تاریخ انتشار۱۷ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۹:۴۰
کد مطلب : 89328

امریکا به دنبال تجزیه یمن برای کنترل ذخایر نفتی این کشور

یک سیاستمدار ارشد یمنی امریکا را به تلاش برای تجزیه یمن به منظور به دست آوردن کنترل ذخایر نفتی این کشور متهم کرده است.
امریکا به دنبال تجزیه یمن برای کنترل ذخایر نفتی این کشور
به گزارش خبرگزاری تقریب(تنا)، "سلطان السمیع" سخنگوی جبهه رستگاری انقلاب یمن به شبکه خبری العالم گفت: امریکا با بهانه قرار دادن القاعده در جنوب یمن به دنبال تقویت حضور نظامی خود در این کشور است، در حالی که علت اصلی این امر دستیابی به نفت یمن است.

وی گفت: "امریکا به بهانه مبارزه با القاعده قصد دارد حضور نظامی خود را در یمن افزایش داده و با تضعیف این کشور کنترل ذخایر نفتی آن را در دست گیرد."

وی افزود گروه‌های تروریستی که در یمن و دیگر کشورها فعالند، (در واقع) عناصر امریکا برای زمینه سازی جهت دخالت مستقیم واشنگتن در امور داخلی دیگر کشورها هستند.

السمیع این اظهارات را در حالی بیان کرده است که ابوبکر القربی وزیر امور خارجه یمن با اعلام این که نیروهای دریایی امریکا در پایتخت یمن مستقر شده‌اند، ادعا کرد استقرار این نیروها در صنعا به منظور حفاظت از سفارت امریکا در این کشور است.

السمیع همچنین گفت گروه‌های مرتبط با القاعده که در جنوب یمن فعال هستند، به رژیم علی عبدالله صالح دیکتاتور مخلوع این کشور وابسته هستند.

وی افزود: "گروه‌های شورشی مرتبط با شبکه تروریستی القاعده که ۲۳ سرباز یمنی را چند روز پیش در این کشور کشتند، وابسته به رژیم عبدالله صالح هستند."

سخنگوی جبهه رستگاری انقلاب یمن همچنین گفت این کشور هنوز تحت کنترل و حکومت صالح است و دولت به اصطلاح وحدت به ریاست عبدربه منصور هادی چیزی جز یک بازی سیاسی نیست.

بر پایه این گزارش، حزب کنگره خلق عمومی (حزب صالح) دارای ۱۷ وزیر در کابینه ۳۴ عضوی یمن است و همچنین خویشاوندان صالح نیز سرویس‌های امنیتی این کشور را کنترل می‌کنند.

صالح که ۳۳ سال بر یمن حکومت کرده است، در ماه فوریه امسال (۲۰۱۲) طبق یک طرح انتقال قدرت مورد حمایت امریکا، در ازای برخورداری از مصونیت قضایی، از مقام خود کناره گیری کرد.

عبدربه منصور هادی، معاون صالح که یک نظامی آموزش دیده انگلیس است، ۲۵ فوریه به دنبال انتخاباتی تک نامزدی جانشین وی شد. امریکا و عربستان سعودی از این انتخابات حمایت کردند.

بر اساس یکی از شروط مندرج در طرح صلح انتقال قدرت در یمن، هادی برای یک دوره موقت دو ساله، رئیس جمهور یمن خواهد بود.
https://taghribnews.com/vdcjoteo.uqeh8zsffu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی