسلام است.

   ما یکی از رسالت هایی که داریم این است که همان جور که مقام معظم رهبری در نشست افتتاحیۀ کنفراس فلسطین در تهران که در اواخر سال گذشته برگزار شد فرمودند: « امروز مهمترین و تنها مسأله جهان اسلام، مسأله فلسطین است» و شما در این کنفرانس جز به این موضوع، به هیچ مسألۀ دیگری نپردازید. این یعنی ما بعد از یک برهۀ  یا در واقع یک بازۀ زمانی پسا داعش، ما تمرکز انرژی های آزاد شدۀ جهان اسلام را خواهیم دید که متمرکز می شود به سوی مسألۀ فلسطین و لذا نکته ای که اشاره کردید نکتۀ درستی است ما نگرانی های سران رژیم صهیونیستی را هم کاملا مشاهده می کنیم. هرشکست مقطعی و موردی و گستردۀ داعش، النصره و جریان های تکفیر،ی یک زنگ خطر جدی است برای رژیم صهیونیستی.
 
 
 
*****
 
 
مجری:  اگر بخواهیم کارنامه یک سال گذشته مجمع تقریب مذاهب اسلامی را در خصوص قضیه فلسطین ارزیابی کنیم، به نظر شما کدامیک از فعالیت های مجمع، در این فاصله زمانی، نقش محوری داشته و به اهداف تعیین شده نزدیک شده است ؟ همچنین کدامیک از دیگر فعالیت های یک سال گذشته مجمع، همسو  با  مبارزات آزادیبخش فلسطینیان بوده و به تسریع، تعمیق و گسترش دامنه این مبارزات کمک کرده است؟ 
 
دکتر منوچهر متکی: مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی، در طول موجودیت خودش، مهمترین رسالتش را همگرایی وحدت و تقریب مذاهب و پیروان مذاهب اسلامی در جهان اسلام قرار داده.

   این آموزۀ حضرت امام، این نگرش حضرت امام بوده که با تدبیر مقام معظم رهبری نهادینه شده و سازمان دهی شده در قالب مجمع تقریب مذاهب اسلامی.  ما معتقدیم هر میزان که بتوانیم وحدت جهان اسلام را محقق کنیم که امروز به ویژه در پی تفرقه ها و اختلافاتی که طی سال های اخیر با طراحی های دشمن به وجود آمده، بیش از پیش در بین مسلمان ها دارد احساس می شود؛ هرچه این وحدت و انسجام بیشتر بشود توجه مسلمان ها به مسایل اصلی جهان اسلام بیشتر و بیشتر خواهد شد.

     و همانطور که پیش تر گفته شد فلسطین در صدر مسایل جهان اسلام است. فلسطین پارۀ تن اسلام است. قدس قداست اسلامی برای مسلمان ها دارد. این به صورت غیر مستقیم نقشی که فعالیت های مجمع تقریب در در واقع متمرکز کردن توجهات مسلمان ها به موضوعات اصلی جهان اسلام که فلسطین در صدرش هست می تواند داشته باشد. اما به طور مستقل تر مجمع تقریب از مدت ها قبل و طی سال های اخیر خصوصا، ساز و کاری را طراحی کرده و فکر کرده و با استقبال خوبی در جهان اسلام مواجه شده و آن ایجاد اتحادیۀ علمای مقاومت است.
     این اتحادیه امروز با عضویت صدها عالم مبرز اسلامی از کشورهای مختلف شکل‌گرفته و آقای شیخ ماهر حمود دبیرکل این اتحادیه هست و رسالت مستقیم این اتحادیه در واقع حمایت از مقاومت اسلامی است و در راس مقاومت اسلامی هم مسأله مقاومت فلسطین و فلسطینیان در برابر رژیم صهیونیستی قرار دارد .

        با توجه به سؤال دیگر شما که در یک سال گذشته، مجمع چه کاری را در زمینۀ فلسطین انجام داده ؛  ما در یک سال گذشته موضوع برگزاری یک کنفرانس فراگیر اتحادیۀ علمای مقاوت را در دستورکار مجمع داشتیم.  در سفر دبیرکل محترم در ماه گذشته، ماه قبل از رمضان، به بیروت و دیدار با دبیرکل اتحادیۀ علمای مقاومت یک تصمیم جدی و انقلابی برای برگزاری بزرگترین تجمع علمای عضو اتحادیۀ مقاومت در واقع گرفته شده و این کنفرانس ان شاء الله در پاییز آینده برگزار خواهد شد. صدها نفر از علمای جهان اسلام از کشور های مختلف در این اجلاس شرکت خواهند داشت و ارادۀ خودشان را مبنی بر ضرورت توجه به قبله اول مسلمین، بیت المقدس، و نهضت مقدس فلسطین و نهضت اسلامی فلسطین و حمایت از مقاومت در آنجا بیان خواهند کرد و تصمیمات متخذه فرصتی است برای اینکه دوباره، به ویژه نسل جوان کشور های اسلامی به این نکته معطوف بشوند و متوجه بشوند که مسأله مهم فلسطین را باید به آن توجه بیشتری بکنند.

    برگزاری شب شعر مقاومت در کنار این اجلاس با دعوت از شاخص ترین و برجسته ترین شعرای جهان اسلام و ارایۀ جدیدترین سروده‌هاشان در مسأله مقاومت و مسأله فلسطین و قاعدتا در کنارش افشای سازش های خطرناکی که با دخالت امریکایی ها، با دخالت صهیونیست ها از سوی سران برخی از کشورهای اسلامی متاسفانه در حال شکل‌گیری است؛ افشای این ها می تواند یک بیدارگری جدیدی برای اقالیم قبله باشد در جهان اسلام.
 
*****
 
 
 
مجری:  جنابعالی برای سال ها در مصادر مهمی در دستگاه دیپلماسی کشورمان قرار داشته و قاعدتاً خاطرات تلخ وشیرینی را در خصوص فلسطین و برگزاری مراسم جهانی روز قدس دارید.  چنانچه مایل باشید، قاعدتاً نقل این خاطرات برای ما و مخاطبین خبرگزاری تقریب می تواند بسیار جذاب باشد.

دکتر منوچهر متکی: مهمترین خاطره برای کسانی که به این موضوع می اندیشند.حضورهای پرشور و معنادار و گسترده ایست که ملت ایران واقعا به عنوان ملت صادقی که بر پیمان های خودش ایستاده است در حمایت از سرزمین فلسطین، از خودش را بروز می دهد. مردم ما در طول سی و نه سال گذشته مشکلات کمی نداشته اند. امروز هم مشکلات زیادی دارند. اما آنجایی که می بایست هویت اعتقادی و اسلامی خودشان را در دفاع از مبانی اعتقادیشان، در دفاع از این کلام پیامبر که «مَن اَصبَحَ و لَم یَهتمَّ بِاُمورِ المُسلِین فَلَیسَ بِمُسلِم» در عالی ترین، زیباترین شکل خودش به منصه ظهور رساندند و به نمایش گذاشتند. این خاطرۀ ماندگاری است ان دسته از کسانی که تاریخ این ملت را بررسی می کنند و صحنه هایی از این دست بسیار فراوان اند.

   نکته دیگر برای من جنگ سی و سه روزه لبنان هست. موقعی که رژیم صهیونیستی تجاوز هشتم خودش را به لبنان آغاز کرد، هرگز فکر نمی کرد که این بار با یک مقاومتی مواجه بشود که سرانجام در کمیته آسیب شناسی رژیم صهیونیستی صدها صفحه گزارش توسط آن کمیته تحقیق پیروزی حزب الله لبنان را در آن به تصویر بکشد. من در نیمه این کارزار بسیار مهم سفر به لبنان داشتم در حالی که رژیم صهیونیستی هواپیماهایشان(هواپیماهای لبنان) را بمباران میکردند از سوی حزب الله موشک باران رژیم صهیونیستی و مراکز رژیم صهیونیستی در سرزمین های اشغالی شکل می گیرد بنده به لبنان رفتم و دو روز قبل از من وزیر امور خارجه فرانسه آمده بود به لبنان. ایشون سفرش تمام شد، ولی وقتی فهمید من دارم می روم به لبنان، او سفرش را یک روز تمدید کرد و سفیر ایشان تماس گرفت با سفیر ما، که ما(فرانسه) می خواهیم یک ملاقاتی وزرای خارجه مان با هم داشته باشند و بعد هم گفتند که هر جایی که وزیرخارجه ایران بگوید، ما ملاقات می خواهیم داشته باشیم که ما محل ملاقات را گذاشتیم سفارت ایران و آمدند و بحث کردیم و  از آن موقع بعد ها در قصه لبنان این مقدمه ای شد برای بعضی همکاری هایی که صورت گرفت.

 جنگ سی و سه روزه با این هدف صورت گرفت که ظرف یک هفته حزب الله مضمحل نهایی خواهد شد. من وقتی با وزرای کشورهای عربی روز حادثه که خبرش مطرح شد، شروع کردند به تماس گرفتن؛ وزیر خارجه یکی از این کشورها به من گفت که حزب الله ماجراجویی می کند. این کلمه و این جمله  نشان دهندۀ این بود که اینها می دانستند اسراییل این حمله را دارد انجام می دهد علیه لبنان و علیه حزب الله به طور مشخص.

وقتی که ایتالیایی ها با ما تماس گرفتند برای اینکه آتش بس بشود و این جنگ افروزی خاتمه پیدا کند ما کمکشان کردیم. منتهی شد به یک نشست بزرگی که در رم، البته ما خودمان حضور نداشتیم، و کشورهای عربی و کشورهای اروپایی در آن شرکت کردند. هفته اول این ماجرا. در آنجا ایتالیایی ها به دنبال این بودند که آتش بس برقرار بشود و نزاع نظامی خاتمه پیداکند تا بعداً پیگیری بکنند و اینها.


   برخی از کشورهای عربی در آنجا ماموریت داشتند که نگذارند، چنین تصمیمی گرفته بشود و ایتالیایی ها بعدها به ما گفتند که اینها مانع شدند که ما بیاییم و آتش بس را به عنوان نتیجه این کنفرانس تصویب کنیم و رها کردند . تا پانزدهمین روز اینها به وقت گذارانی گذراندند. گمان می کردند که کفه به نفع اسراییل صهیونیستی و به ضرر حزب الله تمام خواهد شد، اما روز پانزدهم این درگیری، روز پانزدهم از جنگ سی و سه روزه، که بنده هم به لبنان رفتم، برای اینها محرز شد که اسراییل برنده این نزاع نیست و از آنجا پروسۀ حل مسالمت آمیز قصه شروع شد که ما  پی گیری کردیم و آن قطعنامه که نهایتا در نیویورک صادر شد.

اسراییلی ها گمان نمی کردند و این اولین شکستی بود که تجربه می کردند. من وقتی با نخست وزیر لبنان ملاقات کردم گفت آقای متکی این هشتمین تجاوز نظامی اسراییل هست طی سال های گذشته از دهه هشتاد به این طرف علیه لبنان.  گفتم آقای نخست وزیر ان شاء الله این آخرین خواهد بود و دیگر اسراییل جرئت نمی کند یک چنین تجاوزی را به لبنان داشته باشد و از آن ماجرا یازده سال می گذرد و اسراییلی ها گمان می کردند یک خطای تاکتیکی بوده عدم پیروزی اینها.

لذا به فاصله کوتاهی تصمیم گرفتند تا با یک پیروزی در غزه جبران بکنند(جنگ بیست و دو روزه). و دومین خاطرۀ همۀ مسلمان ها در ذهنشان شکل گرفت که یک جایی که مثل کیسه بوکس بود برای زدن همه جایش سیبل بود، مگر کل غزه باریکه اش چقدر است؟ برای اسراییل هوایی و زمینی و دریایی بدون هیچ گونه مانعی، امکان حمله بود و این حمله را کرد و هزاران نفر را به شهادت رساندتخریب کرد، غزه را همان گونه که جنوب لبنان را. اما نتوانست پیروزی برای خودش ثبت بکند. چون ما در هر درگیری ای و در هر نزاعی یک هدف اولیه برای درگیری داریم. هدف اولیۀ رژیم صهیونیستی این بود که به یک پیروزی برسد تا جبران کند شکستش را در جنگ سی و سه روزه و هدف مقاومت در فلسطین این بود و حماس و جهاد اسلامی و همۀ فلسطینیان که ما نگذاریم رژیم صهیونیستی پیروز این جنگ بشود. جان فشانی ها را پذیرفتند، شهادت ها را پذیرفتند. زنان و فرزندان و پیران و جوانانشان به شهادت رسیدند و خون هاشان کف خیابان های غزه ریخته شد، اما ایستادگی کردند. یک توان جدیدی را رژیم صهیونیستی تجربه کرد و آن توان موشکی حزب الله و توان موشکی حماس بوده. بعدها در یمن هم همین توان دارد آرام آرام  تجربه می شود و طی چند روز گذشته دیرالزور سوریه مقر و پادگان داعش یک بار دیگر تجربه کردند که موشک نظامی جمهوری اسلامی ایران چگونه می تواند تیر خلاص را به ظرفیت نظامی داعش در سوریه ان شاء الله بزند.
 
 
https://taghribnews.com/vdca0unu649n0y1.k5k4.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی