تاریخ انتشار۶ خرداد ۱۳۹۱ ساعت ۸:۳۵
کد مطلب : 95826

شیعه و سنی دو بال پرواز اسلام است لذا هر نوع کوتاهی در حفظ آن،کوتاهی نسبت به اسلام است

تنا - شبه قاره هند
عضو مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی حجت الاسلام والمسلمین عبدالحسین موسوی کشمیری جمعه۵ خرداد طی سلسله مباحث تقریبی در مسجد جامع اهل سنت مسجد جامع آریگام بخش بادگام کشمیر تحت اداره هند حضور پیدا کرد و بعنوان سخنران پیش از خطبه سخنرانی کرد .
جمعہ تقریبی کشمیر
جمعہ تقریبی کشمیر

به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا)حاج عبدالحسین پیام مجمع جهانی تقریب را برای نماز گزاران بیان کرد و گفت :خدای سبحان با اعلام " خَلَقَ لَكُم(۱)"،" سَخَّرَ لَكُم(۲)"،" مَتاعاً لَكُم(۳)" جمله موجودات را برای انسان و انسان را برای خود " لِيَعْبُدُون (۴)" خلق کرده است۔ مژده آن آخرین پیامبر الهی حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه وآله وسلم را بصورت کتاب (قرآن) درمیان ما گذاشته است و بدین ترتیب برای رشد و تعالی بشر منشور جاودان دو نقطه ای یاد گیری و یاد دھندگی پیش پای بشر گذاشته است و مسلمان را برای بدست گرفتن پرچم این فرھنگ رهبری لازم  تعلیم داد  ولی چون مسلمانان در قول و فعل خود فاصله گذاشته اند  لذا از چنین مقامی دور گشته اند ،که بازیابی چنین مقام نه تنها ضروری است بلکه ھدف اصلی هر یک مسلمان و بشر خدا پرست می باشد۔ 

وی افزود:خدای سبحان اتحاد و یکپارچگی را نعمت خود" نِعْمَتَ اللَّهِ (۵) " خوانده عظمت آنرا بیان فرموده است و بایستی در شکرانه این نعمت برادری اسلامی (إِخْواناً) (۶) را محقق سازیم۔شیعه و سنی دو بال پرواز اسلام است لذا هر نوع کوتاهی در حفظ آن،کوتاهی نسبت به اسلام است۔ باید توجه کرد وقتیکه نزد شیعه عقائد اهل سنت مورد هجمه و تحقیر قرار گیرد یا نزد سنی عقائد شیعه تحقیر شود، بایستی دشمنِ ِدانسته یا ندانسته ِنعمت خدا " نِعْمَتَ اللَّهِ (۵) " تلقی شود بنابراین برای نجات خود و جامعه  از چنین شری باید تلاش کرد۔ 

مدیر دفتر نمایندگی خبرگزاری تقریب (تنا) در شبه قارہ با تاکید بر حرکت برای برطرف ساختن کج فہمی میان مسلمانان ، افزود: فردی از یک فرد عادی  اهل سنت سوال می کند که اگر شیعه مسلمان است  پس چرا انها حسینیه را می سازد در حالیکه ما در اسلام بنام حسینیه چیزی نداریم،مگر در زمان پیامبر (ص) حسینه وجود داشت؟ و... .
خیلی روشن است که با چنین سوال در خاطر اهل سنت نسبت به شیعه دید منفی بوجود خواهد آمد زیرا او چیزی درباره حسینیه نمی داند۔لذا بایستی چین سوالی را  باید بجای یک سنی عادی از یک عالم شیعه کرد تا اینکه جواب درستی و رهنمائی لازم حاصل شود و تخم سوء تفاهم کاشته نشود۔ همچنین به یک شیعه عادی گفته شود که می دانید اهل سنت ابو جهل را صحابی می دانند و معتقدند که هر که پیامبر(ص) را زیارت کرده صحابی است۔ روشن است که با چنین حرف نسبت به اهل سنت دید منفی ایجاد میشود۔پس بنابراین چنین سوال هایی را باید از عالمان دینی سوال کرد تا جواب درست دریافت شود۔ 

عضو مجمع جہانی تقریب مذاہب اسلامی افزود:میان پنج مذاهب اسلامی(حنفی،مالکی،حنبلی و جعفری)هیچ یک مذهب نمی تواند ادعا کند که اھل مذھب مو به مو به قرآن و سنت عمل می کند۔ همچنین کسی نمی تواند ادعا  کند که یکی از مذاهب اسلامی به قرآن و سنت پشت می کند۔ یعنی در واقع تمام مذاهب اسلامی مشترکاتی دارند که بالغ بر ۹۰ در صد می باشدکه بایستی همه ما برای دانستن ترویج آن کوشا باشیم تا اینکه مهمانان سفره نعمت خدا " نِعْمَتَ اللَّهِ (۸)" و " الصَّالِحينَ (۹)" نامیده شویم وگر نه ھمانند چهارپایان " الصَّالِحينَ (۹)" بلکه گمراه تر از آنها " كَالْأَنْعامِ (۱۰)" نامیده میشویم۔ 

حاج آقای عبدالحسین در آخر سخنان خود گفت:ما همه شیعه و سنی حاضر در مسجد جامع از خدای منان توفیق همواره بیداری از غفلت و متمسک بودن به ریسمان خدا را مسئلت می کنیم تا اینکه بتوانیم حق مسلمان بودن را ادا کرده باشیم۔ 

امام جمعه مسجد جامع آریگام بخش بادگام مولانا سید شمس الدین هم طی سخنان خود ضمن تشکر از تلاش مجمع جهانی تقریب مذاهب اسلامی برای ایجاد تقریب و اتحاد میان آحاد مذاهب اسلامی ، ایجاد اتحاد و انسجام میان مسلمانان را یک امر الزامی خواند۔
وی افزود:اختلافات میان مسلمانان بخاطر فراموش کردن اصل و اهمیت دادن به مسائل فرعی بوجود آمده است که بایستی اصلاح شود۔ 

امام جمعه آریگام گفت:مسلمانان دشمن مشترک دارند و تنها با اتحاد و انسجام مقابله با این دشمن  امکانپذیر است و مسئولیت آن بر دوش علما است که اهمیت تقریب و اتحاد را درک کرده برای آن فرھنگ سازی کنند۔
آقای سید شمس الدین گفت:مشکل بزرگ مسلمانان این است که  به الگوئی که صحابه کرام رضوان الله علیهم برای ما گذاشته اند  عمل نمی شود۔ اگر مسلمانان در اتباع از خلفای راشدین و صحابه کرام گام بردارند مشکلی نخواهند داشت۔ 

امام جمعه افزود: دشمنان اسلام همواره برای تضعیف مسلمانان از هر تدبیری استفاده می کند۔ اول عراق،سپس افغانستان و اکنون پاکستان و ایران را نشانه گرفته اند۔ 

گفتنی است که حاج عبدالحسین کشمیری طی سلسله مباحث تقریبی خود جمعه قبلی ۲۹ اردیبهشت در مسجد جامع اهلسنت اننت ناگ (اسلام آباد) بخش جنوبی کشمیر تحت اداره هند حضور پیدا کرده و بعنوان سخنران پیش از خطبه ها سخنرانی کرد۔

............
منابع:
۱. سوره بقره/۲۹،سوره الشعراء۱۹۹و سوره الروم/۳۱
۲. سوره ابراهیم/۳۲و۳۳،سوره النحل/۱۳،سوره حج/۶۵،سوره لقمان/۲۰،سوره الجاثیه/۱۲و ۱۳
۳. سوره المائده/۹۶،سوره النازعات/۳۳ وسوره عبس/۳۲
۴. سوره الذاریات/۵۶
۵. سوره آل عمران/۱۰۳،سورا بقره/۲۳۱،سوره المائده/۱۱،سوره ابراهیم/۲۸و۳۴،سوره النحل/۷۲و۸۳ و۸۳،سوره لقمان/۳۱،سوره فاطر/۳
۶. سوره آل عمران/۱۰۳
۷. سوره آل عمران/۱۰۳
۸. سوره آل عمران/۱۰۳
۹. سوره آل عمران/۱۱۴
۱۰. سوره الاعراف/۱۷۹
۱۱. سوره فرقان/۴۴

https://taghribnews.com/vdcjmoeh.uqei8zsffu.html
مرجع : تنا کشمیر بیورو
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی