تاریخ انتشار۲ دی ۱۳۹۰ ساعت ۱۲:۲۰
کد مطلب : 76214
هنرمند سوری:

در فیلم های فتنه جویانه شرکت نمی کنم

تنا - دمشق
"جمال سلیمان" بازیگر معروف سینمای سوریه گفت: در هیچ اثر هنری که باعث ایجاد نفرت مذهبی، دینی، نژادی و طایفه ای شود، شرکت نمی کنم چون خیری در چنین هنری نیست.
در فیلم های فتنه جویانه شرکت نمی کنم
وی که در فیلم "روز رستاخیز" یا "روز آزادی" به کارگردانی "احمد رضا درویش" شرکت کرده است، این موضوع را در گفت وگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری تقریب در سوریه بیان کرد.
وی افزود: فیلم روز آزادی یکی از بزرگترین تولیدات سینمای ایران است و از این تجربه بسیار خوشحالم. این فیلم به شیوه حرفه ای و مطابق با استاندارد های جهانی ساخته شد و درباره فتنه در تاریخ اسلامی و وراثت سلطنت از معاویه به یزید است.
جمال سلیمان ادامه داد: گفت و گو درباره فیلم دو سال قبل آغاز شد، اما شرایط مانع از اجرای طرح شد، علاوه بر آن در فیلم های دیگری بازی می کردم با این حال مایل بودم در این فیلم بازی کنم. نقش مهمی به من دادند، اواخر ماه رمضان به تهران رفتم که شهری بسیار زیباست، یک هفته در آنجا بودم و فیلمبرداری انجام شد، این اولین بار بود که به ایران می رفتم، تجربه بسیار خوبی بود.
این هنرمند سوری تصریح کرد: سینمای ایران از جایگاه بالایی در میان محافل هنری سوریه برخوردار است، خصوصا این سینما در سالهای اخیر باعث شد جهان با جامعه ایران آشنا شود، هنرمندان سوری همیشه احترام زیادی برای مهارتهای استثنایی فنی ایران قائلند، یکی از شانس هایی که برای تجربه در سینمای ایران داشتم بازی در فیلم "بازمانده" به کارگرانی "سیف الله داد" در سال ۱۹۹۷ میلادی بود.
وی گفت: این فیلم برگرفته از داستان فلسطینی از سناریونویس مرحوم، "غسان کنفانی" به نام "بازگشت به حیفا" بود، فیلم درباره یک خانواده فلسطینی شامل پدر، کادر و یک کودک شیرخوار بود، تا اینکه باندهای صهیونیستی در سال ۱۹۴۸ شهر حیفا را به طور کامل اشغال کردند، این امر سرنوشتی مصیبت بار برای خانواده مزبور به همراه داشت.
جمال سلیمان یادآور شد: افتخار می کنم که در این فیلم ایفای نقش کردم چون این فیلم هنوز در ایران و هفته های فرهنگی به نمایش در می آید، وقتی مدتی قبل به ایران رفتم همه به خاطر فیلم بازمانده مرا می شناختند.
وی در بخش دیگری از سخنانش خاطر نشان کرد: در زمینه گریم نیز از استادان ایرانی از جمله عبدالله اسکندری در سریالهایی مانند صقر قریش، ربیع قرطبه، ملوک الطوائف و التغریب الفلسطینیه کمک گرفتیم. کمک آنان باعث موفقیت آثار مزبور شد که از بهترین آثار تاریخ درام تلویزیونی عربی است.
جمال سلیمان درباره سینمای ایران گفت: سینمای ایران را پس از انقلاب شناختم و شناختی نسبت به سینمای قبل از انقلاب ندارم اما آشکار است که سینمای پس از انقلاب پیشرفت چشمگیری داشته است.
وی درباره اینکه شیعه یا سنی است و اینکه دیگران چه نظری درباره همکاری اش با ایران به عنوان یک کشور شیعه دارند، افزود: وقتی صفحه های فیسبوک را خواندم دیدم که عده ای می پرسند آیا جمال سلیمان شیعه است که با ایرانیان همکاری دارد، باید بگویم از خانواده ای هستم که به من آموخته اند هیچ فرقی میان مذاهب نیست و به عنوان یک هنرمند هرگز دیگران را بر اساس دین یا مذهب ارزشگذاری نمی کنم.
این بازیگر سوری گفت: هنر پیام تنویر و محبت است لذا با شرکتهای مختلف در مصر، ایران و حتی کشورهای عرب حوزه خلیج (فارس) همکاری نمودم. نمی خواهم اسیر مفاهیم تنگ نظرانه و محدود باشم، همواره به دنبال فرصتی برای پیشرفت هستم و امیدوارم روزی رسد که جهان اسلام از کینه و چنددستگی مذهبی دور شود.
وی افزود: در سال ۲۰۰۱ میلادی وقتی فیلم هایی مستند درباره تاریخ مسیحیان سوریه ساختم اطرافیان پاپ در آن زمان فکر کردند، مسیحی هستم لذا وقتی دریافتند مسلمانم، شگفت زده شدند.
جمال سلیمان در بخش دیگری از گفت وگو افزود: من به عنوان یک سوری، به تاریخ اسلامی و مسیحی کشورم افتخار می کنم لذا رسالتی که برای خودم برگزیدم مقابله با اندیشه طایفه گرایانه و اختلافات مذهبی است.
https://taghribnews.com/vdcjx8ea.uqemvzsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی