تاریخ انتشار۲۷ فروردين ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۴۶
کد مطلب : 45845

تاریخ جنگ های داخلی در لبنان

فاجعه "عین الرمانه" سر آغاز جنگ های داخلی در لبنان بود.
به گزارش تقریب(تنا)، بیروت
در سیزدهم آوریل سال ۱۹۷۵  یک مینی بوس حامل شهروندان فلسطینی به هنگام عبور از منطقه ای به نام "عین الرمانه" که دارای اکثریت مسیحی است مورد حمله گروهی نقاب دار مسلح قرار گرفت و همه سرنشینان آن بر اثر تیر اندازی کشته شدند. 

این نخستین جرقه های آغاز جنگ های داخلی در لبنان بود که بیش یک دهه ادامه یافت و به دیگر مناطق نیز انتقال یافت و موجب درگیری فرزندان یک کشور شد. 

آغاز جنگ میان جبهه ملی و حزب چپ لبنان که به جنگ "دو ساله" معروف شد موجب گردید مناطق مختلف درگیری در بیروت ایجاد شود. 

این جنگ با حمله اسرائیل به لبنان در سال ۱۹۸۳ و تشکیل نیروهای مقاومت ملی با همکاری فلسطینی ها و به ویژه جنبش فتح به اوج خود رسید.

در همان سال جنگ "الجبل" بین دروزی ها(یکی از فرق اسلامی در لبنان) و نیروهای مسیحی در گرفت که در اثر آن بسیاری از مسیحیان لبنان از منطقه الجبل رانده شده و کنیسه ها و دیرهای این منطقه تخریب شد. 

در سال ۱۹۸۴ جنبش شیعی "الامل" در اقدامی با نام انتفاضه" ۶ فوریه" در برابر نیروهای لبنان ایستاد و پس از آن جنگ "العلم" میان احزاب اشتراکی، کمونیستی و برخی از جریان های فلسطینی ایجاد شد که با آغاز این جنگ نیروهای سوریه وارد، بیروت شدند.

در سال ۱۹۸۵ "انتفاضه حبیقه" یعنی "ایلی حبیقه" که از نیروهای لبنان منشق شده بودند رخ می دهد و "سمیرجعجع" فرماندهی نیروهای لبنان را بر عهده می گیرد.

در سال ۱۹۸۶ جنگی بین حزب اشتراکی و جنبش امل ایجاد می شود که در نتیجه آن ارتش سوریه به بیروت بازمی گردد تا هم شکست پیشین خود از امل را جبران کند و هم مانع بازپس گیری مناطق مشترک با لبنانی ها در پایتخت شود.

در سال ۱۹۹۸ لبنان در جنگ "التحریر" به فرماندهی "میشل عون" فرمانده ارتش آن زمان با سوریه وارد جنگ شد که در این جنگ ارتش لبنان توانست با وارد کردن خسارت های سنگینی به ارتش سوریه پیروز شود.

در سال بعد جنگ "الالغاء" بین ارتش لبنان به فرماندهی عون و نیروهای لبنانی ایجاد شد که در اثر آن نیروهای لبنان حاکمیت بر بسیاری از مناطق مسیحی نشین را از دست دادند.

در سال ۱۹۹۰ ارتش سوریه با تحت کنترل گرفتن کاخ ریاست جمهوری در "بعبد" بر لبنان چیره شدند و ژنرال عون به فرانسه پناهنده شد.

در همان سال بود که پیمان طائف به وساطت عربستان سعودی در شهر طائف بین گروه های لبنانی درگیر ایجاد شد و به جنگ های داخلی 15 ساله لبنان پایان داد که این پیمان امروز نیز به عنوان قانونی در این کشور شناخته می شود. 

زینب حاوی- دفتر بیروت


  • ويراني و تخريب

    ويراني و تخريب

  • جنگی که تفاوتی میان کودک و مبارز قائل نیست

    جنگی که تفاوتی میان کودک و مبارز قائل نیست

  • ساختمانی که همچنان گواهی برای جنگ است

    ساختمانی که همچنان گواهی برای جنگ است

  • آثار باقیمانده از جنگ در بیروت

    آثار باقیمانده از جنگ در بیروت

  • مفقودین لبنانی جنگ

    مفقودین لبنانی جنگ

  • "عین الرمانه" محل آغاز جنگ های داخلی لبنان

  • حافظه لبنان

    حافظه لبنان

  • کودکان لبنان قربانیان جنگ های داخلی

    کودکان لبنان قربانیان جنگ های داخلی

https://taghribnews.com/vdcftcdj.w6dtjagiiw.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی