تاریخ انتشار۴ خرداد ۱۳۹۳ ساعت ۱۲:۰۴
کد مطلب : 159601

معرفی اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی

یکی از اهداف تاسیس این اتحادیه ،همکاری و هماهنگی میان رادیوها و تلویزیونها و مؤسسات رسانه‌ای اسلامی در زمینه‌های حرفه‌ای، فنی، خبری، برنامه‌ای و نیروی انسانی و تبادل تولیدات و تجربیات، براساس روح برادری و همبستگی است.
معرفی اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی
اتحادیه رادیو و تلویزیون های اسلامی به منظور پشتیبانی از جریان اسلام ناب در سراسر جهان با استفاده از ابزارهای فرهنگی و ارتباطی، برقراری ارتباط میان نخبگان و اندیشمندان اسلامی از یکسو و توده‌های مسلمان و انقلابی از سوی دیگر و مقابله با تبلیغات مسموم دشمنان اسلام و با هدف هماهنگ کردن رادیوها، تلویزیون ها و مؤسسات رسانه‌ای و ایجاد یک بلوک رسانه‌ای منسجم، فعال و روزآمد با ابتکار تعدادی از شبکه‌ها و مؤسسات رسانه‌ای در سال ۱۳۸۶ تشکیل شده است.

مجموعه‌های عضو این اتحادیه از میان رادیوها، تلویزیون ها و مؤسسات رسانه‌ای که در چارچوب اسلام ناب محمدی(ص) فعالیت می‌کنند، انتخاب شده‌اند و هم اکنون این اتحادیه در برگیرنده بیش از یکصد و شصت عضو از ۲۵ کشور جهان است و این تعداد در حال افزایش می‌باشد.

اهداف
اهداف اتحادیه عبارت است از :
۱- همکاری و هماهنگی میان رادیوها و تلویزیونها و مؤسسات رسانه‌ای اسلامی در زمینه‌های حرفه‌ای، فنی، خبری، برنامه‌ای و نیروی انسانی و تبادل تولیدات و تجربیات، براساس روح برادری و همبستگی.

۲- همکاری و هماهنگی میان رادیو و تلویزیون های اسلامی در ابعاد فرهنگی، دینی و سیاسی براساس التزام کامل به مصالح جهان اسلام و بیان مسائل مظلومان و مستضعفان و مقابله با انواع تبعیض، دین ستیزی، افراطی‌گری، استعمار و تهاجم فرهنگی.

۳- استفاده از رسانه‌ها در دفاع از مقدسات امت اسلامی و شناساندن حقانیت اسلام ناب محمدی(ص) به جهان با حکمت و موعظة حسنه.

۴- دفاع از حقوق جوامع و کشورهای اسلامی، و پشتیبانی از مواضع بر حق آنان در مقابله با اشغالگری و تهاجم فرهنگی و تحکیم وحدت و تعمیق برادری و بروز شخصیت اسلامی و تأکید بر عناصر هویت فرهنگی.

۵- مشارکت در تحقق نظام جهانی عادلانه در ارتباطات که حق همة فرهنگها در زمینة حضور و رشد را به رسمیت بشناسد و فرصتهای گفتگو و بیان دیدگاهها را با آزادی کامل فراهم کند و زمینه استفاده از جدیدترین شیوه‌های فن‌آوری و بومی‌سازی آنرا در کشورهای اسلامی فراهم نماید.

ارکان
ارکان اتحادیه عبارت است از :
۱-"مجمع عمومی" که متشکل از تمامی مجموعه‌های عضو است و جلسات آن به صورت سالیانه برگزار می شود.
۲-"شورای عالی" که متشکل از سیزده عضو به انتخاب مجمع عمومی است و عهده‌دار برنامه‌ریزی و نظارت بر همه فعالیت‌های اتحادیه می باشد.
۳- "دبیرخانه" که مقر آن در تهران است و عهده‌دار امور اجرایی اتحادیه می‌باشد و مسؤولیت آن برعهدة دبیرکل اتحادیه است.
۴-"کمیته‌های تخصصی دائمی" که در زمینه های گوناگون فعاالیت می‌کنند و زمینة تبادل اطلاعات، تجربیات و فعالیت مشترک میان اعضاء را فراهم می‌آورند. این کمیته ها در حال حاضر عبارتند از:
کمیته معارف دینی، کمیته سیاسی و خبر، کمیته آموزش، کمیته تولید، کمیته فنی و کمیته خدمات رسانه‌ای.

۵-"مراکز و مؤسسات تابعه" که هر یک با مأموریتی مشخص، زمینه اجرایی شدن اهداف و سیاستهای اتحادیه را فراهم می‌کند. این مراکز و موسسات در حال حاضر عبارتند از:
• خبرگزاری بین‌المللی تصویری اطلس
• مؤسسه هدایت رسانه
• مرکز آموزش رسانه‌ای اتحادیه

اجلاس‌ها و فعالیت‌های اتحادیه
اولین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه در سال ۸۶ و دومین اجلاس در سال ۸۷، با حضور مدیران مجموعه‌های عضو و سخنرانی شخصیتهای برجستة سیاسی و فرهنگی جهان اسلام در تهران برگزار شد.

در تاریخ ۴ الی ۶ مهرماه سال جاری نیز اولین اجلاس کمیتة معارف با شرکت مدیران شبکه و مسوولان بخشهای معارفی بیش از ۵۰ رادیو و تلویزیون که در زمینة نشر معارف دینی فعالیت می‌کنند، با موضوع "گفتمان دینی و شیوه های تبلیغ دین در رسانه های جدید" در بیروت تشکیل شد. این نشستهای تخصصی زمینه‌ساز ارتباط، آشنایی و تبادل تجربیات در میان اعضای اتحادیه خواهد بود.

سومین اجلاس مجمع عمومی اتحادیه، ان‌شا‌ءالله از ۱۱ الی ۱۳ مهرماه سالجاری در تهران برگزار خواهد شد. در این اجلاس، تأسیس اتحادیة رادیو و تلویزیونهای اسلامی به طور رسمی اعلام خواهد شد. این اجلاس که با مشارکت همه اعضا تشکیل خواهد شد، میزبان شخصیتهای بزرگ و مهم جهان اسلام خواهد بود و از دیدگاهها و نظرات آنان بهره خواهد برد.همچنین در این اجلاس پیرامون مسائلی همچون "تبلیغ دین از طریق رسانه ها" و "چالشهای پیش روی جهان اسلام" بحث و گفتگو خواهد شد. بررسی مباحث داخلی اتحادیه و ارائه گزارش فعالیتهای انجام شده و ارائه دیدگاههای اعضا و تصویب برنامه های آینده از دیگر بخشهای این اجلاس خواهد بود.

هم زمان با برگزاری سومین اجلاس مجمع عمومی، به یاری خداوند متعال ،" اولین جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونهای اسلامی" و " اولین بازار فیلم اسلامی " نیز در تهران برگزار می‌شود. در پایان، اختتامیه سومین اجلاس مجمع عمومی، اختتامیه اولین جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونهای اسلامی، و اختتامیه اولین بازار فیلم اسلامی، به صورت همزمان برگزار خواهد شد و برنامه‌های جانبی نیز مکمل این فعالیت‌ها خواهند بود.

جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیونهای اسلامی
جشنواره تولیدات رادیو و تلویزیون های اسلامی که با هدف ایجاد رقابت سالم میان اعضا و ارتقای سطح کمی و کیفی محصولات رسانه ای و تولیدات شبکه های رادیویی و تلویزیونی و موسسات رسانه ای برگزار می شود، در اولین دوره خود پذیرای بیش از ۵۰۰ اثر در زمینه های رادیویی، تلویزیونی و سایت بوده و مجموعه‌های عضو اتحادیه با ارائه این آثار در زمینه‌های گوناگون به رقابت با یکدیگر پرداخته‌اند که از این میان حدود ۴۰ اثر برگزیده، معرفی و مورد تقدیر قرار خواهد گرفت.

بازار فیلم اسلامی
بازار فیلم اسلامی با هدف معرفی توانمندیها و تولیدات مجموعه های عضو راه اندازی شده است و در اولین دوره آن بیش از ۵۰ شبکه تلویزیونی و مؤسسة تولید فیلم، آثار خود را جهت فروش عرضه خواهند کرد.

این دو رویداد (جشنواره و بازار ) زمینه بسیار مناسبی جهت ایجاد رقابت سالم و ارتقای سطح کیفی آثار و تولیدات شبکه‌های عضو و آماده‌سازی اعضای اتحادیه به منظور حضور در جشنواره‌ها و بازارهای بین‌المللی و تأثیرگذاری بیشتر در صحنة رسانه‌ای جهانی را فراهم خواهد کرد
https://taghribnews.com/vdcjyhevvuqeimz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی