تاریخ انتشار۱۷ تير ۱۳۹۱ ساعت ۸:۵۹
کد مطلب : 100984

امروز؛ آغاز نخستین انتخابات در لیبی پس از قریب به نیم قرن دیكتاتوری

مردم لیبی، امروز برای نخستین بار پس از سرنگونی رژیم دیكتاتوری معمر قذافی، انتخابات را تجربه می‌كنند.
امروز؛ آغاز نخستین انتخابات در لیبی پس از قریب به نیم قرن دیكتاتوری

به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، امروز (شنبه) هفتم جولای ۲۰۱۲، مردم لیبی پس از ۴۲ سال دیكتاتوری، پای صندوق‌های رأی می‌روند تا در انتخاباتی آزاد، نمایندگان خود در كنگره ملی را برگزینند. 

قبلا قرار بود این انتخابات در سی‌ام ژوئن برگزار شود اما به دلیل مشكلاتی به تعویق افتاد. 

مجلس مشورتی پارلمان انتقالی در لیبی، دارای ۲۰۰ نماینده است و وظیفه آن تدوین قانون اساسی جدید لیبی و تعیین خط مشی سیاسی این کشور برای برگزاری انتخابات پارلمانی در سال ۲۰۱۳ میلادی است. 

تاکنون ۲.۸ میلیون نفر از مردم لیبی (در حدود ۸۰ درصد از واجدین شرایط) در ۱۳ حوزه انتخابیه برای شرکت در انتخابات نام‌نویسی کرده‌اند. 

در رقابت‌های انتخابات پارلمانی لیبی، دو هزار و ۵۰۰ نامزد برای کسب ۱۲۰ کرسی اختصاص یافته به نامزدهای مستقل با یکدیگر رقابت می‌کنند. 

در همین حال ۱۰۰ حزب تازه تأسیس لیبی نیز برای کسب ۸۰ کرسی باقی‌مانده با یکدیگر رقابت می‌کنند. 

"ائتلاف گروه‌های ملی" متشکل از ۶۵ حزب لیبرال به ریاست "محمود جبریل" نخست‌وزیر مخالفان در جریان قیام مردم لیبی، "حزب العداله والبناء" (عدالت و سازندگی) شاخه سیاسی گروه اخوان‌المسلمین لیبی به ریاست "محمد صوان" از بازداشت‌شدگان سیاسی دوران قذافی، "حزب الوطن" به عنوان یك جمعیت اسلامی به ریاست "عبدالحکیم بلحاج"، "جبهه ملی" یکی از شاخه‌های اخوان‌المسلمین به ریاست "محمد المقریف"، "حزب الاصاله" به عنوان یک جمعیت سلفی به ریاست "عبدالباسط غویله" و با داشتن چند نامزد زن و "جریان ملی میانه" به ریاست "علی الترهونی" نامزد لیبرال که در قیام مردم لیبی وزارت نفت را برعهده داشت، از مهمترین احزاب و گروه‌هایی هستند كه در انتخابات امروز با یكدیگر رقابت می‌كنند. 

تكاپوها برای برگزاری انتخابات در حالی است که شرق لیبی شاهد تظاهرات اعتراض‌آمیز به روند برگزاری انتخابات و تقسیم ناعادلانه سهمیه کرسی‌های پارلمانی است. 

ساکنان شرق لیبی که رهبری انقلاب سال گذشته را برای سرنگونی رژیم معمر قذافی برعهده داشتند، هم‌اكنون خواستار تحریم انتخابات هستند و علیه مقامات دولت انتقالی به پا خاسته‌اند. حتی برخی مناطق شرق لیبی نیز اعلام خودمختاری کرده‌اند. 

به گزارش خبرگزاری فرانسه از شهر بنغازی، حامیان فدرالیسم در شرق لیبی شامگاه پنج‌شنبه در اعتراض به بی‌توجهی مقامات به خواسته‌هایشان برای افزایش کرسی‌های اختصاص یافته به ساکنان شرق لیبی در مجلس مؤسسان، اسکله‌های نفتی را تعطیل کردند. 

این معترضان با نحوه توزیع کرسی‌های مجمع موسسان (اختصاص ۱۰۰ کرسی به غرب، ۶۰ کرسی به شرق و ۴۰ کرسی به جنوب لیبی) مخالف هستند و می‌گویند باید تعداد کرسی‌های هر سه منطقه برابر باشد. 

این افراد روز یکشنبه گذشته دفاتر کمیسیون انتخابات را در بنغازی بزرگترین شهر شرق لیبی تخریب کردند و یک انبار تجهیزات انتخاباتی در "اجدابیا" به آتش کشیده شد. 

کمیسیون انتخابات لیبی شامگاه پنج‌شنبه هرگونه به تعویق افتادن انتخابات در "اجدابیا" یا دیگر مناطق در شرق لیبی را به‌رغم وقوع حوادث و تهدید به خرابکاری و درخواست‌ها برای تحریم انتخابات رد کرد.
در ماه مارس، منطقه "برقه" در شرق لیبی اعلام خودمختاری کرد که ناخرسندی مقامات دولت مرکزی لیبی را به دنبال داشت و به نگرانی درباره تجزیه کشور دامن زد. 

در همین حال، "ایان مارتین" فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی درباره تأثیر خشونت‌ها در انتخابات پارلمانی لیبی گفت: در بنغازی تظاهراتی برگزار شد و معترضان خواستار تحریم انتخابات بودند؛ همچنین در این شهر تظاهراتی نیز در حمایت از انتخابات برگزار شد. 

فرستاده ویژه سازمان ملل در لیبی با اشاره به نبود نهادهای دموکراتیک در زمان حکومت قذافی در این کشور، گفت: لیبی پس از انتخابات با چالش‌هایی به دلیل نبود این نهادها روبه‌رو خواهد شد که نمی‌توان یک شبه آنها را رفع کرد.

https://taghribnews.com/vdcjoyevxuqeyhz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی