تاریخ انتشار۱۵ فروردين ۱۳۹۱ ساعت ۱۴:۰۴
کد مطلب : 89139

واكنش‌ها نسبت به معرفی نامزد اخوان برای انتخابات رياست جمهوری مصر

تنا
معرفي نامزد براي انتخابات رياست جمهوري از طرف اخوان المسلمين، احزاب سياسي مصر را شوكه كرد و بازتاب‌های مختلفي را در پي داشت.
واكنش‌ها نسبت به معرفی نامزد اخوان برای انتخابات رياست جمهوری مصر
به گزارش خبرگزاری تقريب(تنا)، اخوان المسلمین مصر برخلاف ديدگاه‌ها پس از بیرون رانده شدن حسنی مبارک از قدرت مبنی بر عدم شرکت در انتخابات ریاست جمهوری ناگهان در تغییر موضعی آشکار "خيرت الشاطر" معاون دبيركل گروه را به عنوان نامزد اين انتخابات معرفي كرد. 

از ابتدایی‌ترین لحظات اعلام این خبر واکنش‌ها به این حرکت اخوانی که در انتخابات پارلمانی بیشترین کرسی‌ها را از آن خود کرده آغاز شد. 

بخشی از واکنش‌ها به این موضع‌گیری جدید مصر را در زیر می‌خوانید:

بی بی سی عربی: اخوان معادلات را بر هم زد
اقدام جنبش اخوان المسلیمن مصر به معرفی نامزد برای انتخابات ریاست جمهوری مصر بر تحولات سیاسی این کشور سایه افکنده است. 

احمد دیاب، گزارشگر شبکه تلویزیونی بی بی سی عربی در گزارشی درباره اقدام گروه اخوان المسلمین گفت: جنبش اخوان مسلمین که قبلا اعلام کرده بود نامزدی برای تصدی سمت ریاست جمهوری معرفی نخواهد کرد و عبدالمنعم ابوالفتوح عضو سابق این گروه را به سبب مشارکت در رقابت‌های انتخابات ریاست جمهوری اخراج کرد؛ اکنون که اکثریت پارلمانی را به دست آورده به بهانه مقابله با چالش‌های روند دموکراسی، رویکرد قبلی خود را تغییر داده است. 

"محمود حسین" عضو اخوان المسلیمن در این باره تصریح کرد: مانع‌تراشی در برابر تشکیل دولت، اشاره تلویحی و تهدید به انحلال پارلمان و مجلس شورا، مشارکت بیش از چند نفر از بازماندگان رژیم سابق در انتخابات ریاست جمهوری و حمایت حزب حاکم سابق از این افراد و مشکل‌تراشی در راه فعالیت مجلس مؤسسان با هدف جلوگیری از تدوین قانون اساسی در زمان تعیین شده، چالش‌هایی است که بر اساس آن تصمیم گرفتیم نامزد مورد نظر خود را برای انتخابات ریاست جمهوری معرفی کنیم.
 
احمد دیاب در ادامه افزود: در حالی که برخی تحلیل‌گران تصمیم اخیر جماعت اخوان المسلمین را باعث بالا گرفتن تنش‌ها بین این گروه و شورای نظامی حاکم می‌دانند؛ برخی دیگر از پیامدهای این تصمیم ابراز نگرانی کردند زیرا احتمال دارد دودستگی میان اخوان المسلمین ایجاد شود. 

خبرنگار این شبکه با اشاره به استعفای خیرت الشاطر نامزد گروه اخوان السلمین از سمت‌های قبلی خود تصریح کرد: الشاطر 62 ساله، دانش‌آموخته دانشکده مهندسی است و 10 فرزند دارد. وی شش بار روانه زندان شد و پس از سرنگونی رژیم محمد حسنی مبارک رئیس جمهور مخلوع مصر آزاد شد.

العالم: اخوان به دنبال ایجاد توازن است 
جنبش اخوان المسلمین مصر می‌گوید برای ایجاد توازن و جلوگیری از دور زده شدن انقلاب، نامزد برای انتخابات آینده ریاست جمهوری معرفی کرده است. 

عقبه حمام گزارشگر شبکه تلویزیونی العالم گفت: با نزدیک شدن به زمان برگزاری نخستین انتخابات ریاست جمهوری مصر پس از سرنگونی رژیم حسنی مبارک، جنبش اخوان المسلمین بزرگترین قدرت سیاسی در این کشور، در موضع قبلی خود در مورد معرفی نکردن نامزد برای این انتخابات تجدیدنظر کرد. 

محمد بدیع رهبر این جنبش در نشست خبری در قاهره نامزدی خیرت الشاطر معاون خود را برای شرکت در این انتخابات اعلام کرد. 

محمد غانم یکی از رهبران جنبش اخوان المسلمین در لندن در گفت‌وگو با این شبکه گفت: این جنبش اوضاع را زیر نظر داشت و به این نتیجه رسید که مصلحت عمومی در آن است که نامزدی را از داخل جنبش برای این انتخابات معرفی کند. ریاست جمهوری منصب بسیار مهمی است. زمانی که پارلمان خواست رای عدم اعتماد به دولت بدهد، نتوانست. این مسئله نشان داد توازن قدرت وجود ندارد و به همین علت اخوان المسلمین تصمیم گرفت برای ایجاد توازن قدرت، اقدامی انجام دهد.

در ادامه این گزارش آمده است، اخوان المسلمین می‌گوید تهدید جدی برای انقلاب مصر باعث شد که در تصمیم قبلی خود تجدید نظر کند. زیرا شورای نظامی تشکیل دولت با اختیارات کامل را رد می‌کند و به طور ضمنی به احتمال انحلال مجلس نمایندگان و مجلس شورا اشاره کرده است. به ویژه که ممکن است نامزدهای وابسته به رژیم سابق با حمایت بقایای حزب مبارک در انتخابات ریاست جمهوری شرکت کنند. 

گزارشگر این شبکه اضافه کرد: روابط بین شورای نظامی و اخوان المسلمین مصر اخیرا با تنش آشکار روبه‌رو شد. در حالی که این جنبش به طور ضمنی ارتش را به تمایل برای تقلب در انتخابات ریاست جمهوری و انحلال پارلمان متهم کرد، شورای نظامی به شدت از ایجاد تردید در مورد اهدافش ابراز نارضایتی کرد. اخوان المسلمین مصر از زمان تاسیس تاکنون همواره در حال کشمکش با دولت‌های مختلف در این کشور بوده است.

فرانس ۲۴: هدف اخوان مقابله با ارتش است
با اینکه اخوان المسلمین پیش‌تر اعلام کرده بود نامزدی برای انتخابات ریاست جمهوری مصر تعیین نخواهد کرد، روز گذشته خیرت الشاطر میلیونر را به عنوان نامزد خود در این انتخابات معرفی کرد.
 
به گزارش شبکه تلویزیونی فرانس۲۴، سونیا دریدی خبرنگار این شبکه در قاهره علل این تغییر تصمیم اخوان المسلمین را توضیح داد و گفت: می‌توان تصور کرد که این تصمیم اخوان الملسمین تصمیمی علیه نظامیان حاکم است. ابتدا تصور می‌شد که نظامیان و اخوان المسلمین هر دو از یک نامزد توافقی حمایت خواهند کرد و نوعی پیمانی محرمانه برای محافظت از منافع خود بسته‌اند اما پس از هفته گذشته تنش‌ها میان ارتش و اخوان المسلمین بالا گرفت. 
اخوان المسلمین فشارهای زیادی برای واداشتن دولت به استعفا وارد می‌کند. این دولت را نظامیان به طور موقت روی کار آورده‌اند. اخوان المسلمین همچنین مدام ارتش را به حمایت از دولتی متهم کرده که از ماه دسامبر گذشته هیچ موفقیتی از خود نشان نداده است. به نظر می‌رسد که قدرت فزاینده اخوان المسلمین و میزان محبوبیت بالای آن موجب شده است این جنبش اسلامی در برابر ارتش قد علم کند و از آن فاصله بگیرد. ارتش در حال حاضر فقط یک هدف را دنبال می‌کند و آن حفظ منافع اقتصادی خویش است.
https://taghribnews.com/vdcjhveo.uqehtzsffu.html
مرجع : خبرآنلاين
نام شما
آدرس ايميل شما
کد امنيتی