>> همايش باشكوه «رحمه للعالمين» در مشهد برگزارشد | خبرگزاری تقریب (TNA)
تاریخ انتشار۱۸ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱:۰۲
کد مطلب : 178655
باحضور علمای شیعه و سنی استان های خراسان:

همايش باشكوه «رحمه للعالمين» در مشهد برگزارشد

به مناسبت فرخنده میلاد پیامبر گرامی اسلام(ص) و امام صادق(ع) در راستای تقویت وحدت اسلامی، همایش باشكوه «رحمه للعالمین» با حضور ۷۰۰ نفر از علمای تشیع و تسنن استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی در سالن اجتماعت اردوگاه دانش آموزان مازندران مشهد برگزارشد.
همايش باشكوه «رحمه للعالمين» در مشهد برگزارشد
به گزارش خبرنگار خبرگزاری تقریب (تنا)از بجنورد، "رشیدیان" استاندار خراسان رضوی در همایش منطقه‌ای رحمةللعالمین که باحضور علماء، روحانیون، ائمه جمعه، ائمه جماعات، مدیران و مدرسین حوزه های تشیع و اهل سنت برگزارشد، اظهارداشت: وجود مشترکات فراوان در بین مسلمانان شیعه و سنی عامل مهمی برای انسجام و همدلی در بین مسلمانان است بر خلاف برخی اشخاص که دوستی نسبت به اهل بیت پیامبر اسلام (ص) را ریشه اختلاف می‌دانند، این مسئله عامل تحکیم وحدت مسلمانان به شمار می‌رود. 

رشیدیان تصریح کرد:اختلاف در همه نظریه ها وجود دارد، اما آنقدر نیست که مسلمانان را از رسیدن به اتحاد واقعی دور کند، خدایی که واحد است و پیامبری که واحد است، همه به رسالت کتاب و سنت او ایمان داریم و او را پایان یافته سلسله انبیاء می دانیم و همه ما کتاب قرآن را قانون اساسی مسلمانان می شماریم. 

وی افزود: همه ما در روزهای مشخص عیدبرگزار می کنیم و در ماه های مشخص فریضه حج را به جا می آوریم و کسانی که حب آل پیامبر را ریشه اختلاف می دانند، ما آن را عامل وحدت می دانیم و ما مشترکات زیادی داریم و به یکدیگر احترام می گذاریم. 

وی خاطرنشان کرد: برجسته‌سازی اعتقادات و ارزش‌های اسلامی و تولیدات فرهنگی مبتنی بر مشترکات فرهنگی طرفین و جلوگیری از اهانت به ارزش‌های اسلامی شیعه و سنی باید مورد توجه قرار گیرد. 

استاندار خراسان رضوی گفت: خراسان رضوی با جمعیتی بالغ برشش میلیون نفر دارای اقوام مختلفی اعم از کرد، ترک، ترکمن،فارس، بلوچ و عرب است که وجود اقلیت های گوناگون در این استان باعث تحکیم روابط حسنه بین آنان شده که به ازدواج منجر شده است وامروزه علمای شیعه وسنی خراسان رضوی الگوی وحدت جوامع اسلامی هستند. 

رشیدیان تصریح کرد: برگزاری نشست ها وهمایش های وحدت آمیز در خراسان رضوی قابل تقدیر و قابل افتخار است، امروز دشمنان به دنبال فرصت هستند و بایستی هوشیار باشیم و با حفظ وحدت و خنثی کردن دسیسه های دشمنان بر توسعه و پیشرفت کشورهای اسلامی بیافزاییم. 

مهمترین وظیفه علماء شیعه وسنی برخورد با عوامل مخل وحدت است
حجت الاسلام "اکبر فرجام" مدیر اجرایی حوزه های علمیه خراسان رضوی، شمالی و جنوبی نیز در ادامه این همایش گفت: تفکرات افراطی در جهان افزایش یافته و از مهمترین وظایف علمای شیعه و سنی برای از بین بردن این تفکرات افراطی، شناسایی عوامل مخل وحدت است. 

وی از دیگر وظایف علمای تشیع و اهل سنت را نیزهمچنین،مقابله با اهانت کننده گان به مقدسات اسلامی دانست و اضافه کرد: علمای دین باید جلوی اهانت به مقدسات اسلامی رابگیرند ، مقام معظم رهبری نیز همواره فتواها و دستوراتی به صورت صریح و شفاف بر پرهیز از اهانت به مقدسات اهل سنت تأکید داشته اند و ان را حرام شرعی دانستند. 

عضو شورای سیاستگذاری مدارس علوم دینی اهل سنت کشور، با طرح این سؤال که علمای دین برای مقابله با تفکرات افراطی و از بین بردن زمینه های آن چه کاری انجام دهند؟ گفت: مقام معظم رهبری(حفظه الله) در این زمینه می فرمایند که مسلمانان باید عوامل مخالف وحدت را بشناسند و در این عرصه علمای دین باید از اهانت ها و جسارت به مقدسات جلوگیری کنند.

مدیر اجرایی حوزه های علمیه استانهای خراسان بیان داشت: بایدعلمای دین همچنین تفرقه و عوامل ایجاد کننده آن را ریشه یابی کرده و شناسایی کنند و آن قتدار ملی و عزت جامعه اسلامی را دوباره احیاء کنند. 

وی اظهارداشت: مقابله با تفرق و تشتت و برخورد با عوامل اختلاف انگیز جزو رویکردههای مهم نظام خود قرار داده و دست اندرکاران ذیربط با این عاملین برخورد می کنند و در کنار آن علماء باید هوشیاری و حساسیت عمومی مردم را نسبت به این مسائل افزایش بدهند. 

حجت الاسلام فرجام با اشاره به اینکه اراده علما نیز باید در این زمینه همسو با نظام باشد گفت: اراده نظام این است که با اقدامات تحریک آمیز مقابله کند و اینکه مقام معظم رهبری(حفظه الله) در سفر به کردستان اهانت به مقدسات اهل سنت را حرام شرعی اعلام می کنند و یا مرجعیت شیعی در ترور عالم سنی در عراق موضع می گیرد، به خاطر این است که مردم را به جریانی انحرافی سوق ندهند 

باوجود تنوع مذهبی در جمهوری اسلامی ایران، هیچگونه تنشی بین این مذاهب وجود ندارد
"حجت الاسلام علیزاده"، دبیر کنگره بین المللی تکفیر و استاد دانشگاه نیز در ادامه این همایش یک روزه(رحمت للعالمین) افزود: در جمهوری اسلامی ایران اعم از استان های کردستان، کرمانشاه، سیستان وبلوچستان، خراسان رضوی، شمالی، جنوبی و... مذاهب مختلفی اعم از قادریه، شیعه، ماتریدی، احناف و... وجود دارد، که الحمدالله وحدت بین این مذاهب زبانزد است و با وجود این تنوع مذهبی، تاکنون هیچگونه ما شاهد اختلاف و یا درگیری و کشتار در این کشور نبودیم. 

دبیر کنگره بین المللی تکفیر و استاد دانشگاه تصریح کرد: امروز ما در بعضی کشورها شاهد، درگیری و کشتار و خونریزی هستیم ومسلمانان آن جوامع اسلامی در امنیت به سر نمی برند وهرلحظه مرگ و یا ترور خود را احساس می کنند ولی در جمهوری اسلامی ایران همه اقلیت های دینی و مذهبی از منیت کامل برخور دارهستند واین امنیت از اتحاد و وحدت این اقوام به وجود آمده و امروز ایران الگوی جهان اسلام است. 

این استاد حوزه و دانشگاه با اشاره به خشونت و افراطی که در برخی از دوران تاریخ در جهان اسلام روی داده است، گفت: امروز نیز شاهد خشونت هایی از سوی جریان های افراطی تکفیری هستیم که برایشان شیعه و سنی تفاوتی ندارد و این امر واقعیت امروز است. 

امروز جهان اسلام بیش از هرچیزی ازفتنه تکفیر رنج می برد
"حاج گلدی اخوند کمالی" مشاور استاندار خراسان شمالی، نیز در ادامه این همایش باشکوه به ایراد سخن پرداخت و گفت:امروز جهان اسلام بیش از هر چیزی از فتنه تکفیر رنج می برد، چرا که این ظالمان تصاویر بدی از چهره ی مبارک اسلام برای ملت های جهان نشان داده اند.
 
وی گفت: تکفیری ها نشأت گرفته از ظواهر نصوص است، خداوند نابود کند گروه داعش و امثالهم را که دین اسلام را که دین رافت وتألیف قلوب و دین برادری انماالمومنون اخوه، که خداوند نعمت بزرگی برای بشریت معرفی کرده است، چهره ی بدی را از اسلام به نام جهانیان به نام اسلام معرفی کردند و ضربه جبران ناپذیری به دین اسلام وارد کردند. 

مشاوراستاندار خراسان شمالی در اموراهل سنت اظهارکرد:علاوه برآن برترسیم چهره ی خشن ازاسلام، اولیای دین را نیز مورد جسارت و اهانت قرارمی دهند و در عصر حاضر جهان اسلام بیش از هر زمان از فتنه تکفیر رنج می برد و روزی نیست که درگوشه و درکنار عالم اسلامی خون مسلمانان بی گناه در آتش جریان های تکفیری برزمین نریزد. 

وی تصریح کرد: جریانی که نه با شیعه سرسازش دارد و نه با اهل سنت در چنین شرایطی و در واکنش به این اعمال غیر انسانی علماء جهان اسلام هم بیکار ننشسته، به ویژه کنگره جهانی جریان های افراطی و تکفیری از دیده علماء اسلام با ریاست آیت الله مکارم شیرازی در قم تشکیل گردید. 

حاج آخوند کمالی اظهارداشت: دانشمندان اسلام جهت راه های برون رفت از این فتنه صدها مقاله و بیانیه ارائه نمودند و به نظر حقیر علماء و رهبران مذاهب اسلامی و مسلمین را با داشتن نظرات مختلف درفروعات قلبها را به هم نزدیک کرده و دشمن اصلی اسلام و مسلمین را شناخته و به استناد آیه"واعتصموا بحبل الله جمیعا و لاتفرقوا" صف واحد در قبال دشمنان اسلام تشکیل بدهند راه برون رفت همان است و بس منادیان وحدت همین شعار را عملی بکنند. 
(یا ایها المسلمون اتحدوا صفوفکم قربوا قلوبکم عرفوا عدوکم) 

گفتنی است این همایش به همت دفتر امور اهل سنت استان های خراسان در مجتمع فرهنگی- آموزشی مازندران در مشهد مقدس با حضورعلمای شیعه و سنی استان های خراسان رضوی، شمالی و جنوبی برگزارگردید.
https://taghribnews.com/vdcjioeviuqeamz.fsfu.html
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی