تاریخ انتشار۱۴ آذر ۱۳۹۰ ساعت ۱۳:۰۳
کد مطلب : 73730
مولوی "یعقوب حسین بر":

واقعه کربلا در حافظه تاریخ جاودانه است

قیام کربلا حادثه ای عادی نیست که در گذر زمان به دست فراموشی سپرده شود. ماجرای جانسوز کربلا یک نقطه عطف در تاریخ اسلام است که برای همه آزادمردان جهان درس استقامت و پایداری در مقابل ظالمان زمان را به ارمغان می آورد.
مولوی "یعقوب حسین بر" از روحانیون سرشناس سراوان
مولوی "یعقوب حسین بر" از روحانیون سرشناس سراوان
به گزارش خبرگزاری تقریب (تنا) از سیستان و بلوچستان، در همین زمینه خبرنگار تقریب با جناب مولوی "یعقوب حسین بر"، از روحانیون سرشناس شهرستان سراوان و رابط نهاد نمایندگی رهبر معظم انقلاب در امور اهل سنت این شهرستان، گفتگویی را ترتیب داده است که مشروح آن در ذیل می آید: 

-ضمن عرض سلام، خواهشمندم واقعه کربلا را از دیدگاه اهل سنت شرح دهید؟ 

-بسم الله الرحمن الرحیم. قال الرسول الکریم(ص): "الحسن و الحسین سیدا شباب اهل الجنه". رسول مکرم اسلام(ص) در فضیلت سیدنا امام حسین (رض) فرمود: حسن و حسین (رض) جوانان اهل بهشت هستند. قبل از هر کلام فرا رسیدن ایام شهادت اسوه صبر و استقامت، سبط رسول (ص) حضرت امام حسین (رض) را محضر همه مسلمانان و آزادمردان عالم عرض تسلیت دارم. 

حضرت امام حسین(رض)، شهیدی است که اسوه صبر و مقاومت برای همه بشریت در جهان است و از شهادت ایشان همه مسلمانان بلکه همه آزادمردان عالم درس مقاومت و مبارزه و استقامت و آزادگی می گیرند. امام حسین(رض) با قیام خود رمز قرآن را به ما آموخت، رمز مبارزه با استبداد و ظلم و جور را به عموم انسانها آموزش داد. حادثه کربلا در سال ۶۲ هجری در حساس ترین زمان در شرایطی که سلسله نبوت به پایان رسیده بود و خاندان بنی امیه بر مسند خلافت نشسته بودند و یزید فاسد، زمام امور مسلمین را در اختیار گرفته بود، رخ داد. یزید که فردی نالایق و فاسد بود هرگز نمی خواست در مقابل خواست منطقی و مشروع مسلمانان کوتاه بیاید و به ظلم و فساد و عیش و عشرت روی آورده بود. در این شرایط حساس، حضرت امام حسین (رض) که یادگار حضرت رسول(ص) و از خاندان پاک نبوت بود، نمی توانست در مقابل ظلم و فساد زمان خود ساکت بنشیند. سکوت در برابر ظلم و ستم و زندگی همراه با ذلت با خلق و خوی نبی گونه سیدنا حسین (رض) به هیچ عنوان همخوانی نداشت و اینها موجب شد که امام حسین در مقابل یزید ظالم قیام کند. 

-هدف امام حسین (ع) از قیام در مقابل حاکم ظالمی همچون یزید چه بود؟ آیا امام دنبال کسب حکومت بود یا اینکه اهدافی دیگر در سر داشت؟ 

-امام حسین (رض) در مقابل خیانت یزید نسبت به اسلام و مسلمین بی تفاوت نماند. واقعیت همین است که امام نمی توانست تحمل کند و ببیند که دین جدش رسول الله (ص) در حال انحراف است. امام حسین (رض) می دانست که اگر در مقابل این حاکم ظالم و نالایق قیام نکند، آینده اسلام در خطر خواهد افتاد. ایشان در فکر حکومت و قدرت نبود زیرا اگر چنین بود با اهل بیت خود به قتلگاه کربلا نمی رفت و تا پای جان در راه هدفش ایستادگی نمی کرد. امام حسین (رض) به خاطر نجات دین مبین اسلام از خطر انحراف و فساد زمان قیام کرد و اگر چه اغلب بیعت کنندگان با ایشان بی وفایی کردند اما امام (رض) تا آخرین قطره خون خود و فرزندان و یاران صدیقش در راه مبارزه با استبداد زمان ایستاد و بدین گونه پیش بینی حضرت رسول (ص) مبنی بر شهادت سیدنا حسین (رض) محقق شد. 

-اکنون زمانی طولانی از ماجرای کربلا می گذرد، فکر نمی کنید واقعه کربلا همچون اغلب وقایع تاریخی مشمول فراموشی شده باشد؟ 

-امام حسین (رض) درس آزادگی و استقامت در مقابل ظلم یزیدیان را با خون شریف خود امضاء کرد و همین خون پاک، واقعه کربلا را منحصر به فرد کرده است. امام حسین (رض) یک فرد عادی نبود که با شهادتش پس از مدتی همه چیز عادی شود. او نواده رسول الله (ص) و فرزند علی (رض) و زهرا (س) بود. امام حسین (رض) در ظهرعاشورا با نثار خون خود و اهل بیت و یارانش درس آزادگی کربلا را برای همیشه در حافظه تاریخ ثبت و ضبط کرد. واقعه کربلا درس آزادگی، فداکاری و حریت و امر به معروف و نهی از منکر را برای بشریت تا آخر زمان به ارمغان آورد. اگر چه اغلب وقایع تاریخی فانی است اما این درسها که رنگ خون دارند از بین نمی روند. خون حسین (رض) اگرچه در ظاهر بر زمین ریخت اما برای ابد در تاریخ بشر باقی است و این حادثه کربلا یک حادثه عادی نیست که پس از چند صباحی عادی شود. جمله ای زیبا و تکان دهنده منسوب به امام حسین (رض) عمق ماجرای کربلا را به خوبی بیان می کند، آنجا که امام(رض) فرمود: "اگر دین جدم جز با شهادت من پایدار نمی شود پس ای شمشیرها بر من فرود آیید". خون سیدنا حسین(رض) ریخته شد تا دین رسول الله (ص)پایدار بماند. اکنون پس از سالها گذشت زمان، امت اسلامی هر سال در ماه محرم در غم فراق حسین (رض) اشک ماتم می ریزند و لحظات تاریخی شهادت این بزرگوار را در ذهن بازسازی می کنند تا از آن درس آزادگی و جوانمردی بگیرند. سیره پاک امام حسین (رض) برای همه ما الگو و درس آموز است. عملکرد و حضور حضرت زینب (س) نیز برای زنان مسلمان درس دارد و ما از ایشان نیز به عنوان اسوه صبر و مقاومت یاد می کنیم. امروز اگر جوانان امت در سرتاسر گیتی خون خود را در راه اسلام تقدیم می کنند به یقین از واقعه عاشورا درس مبارزه و استقامت گرفته اند. ما نیز به نوبه خودمان این ماه مبارک را گرامی می داریم. در این ماه با یاد حسین (رض) اشک می ریزیم تا یاد نوه گرامی رسول الله (ص) را که در دشوارترین شرایط مال و جان و اهل بیت خودش را برای نجات اسلام تقدیم کرد و اسلام را با خون خودش آبیاری کرد، زنده نگاه داریم. 

-از فرصتی که در اختیار ما گذاشتید ممنونم.
https://taghribnews.com/vdcjyaea.uqettzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی